לאן נעלם הפרשן הצבאי של ערוץ אלג'זירה פאיז א-דווירי?

ערוץ אלג'זירה הוריד מהמסך את הפרשן הצבאי שלו פאיז א-דווירי מ"סיבות בריאותיות". עיתונאים פלסטינים אומרים כי הוא הזדהה בשידוריו עם הזרוע הצבאית של חמאס ופרשנותו הייתה מוטה וגרמה נזק לאמינות הערוץ.

ערוץ אלג'זירה, שופר התעמולה של קטאר וארגון חמאס, נתפס לפני כמה ימים כשהוא מפיץ פייק ניוז בשידור חי ונאלץ להודות ב"טעותו" ולהסיר את הדיווח מאתר האינטרנט שלו.

ערוץ אלג'זירה שידר ראיון עם תושבת רצועת עזה שטענה כי שהתה בבית החולים שיפאא' בעזה בעת שחיילי צה"ל ערכו במקום מבצע מעצרים של מחבלי חמאס וכי ראתה את חיילי צה"ל "הורגים נשים וילדים וגם אונסים נשים פלסטיניות בתוך בית החולים."

השידור עורר סערה בעולם הערבי ובירדן יצאו מאות מפגינים למחות על התנהגות חיילי צה"ל, אלא שלאחר זמן קצר התברר כי הדיווח הינו שקרי והערוץ היה במבוכה גדולה ונאלץ להסיר את הדיווח.

אין זו השערוריה היחידה של ערוץ אלג'זירה במהלך המלחמה ברצועת עזה.

מתחילת המלחמה העסיק הערוץ כפרשנו הצבאי גנרל בדימוס, יוצא הצבא הירדני, בשם פאיז א-דווירי.

א-דווירי, בן 72 מגדיר את עצמו כמומחה לענייני צבא ואסטרטגיה ופירסם מאמרים בנושאים האלה בכמה עיתונים בעולם הערבי.

מדי יום הוא הופיע בשידורים חיים ותיאר על גבי מפות את ה"ניצחונות" של הזרוע הצבאית של חמאס במלחמה ואת "התבוסה" של חיילי צה"ל.

הוא לא הסתיר את אהדתו לזרוע הצבאית של חמאס ופיאר ושיבח אותה בפרשנויותיו, עד ששמו אפילו הוזכר לטובה באחד מסרטוני התעמולה שהפיצה הזרוע הצבאית.

הוא המשיך לשדר את כזביו גם לאחר שצה"ל כבש כ-70 אחוזים משטח הרצועה.

אולם, לפתע פתאום, לפני כשבועיים ימים הוא נעלם לגמרי באופן מפתיע ממסך ערוץ אלג'זירה, מקורביו הפיצו ברשתות החברתיות הודעה כי הוא נתקף בחולשה פתאומית במהלך שהותו בדוחא וכי הוא יתאושש בקרוב ויחזור לפרשן בערוץ.

אולם בשטחים לא קונים את הסיפור הזה, עיתונאים פלסטינים אומרים כי הוא גרם נזק גדול לערוץ אלג'זירה בעולם הערבי בגלל הפרשנות החד צדדית שלו ,שהייתה בלתי מקצועית ואמינה, והערוץ הוריד אותו בעדינות מהמסך ואיפשר לו לפרסם הודעה כי מצבו הבריאותי אינו טוב.

בשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה הדביקו לו הפלסטינים את הכינוי "מוסיילמה השקרן", שם של בדאי ידוע בסיפורי הפולקלור הערבי, היו גם כאלה שקראו לו "אחמד סעיד" על שם שדרן הרדיו המפורסם של קול הרעם מקהיר ששידר במהלך מלחמת ששת הימים ב-1967 בהתלהבות כי צבאות ערב כבשו את תל אביב.

זוהי עוד דוגמא לאופן הבלתי מקצועי ולפייק ניוז שמפיץ הערוץ הנצפה ביותר בעולם הערבי במהלך המלחמה ברצועת עזה ועדיין הוא לא אמר את המילה האחרונה בתחום הזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי