שר הביטחון גלנט מקדם תוכנית להכנסת כוח רב לאומי לרצועת עזה

שר הביטחון יואב גלנט מנסה לקדם רעיון של הכנסת כוח רב לאומי ממדינות ערביות לרצועת עזה. הרש"פ וחמאס מתנגדות בתוקף לרעיון וכל הפלגים הפלסטינים מאיימים לבצע פיגועי טרור נגד כוח כזה אם יגיע לרצועה.

 שר הביטחון יואב גלנט שחזר מביקור מדיני ביטחוני בארה"ב דיווח לראש הממשלה נתניהו כי חלה התקדמות משמעותית בדרך להכנסת כוח רב לאומי ממדינות ערביות לרצועת עזה.

מדובר ביוזמה ישראלית במסגרת ההכנות ליום שאחרי המלחמה, התוכנית של שר הביטחון היא שהכוח הרב לאומי יאבטח את המזח הצף שצבא ארה"ב מקים בצפון הרצועה ואת משלוחי הסיוע ההומניטרי,הכוח יורכב מגורמים חמושים של שלוש מדינות ערביות שאחת מהן היא כנראה איחוד האמירויות.

לתוכנית יש הסכמה אמריקנית אך ספק רב אם היא תוכל לצאת לפועל נוכח ההתנגדות הנחרצת של הרש"פ וחמאס לרעיון הזה, גם שלוש המדינות הערביות שמוכנות לדון ברעיון אינן מוכנות שזהותן תיחשף בשלב הזה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הודיע אתמול כי "מדינת פלסטין" היא זו שצריכה לשלוט ברצועת עזה בדיוק כפי שהיא שולטת בגדה המערבית.

כל הפלגים הפלסטינים פירסמו הודעה כי התוכנית שבה דנות ישראל ורה"ב על הקמת כוח רב לאומי הינה בגדר "אשליות ופנטזיה" וכי הם יתייחסו לכוח כזה כ"כוח כובש", כלומר, יבצעו נגדו פיגועי טרור.

הרעיון הישראלי הוא שהכוח הזה יהווה את הליבה להקמת הנהגה מקומית ברצועה שתשלוט בה לאחר המלחמה ובינתיים הוא יפתור את סוגיית אבטחת משלוחי הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה.

גורמים ביטחוניים בישראל מסרו כי שר הביטחון גלנט דן ברעיון הזה עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ומטרתו הקמת מנהל אזרחי זמני והשגת יציבות בניהול חיי היום יום של תשובי הרצועה.

גם שר החוץ האמריקני טוני בלינקן דן ברעיון הזה עם נציגי מדינות ערב בקהיר, במהלך ביקורו האחרון באזור, אך הן הביעו הסתייגות מהרעיון.

ארה"ב אמורה לסייע בהקמת הכוח הרב לאומי אולם היא לא תציב חיילים אמריקנים ברצועה. הפלסטינים מטרפדים כל רעיון ישראלי או אמריקני לשלטון חלופי לרש"פ ולחמאס ברצועת עזה וישראל תצטרך להכריע בקרוב לאן מועדות פניה ביום שאחרי המלחמה.

היום תישבע אמונים הממשלה הפלסטינית החדשה בראשות מוחמד מוצטפא שהממשל האמריקני עמד מאחורי הקמתה כדי שתשלוט ברצועת עזה בניגוד לעמדת ראש הממשלה נתניהו.

הנושא הזה עומד להיות נושא מחלוקת רציני מאוד בין ממשל ביידן לבין ראש הממשלה, הרש"פ הכינה כוח של כמה אלפי אנשי ביטחון חמושים שאמור להתפרס ברצועה אולם ראש הממשלה נתניהו מתנגד לכך בטענה שהרש"פ מעודדת טרור, לעומתו שר הביטחון  גלנט תומך בכך.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי