צה"ל החל בהכנות לכיבוש אזור רפיח

תנועת חמאס נערכת לאפשרות כיבוש רפיח אחרי עיד אלפיטר שמסיים את חודש רמדאן ותנסה להחזיק מעמד מול כוחות צה"ל בשבועות הקרובים. צה"ל החל בהכנות בשטח לכיבוש אזור רפיח והוא ממתין ל"אור ירוק" מהדרג המדיני.

ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר ייצאו בימים הקרובים לוושינגטון כדי להציג לבכירי הממשל את התוכנית של ישראל לפינוי מאות אלפי העקורים מאזור רפיח לקראת כיבושו על ידי כוחות צה"ל.

בינתיים, על פי גורמים צבאיים, צה"ל החל כבר בהכנות לכיבוש העיר רפיח, כוחות של צה"ל עסוקים בבידוד העיר מכמה כיוונים, הם מבצעים סיכולים ממוקדים של מחבלי חמאס ומטפלים גם במערך המנהרות באזור.

ראש הממשלה נתניהו הורה על רכישת 40 אלף אוהלים מסין שישמשו לבניית מחנה גדול לקליטת העקורים שיפונו מאזור רפיח.

קצינים מצבא ארה"ב יגיעו לרצועת עזה, בתיאום עם צה"ל, כדי לעמוד מקרוב על ההכנות לפעולה ברפיח.

מצרים מודה כי כבר השלימה עם כיבוש רפיח והתייאשה מהניסיונות שלה למנוע את הפעולה הצבאית, על פי גורמים מצרים , צה"ל מסרב למסור לצבא המצרי את המועד של ההתקפה ברפיח למרות התיאום הצבאי בין שתי המדינות.

הדרג המדיני בישראל מגיע לרגע האמת שלו בנושא רפיח לאחר חודשיים של הצהרות לתקשורת והבטחות על כיבוש קרוב של רפיח.

נראה כי חמאס נערכת היטב למתקפה על רפיח ואין בכוונתה להסכים כרגע לעסקת שחרור החטופים, היא רוצה למצות את הימים האחרונים שעדיין נותרו לחודש רמדאן וגם את הלחץ הבינלאומי על ישראל.

כיבוש רפיח ייעשה בזהירות משתי סיבות: האחת היא שידוע לצה"ל כי באזור יש כנראה חטופים ישראלים והשנייה, מכיוון שעיני כל העולם יהיו ממוקדות על ישראל בזכוכית מגדלת לאחר שהנושא יצא מכל פרופורציה מבחינה תקשורתית.

ברש"פ טוענים כי ראש הממשלה נתניהו מושך זמן ואינו ממהר לכיבוש רפיח כדי להפעיל לחץ פסיכולוגי על חמאס ולהרוויח עוד זמן בשלטון ולנסות לטשטש את המחדל הגדול של ה-7 באוקטובר.

ארה"ב העמידה תנאי ברור לישראל, היא תתמוך בכיבוש רפיח רק לאחר שיפונו מהאזור יותר ממיליון עקורים לאזורים בטוחים כדי שלא יפגעו אזרחים חפים מפשע והיא מציעה לדחות את המבצע בחודש ימים כדי להשיג מטרה זו.

ככל הנראה, המבצע ברפיח יתחיל רק אחרי עיד אלפיטר שמסיים את חודש רמדאן, ישראל מתכננת לתפוס גם את "ציר פילדלפי", להרוס את המנהרות שתחתיו שמשמשות להברחת אמל"ח ממצרים לרצועת עזה ולבנות מכשול קרקעי שיחסום את המנהרות האלה.

מצרים חוששת שהמבצע הישראלי המתוכנן ברפיח יביא לכך שמאות אלפי פלסטינים ינסו לפרוץ את גדר הגבול ולעבור לשטח מצרים והיא מתנגדת לנוכחות צבאית ישראלית בציר פילדלפי, גורמי ביטחון בכירים אומרים כי צה"ל יפעל בהתאם להסכם השלום עם מצרים ולא יפר אותו.

צה"ל יצטרך, ככל הנראה לגייס חלק מכוחות המילואים שלו לצורך המבצע ברפיח.

צה"ל ינסה להשתלט על השטח במהירות עם עין אחת צפונה למקרה שחזבאללה יסלים את המצב הביטחוני עוד יותר כדי לשבש את פעולת צה"ל.

תנועת חמאס מבינה כי הפעם הכוונות של צה"ל הן רציניות והזרוע הצבאית שלה נערכת בהתאם, כולל הכנת תוכניות של בכירים להימלט למצרים במידת הצורך דרך מנהרות רפיח.

צה"ל והשב"כ אספו מידע מודיעיני רב ערך על ההיערכות הצבאית של חמאס ומקום החזקת החטופים מחקירת מאות המחבלים שנתפסו בבית חולים שיפאא' על ידי צה"ל והמידע הזה יתורגם לפעילות מבצעית מפתיעה גם באזור רפיח.

הפעולה הצפויה ברפיח לא תביא למיטוט שלטון חמאס אבל היא שלב חשוב בדרך לשם וישראל מתכוונת לפרק את ארבעת הגדודים של הזרוע הצבאית של חמאס הפרוסים באזור.

חמאס תנסה להחזיק מעמד ולמשוך זמן כדי לנסות ולהגיע למועד הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר הקרוב בתקווה שהלחץ הבינלאומי על ישראל יגבר להפסיק את הפעולה ברפיח.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי