שינוי המדיניות האמריקנית כלפי ישראל

הנשיא ביידן משנה את מדיניותו כלפי ישראל בגלל שיקולים פוליטיים פנימיים והמצוקה שבה הוא נתון בקמפיין הבחירות לנשיאות. על הפרק מחלוקות נוספות בין שתי המדינות בנושא רצועת עזה והממשל עלול להחריף את הצעדים נגדה. תהייה זו טעות, ישראל לא תוותר על האינטרסים הביטחוניים החיוניים שלה.

המחלוקת בין ממשל ביידן לישראל על סוגיית כיבוש אזור רפיח נותרה בעינה, עם זאת, לפי שעה,ממשל ביידן לא התנה את המשך הסיוע הצבאי לישראל באי כיבוש אזור רפיח.

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שאירח השבוע את שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון הבהיר לו כי הממשל מבין שחיסול חמאס כרוך בפעולה צבאית ברפיח כדי לפרק את ארבעת הגדודים של הזרוע הצבאית של חמאס שנותרו שמה, אך הדגיש את הצורך למצוא קודם פיתרון הומניטרי כדי שיותר ממיליון העקורים הפלסטינים הנמצאים באזור הזה לא ייפגעו.

אולם, קיימים משברים נוספים על הדרך בין שתי המדינות בכל הקשור לנושא הפלסטיני, בעוד כמה ימים יסיים ראש הממשלה הפלסטיני החדש מוחמד מוצטפא את הרכבת ממשלת הטכנוקרטים החדשה שאמורה לנהל את רצועת עזה  ושטחי A ביהודה ושומרון, ראש הממשלה נתניהו מתנגד לחזרת הרש"פ לרצועה עזה, השאלה היא האם ישראל תמנע את הגעת חברי הממשלה לרצועה?

גם חמאס מתנגד לממשלה הזו.

ההימנעות של ממשל ביידן השבוע מלהטיל וטו במועצת הביטחון על החלטה 2728 שאיננה קושרת בין הפסקת האש לשחרור החטופים הישראלים מעידה לראשונה על שינוי לרעה במדיניות האמריקנית כלפי ממשלת ישראל והעומד בראשה, נראה כי הנשיא ביידן הפך את המחלוקות בין הממשל לבין ישראל בנושא רצועת עזה לעניין אישי בינו לבין ראש הממשלה נתניהו, פרשנים אמריקנים טוענים כי הנשיא ביידן, שמודאג מאוד ממצבו הפוליטי בקמפיין הבחירות בגלל תמיכתו בישראל, מנסה ליצור מחאה פנימית בתוך ישראל כדי להוביל להפלתה של ממשלת נתניהו והקדמת הבחירות.

הממשל האמריקני מחריף את הביקורת הגלויה והסמויה על ישראל, החל מהנשיא ביידן, סגנית הנשיא קמלה האריס, שר החוץ טוני בלינקן ודרך מקורות בכירים עלומים בממשל שמתדרכים את התקשורת האמריקנית והתקשורת הישראלית נגד מדיניות ממשלת נתניהו.

הנשיא ביידן מאבד עשתונות נוכח הביקורת הגוברת עליו באגף הפרוגריסבי של המפלגה הדמוקרטית ושל הקהילה הערבית בעוד יריבו המר, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עובר אותו בסקרי דעת הקהל.

ההחלטה באו"ם איננה החלטת המחייבת את ישראל לציית לה, מה עוד שחמאס שבירך עליה התעלם מתוכנה ושיגר אחריה רקטות לעבר ישראל, היא מעידה על המוסר הכפול של האו"ם ועל ממשל ביידן שמוכן למכור את האינטרסים הביטחוניים החיוניים של ישראל בגלל שיקולים פוליטיים של מערכת הבחירות לנשיאות.

העמדה המבישה של ממשל ביידן מסייעת לחמאס במאבקו נגד ישראל, מפחיתה את הלחץ עליו ומעכבת את עסקת שחרור החטופים הישראלים.

ההחלטה של ראש הממשלה נתניהו שלא לשגר את ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר לשיחות בוושינגטון עם בכירי הממשל על כיבוש רפיח, היא הגיונית וצודקת, הנשיא ביידן חייב להבין את החששות של ישראל ואת השמירה על האינטרסים הביטחוניים שלה.

ממשל ביידן יצר נקודת מפנה לרעת ישראל תוך כדי המלחמה כדי להביע את מורת רוחו ממדיניות ממשלת ישראל , הוא יצר אנטגוניזם מיותר ביחסים עם ישראל שספק רב אם ישיג את מטרתו.

בינתיים הממשל התעשת ושלח אמש את ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי, לראיונות מפייסים בתקשורת הישראלית והבית הלבן הודיע כי ראש הממשלה נתניהו הסכים לשגר לוושינגטון את הצוות הישראלי לדיון בכיבוש רפיח.

הצוות שמייעץ לנשיא ביידן נותן לו עצות אחיתופל, לממשלת נתניהו יש תמיכה רחבה בציבור הישראלי לכיבוש אזור רפיח, תפיסת "ציר פילדלפי" ומיטוט שלטון חמאס, לא תהייה שום הפסקת אש קבועה, גם אם הלחימה של צה"ל בעזה מדשדשת, ללא שחרור כל החטופים הישראלים, השמדת התשתיות הצבאיות של חמאס והקמת אזור חיץ בצפון הרצועה כדי להגן על ישובי עוטף עזה.

ממשל ביידן וצבא ארה"ב שנכשלו במלחמה באפגניסטן וברחו ממנה בשנת ,2020 כשזנבם בין רגליהם, אינם יכולים ללמד את ישראל כיצד להילחם בשטח רווי באוכלוסיה צפופה שחמאס משתמש בה כמגן אנושי, אחרי 5 חודשים של קרבות ברצועה, צה"ל כבר הפיק את כל הלקחים הדרושים.

ייתכן שממשל ביידן מתכנן בעתיד להגביל או לעצור את אספקת הנשק לישראל על רקע המחלוקות בינו לבין ממשלת נתניהו בנושא רצועת עזה, תהיה זו טעות גדולה של הנשיא ביידן שתפגע גם בקמפיין הבחירות שלו, אחרי השואה והטבח הנורא ב-7 באוקטובר בישובי עוטף עזה העם היהודי כולו תומך בממשלת ישראל ובצורך הדחוף להכריע צבאית את ארגון חמאס הנאצי, כל מי שינסה למנוע מישראל את השגת המטרה הזו יירשם בהיסטוריה כאויב מדינת ישראל ולא כידידה.

האם זו המורשת שהנשיא ביידן, שהיה ידיד ישראל בתחילת המלחמה, רוצה להשאיר אחריו?

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי