האם הרש"פ תפסיק לשלם משכורות למחבלים?

ממשל ביידן מנהל מגעים עם הרש"פ לשנות את שיטת תשלום המשכורות למחבלים כדי להציגה כצעד הומניטרי ולא כפרס לטרור או עידודו. הממשל מנסה ליצר מצג שווא כאילו הרש"פ אכן עוברת רפורמות כדי לשכנע את ישראל כי היא זו שצריכה לשלוט ברצועת עזה.

ממשל ביידן ממשיך לייצר ספינים בתקשורת האמריקנית כאילו אכן הרש"פ נמצאת על סף רפורמות מרחיקות לכת במנגנוניה בכל הקשור למלחמה בשחיתות ובטרור.

האתר הפוליטי הנקרא "פוליטיקו" בארה"ב, דיווח לפני כמה ימים כי ממשל ביידן קרוב להגעה להסכם עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על הפסקת תשלום חודשי למחבלים, בתמורה לכך תעביר ארה”ב כספי תמיכה כלכלית לרש”פ ותחייב את ישראל להפשיר כספים, מתוך כספי המיסים, שהוקפאו בגלל תשלום משכורות למחבלים.

המהלך הזה הוא ניסיון נוסף של הנשיא ביידן לשכנע את ישראל כי הרש"פ עוברת תהליך של רפורמות חשובות, כולל בנושא המלחמה בטרור וההסתה, וכי היא בעצם "רש"פ מחודשת".

זאת כדי לשכנע את ראש הממשלה נתניהו כי הרש"פ היא זו שצריכה לשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה.

כמו כן, המהלך נועד לעקוף את חוק "טיילור פורס" שעבר בקונגרס האוסר להעביר סיוע כספי לרש"פ כל עוד היא משלמת משכורות למחבלים ובעצם תומכת בטרור.

בינתיים הקים מחמוד עבאס ממשלת טכנוקרטים חדשה בראשות ד"ר מוחמד מוצטפא שאמורה להיות נקיית כפיים, לבער את השחיתות במנגנוני הרש"פ ולבצע רפורמות בכל התחומים.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל אומרים כי מדובר בהצגה גדולה וכי כל עוד מחמוד עבאס והחבורה המקיפה אותו שולטים ברש"פ לא יחול בה שום שינוי.

מחמוד עבאס איבד את השליטה הביטחונית על צפון השומרון לידי קבוצות טרור חמושות הנתמכות על ידי איראן, מאז פרוץ המלחמה ברצועה היו כמאה אנשי ביטחון של הרש"פ מעורבים בפיגועים ונמשכת ההסתה נגד ישראל במערכת החינוך ובאמצעי התקשורת הרשמיים של הרש"פ.

העיתון הקטאר "אל-ערבי אל-ג’דיד" דיווח ב-29 במרץ כי ארה”ב הציעה ליו"ר הרש"פ הכרה במדינה פלסטינית אם יסכים להפסיק  את תשלום המשכורות החודשיות למשפחות מחבלים.

אולם, מקור בכיר ברש"פ הודיע כי למשפחות המחבלים אין מה לדאוג והבהיר כי “אין שינוי במנגנון העברת הכספים למשפחות השהידים".

מנכ”ל ההקצאות בקרן לטיפול במשפחות חללים ופצועים פלסטינים, מוחמד צבייחאת, אמר ל"אל-ערבי אל-ג’דיד" את הדברים הבאים:

“קראנו את הידיעה הזו בתקשורת המערבית והישראלית, ואין לנו שום הנחיות. מהרשות הפלסטינית לגבי שינוי מנגנון תשלום ההקצבות למשפחות השהידים או שהרש"פ הגיעה להסכם מכל סוג שהוא עם ארה”ב שמשפיע על הקצבאות או מנגנון התשלום שלהן".

גורם פלסטיני בכיר אמר כי “ההצעה האמריקנית באה בהמשך למספר רפורמות המתבצעות ברש”פ, כדי להגיע להכרה של ארה”ב במדינת פלסטין, ולצירופה כמדינה חברה מלאה באו”ם".

לדבריו, אין דרישה אמריקנית לעצור באמת את התשלומים למשפחות המחבלים אלא רק “שהרשות תסדיר את ההקצבות הכספיות לאסירים, פצועים ושהידים. באמצעות מערכת הרווחה הסוציאלית המספקת תמיכה לנזקקים".

הגורם הפלסטיני אמר כי אין מדובר בהצעה חדשה, “זו הצעה שחוזרת על עצמה. אני לא חושב שמישהו יכול לקבל את ההחלטה המסוכנת והרגישה הזו”, והוסיף, “ההצעה הזו מערערת את כל מה שהנשיא אבו מאזן אישר יותר מפעם אחת, כי הרשות הפלסטינית תמשיך לשלם את הקצבאות לאסירים, לשהידים ולפצועים עד האגורה האחרונה שלו".

התרגיל האמריקני-פלסטיני נועד להציג את תשלום המשכורות החודשיות למחבלים כעניין הומניטרי ולא כפרס לטרור או עידוד לצעירים לבצע פיגועים נגד ישראלים בתמורה לכסף.

גורם בכיר בתנועת פת"ח אומר כי בשיחות סגורות  אומר יו"ר הרש"פ למקורביו כי המחבלים הם "החיילים שלנו המגינים על המולדת ולא יעלה על הדעת שאפסיק לשלם להם משכורות חודשיות".

הרש"פ לא הגיבה באופן רשמי על הידיעה ב"פוליטיקו", אבל חשוב מאוד שהתגובה הישראלית תהייה הולמת למעשה הנכללולי הזה, נראה כי ממשלת ישראל וממשל ביידן עדיין על מסלול התנגשות למרות הרגיעה כביכול בימים האחרונים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי