לחץ של ממשל ביידן על קטאר עשוי להביא לשחרור חטופים

לממשל ביידן יש כמה דרכי פעולה ללחוץ על קטאר כדי לזרז את עסקת שחרור החטופים מידי חמאס ברצועת עזה. גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי הנשיא ביידן נמנע מלהפעיל לחץ על קטאר שאותה הפך בשנים האחרונות לידידה קרובה של ארה"ב.

בין 134 החטופים הישראלים שמוחזקים בשבי חמאס ישנם כאלה שיש להם אזרחות כפולה ו-5 מהם הינם גם אזרחי ארה"ב.

הממשל האמריקני מקפיד לשמור על קשר הדוק עם בני משפחותיהם אבל, לדברי גורמי ביטחון בישראל הוא אינו עושה מספיק כדי להביא לשחרורם.

ראש הממשלה נתניהו אמר בסוף השבוע שעבר כי ארה"ב איננה מפעילה לחץ מספיק על קטאר בכל הקשור לעסקת החטופים וכי היא יכולה לעשות יותר.

"אני מאוכזב מאוד שוושינגטון חידשה את החוזה עם קטאר על אירוח הבסיס הצבאי האמריקני בשטחה" הוא אמר.

לממשל ביידן יש מנופי לחץ רבים להפעיל על שליטי קטאר כדי שילחצו על הנהגת חמאס להסכים  לביצוע העסקה ההומניטרית של שחרור 40 החטופים אבל הוא לא עושה זאת ברצינות עד כה, כנראה מסיבות פוליטיות והעובדה שהנשיא ביידן מצוי בקמפיין בחירות לנשיאות שהוא קשה ותחרותי.

לכאורה, הנשיא ביידן יכול לקבל הרבה קרדיט מציבור בוחריו אם יצליח להביא לשחרור החטופים, אבל, כנראה שיש לו סיבות טובות שלא להפעיל לחץ על שליטי קטאר.

בעקבות המלחמה באוקראינה, קטאר שהינה מדינה תומכת טרור, הצליחה לשפר את מעמדה הבינלאומי ולהדק את קשריה עם ממשל ביידן.

שליט קטאר, השיח' תמים בן חמד, היה המנהיג הערבי הראשון מקרב שליטי מדינות המפרץ שפגש בנשיא ביידן בינואר 2022.

הנשיא ביידן שיבח את תפקידה המרכזי של קטאר ב"קידום האינטרסים החיוניים ביותר של ארה"ב" והדגיש את הסיוע שהיא העניקה בפינוי הכוחות האמריקנים מאפגניסטן ובשמירה על היציבות ברצועת עזה והודיע על הגדרתה כ"בעלת ברית שאיננה חברה בנאט"ו".

קטאר מארחת בשטח את המפקדה האזורית של פיקוד המרכז האמריקני הנקרא  .CENTCOM.

קטאר מתווכת בין ממשל ביידן לאיראן וגם משדרגת בשטחה, על חשבונה, את הבסיס האווירי הגדול של צבא ארה"ב הנקרא "אלעדיד".

על פי גורמים בקטאר,בעבר תמכה קטאר כספית בקמפיין הבחירות של הילארי קלינטון לנשיאות ולא מן הנמנע שהיא תומכת עכשיו כספית גם בקמפיין הבחירות של הנשיא ביידן.

הנשיא ביידן מתעלם  מהשנאה של כמה מדינות ערביות כלפי קטאר כמו ערב הסעודית, מצרים, בחריין ועוד, גם ישראל מסתייגת ממנה מאוד לאחר הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר ולאחר שהסתבר כיצד היא סייעה לחמאס ברצועת עזה להתעצם מבחינה צבאית, הוא גם מתעלם מכך שהיא מהווה בעצם מרכז חתרנות מדינית והסתה, באמצעות ערוץ אלג'זירה שהינו השופר הרשמי שלה, נגד ישראל והמדינות המתונות באזור.

הקשר האמיץ של הנשיא ביידן לשליט קטאר השיח' תמים בן חמד, מעיד עד כמה רופסת מדיניותו של הנשיא ביידן במזרח התיכון ועד כמה האינטרסים שלו גוברים על כל השיקולים הביטחוניים האחרים.

גורמים ביטחוניים בישראל מצביעים על כמה דרכי פעולה שהנשיא ביידן יכול לנקוט בהן כלפי קטאר כדי שתפעיל לחץ על בת בריתה חמאס לשחרר את 40 החטופים במסגרת העסקה ההמנינטרית.

א.דרישה אמריקנית מקטאר לגרש את הנהגת חמאס שמתארחת באופן קבוע בדוחא.

ב.דרישה מקטאר שתקפיא את מיליארדי הדולרים של חמאס בבנקים בדוחא,לממשל יש את כל פרטי החשבונות והסכומים שנמצאים בהם.

ג.הודעה אמריקנית על הערכה מחדש של היחסים עם קטאר ואיום להשעות את כל ההסכמים של ארה"ב עמה.

ד. איום בהעברת בסיסי הצבא האמריקני מקטאר לסעודיה או לאיחוד האמירויות.

אולם ספק רב אם הנשיא ביידן ייבחר באחת מדרכי הפעולה האלה בגלל האינטרסים הפוליטיים שלו ובגלל האינטרסים המדיניים-ביטחונים של הממשל, האמריקנים משוחחים עם גורמים מדיניים ישראלים בכירים על אפשרות הפעלת לחץ אמריקני על קטאר, אולם גורם מדיני בכיר אומר כי עד כה "הכל דיבורים"  ולא קורה שום דבר מעשי,מי שמשלם את המחיר הינם החטופים בשבי חמאס שנמצאים בתנאים קשים ביותר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי