מאמץ נוסף להשיג עסקת חטופים

משלחת ביטחונית ישראלית תצא היום לקהיר במאמץ נוסף להשיג את עסקת שחרור החטופים. סלע המחלוקת העיקרי כרגע בשיחות הינו דרישת חמאס להחזרת כל העקורים לצפון הרצועה ומשלחת ישראל תשמע הצעות חדשות בנושא.

למרות המבוי הסתום במשא ומתן עם חמאס על עסקת החטופים, ובעקבות המחלוקות הקשות בקבינט, ראש הממשלה נתניהו החליט על ניסיון נוסף להגיע לעסקה והוא משגר היום  משלחת ביטחונית בדרגי עבודה לקהיר , המתווכות קטאר ומצרים גיבשו הצעת פשרה חדשה והצוות הישראלי יבדוק את היתכנות העסקה.

בדיון בקבינט המורחב בסוף השבוע שעבר חל שינוי בעמדת שרי הליכוד כלפי העסקה וכל השרים, מלבד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט, הביעו תמיכה בהתגמשות במשא ומתן עם חמאס כדי להשיג פריצת דרך.

ראש המוסד דוד ברנע אמר בדיון כי הסכמת ישראל לחזרת העקורים מדרום הרצועה לצפונה היא בגדר "שובר שוויון".

במוסד טוענים כי זהו סלע המחלוקת כעת וכי צריך לנסות ולפרק את המוקש הזה.

חמאס דורש נסיגת כוחות צה"ל מהציר שמבתר את הרצועה באזור נצרים והסרת המחסום שמונע חזרת עקורים לבתיהם בצפון הרצועה.

בצה"ל חוששים שחמאס מתכנן להחדיר לצפון הרצועה אלפי מחבלים בלבוש אזרחי כדי לחדש את הטרור באזור הזה ולשחוק את הישגי צה"ל.

גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי יחיא סינוואר ממשיך לסחוט את הקבינט הישראלי לוויתורים בשיטת הסלאמי וכי אין בכוונתו להגיע באמת לעסקה לפני סוף חודש רמדאן או בכלל.

לשכת ראש הממשלה מסרה כי רוב שרי הקבינט התנגדו לחזרת העקורים הפלסטינים לצפון הרצועה ללא בקרה של ישראל.

גורמים בליכוד אומרים כי שטף ההדלפות מהקבינט נמשך במטרה להשחיר את ראש הממשלה נתניהו ולהציגו כמי שאינו מעוניין בשחרור החטופים וכי "הצנזורה הצבאית איננה מתפקדת".

שרים בממשלה מאשרים כי ההדלפות מדיוני הקבינט מספקות מודיעין חינם ליחיא סינוואר אבל אין מי שיעצור אותן, נראה כי ראש הממשלה נתניהו יצמצם עוד יותר את הפורומים העוסקים בנושאים רגישים כדי למנוע הדלפות.

כל זה קורה בעוד ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר ייצאו לוושינגטון כדי לדון עם בכירי הממשל בתוכניות ישראל לכבוש את אזור רפיח.

ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי מאוחדים בדיעה כי רק לחץ צבאי מסיבי על חמאס יקדם את עסקת החטופים, לכן יש להאיץ את נושא כיבוש רפיח.

אסמעיל הניה וזיאד אלנח'אלה, מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי שמבקרים בטהרן פירסמו אתמול הודעה ובה 4 תנאים למשא ומתן העקיף עם ישראל.

א.הפסקת המלחמה ברצועת עזה.

ב.נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה.

ג.חזרת העקורים לבתיהם ברצועת עזה.

ד.הכנסת סיוע הומניטרי לרצועה.

ישראל מוכנה לדון בחזרה מדורגת של עקורים לצפון הרצועה, והשיחות היום בקהיר יבהירו האם יש על מה לדבר ומהן הכוונות האמיתיות של חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי