הציפיה שקטאר תפעיל לחץ על חמאס הינה אשליה

מדינות במערב ובראשן ארה"ב מפעילות לחצים על קטאר, שמארחת את הנהגת חמאס בדוחא, שתשפיע עליה להסכים לעסקת שחרור החטופים הישראלים. קטאר היא תומכת גדולה של האידיאולוגיה החמאסית, היא לא תעשה שום מהלך שיפגע באינטרסים של חמאס ובמעמדה הבינלאומי, היא תמצא את הדרך להמשיך ולהונות את המערב.

קטאר מארחת את הנהגת חמאס משנת 2012 לאחר שח'אלד משעל, שהיה אז ראש הלשכה המדינית של התנועה, הסתכסך עם נשיא סוריה בשאר אסד על רקע מלחמת האזרחים בסוריה והחליט להעביר את מפקדת התנועה מדמשק לדוחא בירת קטאר.

בשנת 2020 השתקע גם בקטאר יו"ר הלשכה המדינית הנוכחי אסמעיל הניה ומאז קטאר הפכה למרכז עליה לרגל לכל מי שרוצה לנהל משא ומתן עם חמאס, למודיעין הקטארי יש קשר מצויין עם הנהגת חמאס בדוחא והוא גם זה שנוקט בכל הצעדים הדרושים לאבטח אותה ולדאוג שלא תחוסל בידי המוסד הישראלי.

ישראל אישרה לקטאר להעביר לחמאס לרצועת עזה במשך השנים האחרונות מאות מיליוני דולרים לצורך שיקום הרצועה מנזקי סבבי הלחימה השונים, לתשלום משכורות לפקידי חמאס וגם לסיוע הומניטרי, אבל חלק נכבד מהסכומים האלה חמאס ניצלה לבניית מנהרות ולהתעצמותה הצבאית.

אולם, ההתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר הוכיחה כי מדובר בתנועת טרור אסלאמית קיצונית שאיננה מוותרת על רעיונות הג'יהאד והשמדת מדינת ישראל.

מדינות במערב כמו צרפת ובריטניה, ובעיקר ארה"ב, מסתכלות כעת על קטאר כמי שיכולה לסייע לסיום המלחמה ולהפעיל לחץ על תנועת חמאס להסכים להפסקת אש הומניטרית להחזרת החטופים הישראלים בזכות ההשפעה הגדולה שלה על חמאס והיותה התומכת הגדולה של תנועת "האחים המוסלמים".

זאת ועוד, ישראל מצפה שממשל ביידן יפעיל לחץ כבד על קטאר כדי שתלחץ על חמאס ואם יש צורך אף ינקוט בסנקציות נגדה.

החיזור של מדינות המערב אחרי שליט קטאר השיח' תמים בן חמד, שמרגיש עכשיו בעננים, לא יעזור מסיבה אחת פשוטה, קטאר היא חמאס ואין שום הבדל בינה לבין חמאס, קטאר לא תפעיל לחץ על תנועת חמאס שיפגע באינטרסים שלה ולא תמקוט בשום סנקציות נגדה, אם יהיו "סנקציות" כלשהן נגדה הן יהיו הצגה גדולה  ו"סנקציות" זמניות כדי לרצות את ממשל ביידן אבל קטאר תמשיך לתמוך בחמאס בכל כוחה.

גורמים בחמאס מדברים כעת על מהלך אפשרי של מעבר הנהגת חמאס מדוחא לטורקיה, בתיאום בין קטאר לטורקיה, שהינה גם תומכת גדולה של חמאס, כדי להפחית את הלחץ של מדינות המערב על קטאר.

העיתונות הקטארית כבר מזהירה כי לחצים על קטאר להטיל סנקציות על חמאס הן טעות גדולה.פרשנים ערבים מעריכים כי קטאר לא תעשה שום צעד שיפגע במעמדה האזורי והבינלאומי שלה שאותו היא בנתה במשך שנים רבות, היא תמשוך זמן ותמסמס את הדרישות האמריקניות ממנה מתוך הערכה שהנשיא ביידן יפסיד את הבחירות בחודש נובמבר הקרוב.

להנהגה הקטארית יש גם יחסים מצויינים עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והיא אינה מודאגת מחזרתו האפשרית לבית הלבן.

הנוכחות של הנהגת חמאס בקטאר מחזקת את מעמדה של קטאר שיכולה להציג את הדבר כקלף מיקוח ביחסיה עם המערב כמי שמשפיעה על החלטות חמאס, מדוע שהיא תוותר על הקלף הזה שכל כך חשוב לה? מי שמאמין שזה יכול לקרות חי באשליות, ההנהגה הקטארית היא ערמומית מאוד ומתוחכמת הרבה יותר מישראל ומהממשל האמריקני, היא משחקת על כל המגרשים כולל על המגרש האיראני-שיעי כדי לשמור על מעמדה כמדינה משפיענית ומתווכת על, זהו כוחה הפוליטי והיא לא תוותר עליו, הכסף הרב שברשותה הוא סוד כוחה שמעניק לה את האפשרות לשחק את המשחקים האלה.

קטאר מכירה הכי טוב את הנהגת חמאס בחו"ל וברצועת עזה  ואת דרך קבלת ההחלטות בה, היא יודעת כיצד למשוך בחוטים כדי להשיג את מטרותיה אבל היא לא תעשה שום טעות אסטרטגית שתפגע בחמאס מכיוון שהיא בעצמה חלק חשוב מהנהגת תנועת "האחים המוסלמים" העולמית השואפת להשמיד את ישראל ולהקים את פלסטין "מהים עד הנהר".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי