מחריפה המחלוקת בין ישראל לממשל ביידן על כיבוש רפיח

ממשל ביידן וישראל במחלוקת עמוקה על כיבוש אזור רפיח, הוקמו צוותי עבודה בין שני הצדדים והשר רון דרמר ייצא בשבוע הבא לוושינגטון לדיונים בנושא. המשמעות היא כי פעולת צה"ל ברפיח תתעכב, ישראל טוענת כי היא נחושה לקיים את המבצע ובחמאס מרוצים מהלחץ האמריקני.

כיבוש אזור רפיח עלול להתעכב עקב המחלוקת העמוקה בין ישראל לממשל ביידן על תוכניות צה"ל לכיבוש האזור והשמדת ארבעת גדודי חמאס הפרוסים שם.

בכירים אמריקנים דחו למעשה את התוכניות הישראליות בשיחת וידיאו קונפרס שנערכה שלשום בין ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר לבין היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן ומזכיר המדינה בלינקן.

בשיחה השתתפו בכירים ישראלים אמריקנים וישראלים נוספים משני הצדדים.

עקב המחלוקת העמוקה בין הצדדים, ייצא השר רון דרמר בשבוע הבא לוושינגטון להמשך הדיונים בנושא.

ג'ק סאליבאן הטיח בשיחת הוידיאו בישראלים דברים קשים ואמר כי "התוכנית שלכם לכיבוש רפיח איננה ישימה וארה"ב איננה מוכנה להיות שותפה למשבר הרעב ברצועת עזה".

"אתם עומדים להיות אחראים על משבר הרעב השלישי במאה ה-21.

זה לא דבר שאנחנו יכולים לקבל כשותפים. תוכנית הפינוי שהצגתם עד כה לא מרשימה ולא ישימה". הוא הדגיש.

מזכיר המדינה בלינקן הטיל ספק גדול ביכולת של צה"ל לפנות בתוך 3 שבועות יותר ממיליון עקורים מאזור רפיח ואמר: " בקצב הזה ייקח לכם ארבעה חודשים לפנות את רפיח".

צחי הנגבי ורון דרמר השיבו בצורה אחידה:

"אי אפשר לפרק את חמאס בלי להיכנס לרפיח. זה תנאי בל יעבור להגשמת מטרות המלחמה".

ממשל ביידן מתנגד למבצע צבאי נרחב של ישראל באזור רפיח בטענה כי הוא עלול להביא לפגיעה חמורה באוכלוסיה האזרחית ולמשבר באספקת סיוע הומניטרי לאזור רפיח, דבר שעלול להביא למשבר רעב גדול.

האמריקנים מציעים כי ישראל תכתר את העיר רפיח ותפעל בשיטה של פשיטות קומנדו ממוקדות על סמך מידע מודיעיני מדוייק וחסימת הברחות הנשק ממצרים לרצועת עזה באמצעות אמצעים אלקטרונים ופיקוח מוגבר על הגבול בשיתוף עם מצרים.

בסוף השיחה סוכם כי ארה"ב וישראל יקימו צוותי מומחים משותפים לדיון מעמיק בנושא, האמריקנים הביעו בשיחה את תמיכתם המלאה במשימה של השמדת כוחו הצבאי של חמאס, אבל ההערכה בדרג המדיני היא כי הנשיא ביידן מנסה למסמס את פעולת צה"ל ברפיח בגלל שיקולי הבחירות לנשיאות בארה"ב מחשש לביקורת גוברת עליו בקרב פעילי המפלגה הדמוקרטית.

גורם מדיני בכיר מדגיש כי ישראל נחושה להיכנס בעוצמה צבאית רבה לאזור רפיח כדי להשמיד את הכוח הצבאי של חמאס.

גורמים בחמאס טענו השבוע כי הזרוע הצבאית הזרימה לאזור הזה, דרך המנהרות, כאלפיים מחבלים נוספים כי "ישראל תשלם מחיר יקר בחיי אדם על הפעולה."

המגעים בין שני הצדדים יימשכו בשבוע הבא וישראל מוכנה להתחשב בדרישות האמריקניות, אבל נראה כי לאחר עיד אלפיטר ישראל תצטרך להאיץ את המהלכים הצבאיים גם נוכח המבוי הסתום במשא ומתן על עסקת החטופים, בעקבות הלחץ האמריקני על ישראל נראה כי יחיא סינוואר ממתין שהאמריקנים יעשו את העבודה עבורו ויכופפו את ישראל לויתורים נוספים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי