ישראל תגדיל מיידית הכנסת סיוע לרצועה בעקבות אולטימטום אמריקני

הנשיא ביידן הציב אולטימטום לישראל בשיחת הטלפון הקשה עם ראש הממשלה נתניהו והקבינט קיבל החלטות מידיות כדי למנוע התדרדרות ביחסים עם ארה"ב. נראה כי מצבו הפוליטי של הנשיא ביידן בקמפיין הבחירות קשה, דבר שמשפיע על יחסו לישראל.

בעקבות שיחת טלפון קשה בן ראש הממשלה נתניהו לבין הנשיא ביידן ואולטימטום אמריקני לישראל,הקבינט המדיני-ביטחוני החליט אמש כי סיוע הומניטרי לרצועת עזה יועבר דרך נמל אשדוד ומעבר ארז.

הקבינט הסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ לנקוט צעדים מיידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועה.

הסיוע, כך נמסר, "ימנע משבר הומניטרי והוא הכרחי להבטחת המשך הלחימה ולהשגת יעדי המלחמה. לאור זאת, ישראל תאפשר אספקה זמנית של סיוע הומניטרי דרך אשדוד ומחסום ארז והגברת הסיוע הירדני דרך כרם שלום".

כמה שרים בקבינט התנגדו להעברת ההסמכה בעניין לפורום המצומצם אך ההחלטה עברה ללא הצבעה.

בעקבות החלטת הקבינט פירסמה המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן הודעה המברכת על הצעדים שעליהם החליט הקבינט שבה נאמר כי "הצעדים צריכים להיעשות כעת, באופן מלא ומהיר".

הודעת הקבינט גם התייחסה לאיומים האיראניים לנקמה בישראל על חיסול חסן מהדווי בדמשק  ונאמר בה כי "צה"ל נערך לכל התפתחות מול איראן, הן בהגנת העורף והן בהתקפה".

הודעת הבית הלבן על שיחת הטלפון בין הנשיא ביידן לראש הממשלה מעידה על כך שארה"ב בעצם הציבה אולטימטום בפני ישראל בעקבות המצב ההומניטרי ברצועת עזה והריגתם בטעות של 7 מעובדי הסיוע על ידי כוחות צה"ל.

הנשיא ביידן הבהיר לראש הממשלה נתניהו כי הממשל עלול להפסיק את התמיכה בישראל והיא תקבע את המדיניות שלה ביחס לרצועת עזה על פי ההערכה שלה לגבי הפעולה המיידית של ישראל בנושא הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה.

לכן באה החלטת הקבינט הביטחוני הישראלי כדי לקצר את ההליכים בנושא הזה ולאפשר צעדים מיידים להכנת הסיוע ההומניטרי כדי לשמור על היכולת להמשיך במלחמה ברצועת עזה.

הנשיא ביידן גם דחק בנתניהו להסמיך את צוות המשא ומתן הישראלי להגיע לעסקה עם חמאס בהקדם.

גורמים אמריקנים אמרו אמש לרשת NBC  כי הנשיא ביידן רמז בשיחת הטלפון לנתניהו כי הממשל עלול להתנות את הסיוע הצבאי לישראל בהתאם לפעולות שהוא דורש מישראל לבצע בנושא הכנסת הסיוע ההומניטרי וזירוז ההגעה להפסקת אש מיידית ברצועה.

שר החוץ האמריקני בלינקן השמיע אמש במסיבת עיתונאים בבריסל דברים נחרצים ורמז למעשה כי התמיכה האמריקנית תיפגע  אם ישראל לא תעשה שינויים משמעותיים באופן שבו היא מנהלת את המלחמה. "אם לא נראה את השינויים שאנחנו צריכים לראות – יהיו שינויים במדיניות שלנו".

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן הבהיר מהם הצעדים שארה"ב מצפה לראות מישראל בהקדם.

א.פתיחת מעברי גבול נוספים לרצועת עזה כולל כניסת יותר משאיות מירדן.

ב.עלייה דרמטית בכמות הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה.

ג.הפחתת הפגיעה באזרחים פלסטינים.

ד.צעדים לתיאום והגנה על עובדי הסיוע הפועלים ברצועה.

בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן הוא הזהיר כי הממשל יעקוב מקרוב כיצד ישראל מבצעת את הדרישות האלה ואם לא יהיה שינוי במדיניות ישראל, "אז יהיה שינוי מצידנו", הוא הדגיש.

נראה כי הנשיא ביידן לחוץ מאוד ממצבו הפוליטי הגרוע בקמפיין הבחירות לנשיאות והלחץ ההולך וגובר עליו, לכן החליט להגביר את הלחץ על ישראל, אבל גם לממשלת ישראל יש חלק נכבד בהתדרדרות היחסים עם  הממשל, היא לא קראה נכון את הלחץ הפוליטי שבו נתון הנשיא ביידן ולא עשתה מספיק צעדים בתחום הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה שהוא מאוד חשוב עבור הממשל, דבר שיוצר את הרושם המוטעה כי קיים רעב ברצועת עזה ומגביר את הביקורת הפנימית על הנשיא ביידן בקרב תומכיו.

היחסים בין ישראל לממשל מתוחים מאוד ועדייין לא נפתרה המחלוקת בין ישראל לממשל על כיבוש רפיח,צפויים ימים קשים ביחסים בין שתי המדינות, אבל אסור לישראל להפסיק את המלחמה ברצועת בשום מחיר, כל ההתפתחויות האלה משרתות את יחיא סינוואר אשר מעריך כי ישראל תיאלץ להפסיק את המלחמה ובכך הוא יבטיח את הישארותו בשלטון ללא שחרור החטופים וייצא כמנצח.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי