לקראת סומליזציה של רצועת עזה?

המצב ההומניטרי בצפון הרצועה מתדרדר וגם הכאוס הביטחוני, תושבים בעיר מביעים חשש כי עזה תהפוך ל"מוגדישו החדשה". ישראל חייבת להחליט בהקדם על זהות הגוף שישלוט ברצועה או בחלקים ממנה כדי לעצור את ההתדרדרות במצב הביטחוני וההומניטרי.

צה"ל סיים את הפעולה הצבאית של בבית החולים שיפאא' בעיר עזה והצליח לסכל את  השתלטות חמאס על האזור, אבל, פעילים של תנועת פת"ח בעיר עזה מביעים חשש מהתגברות תופעות הכאוס הביטחוני שעלול להביא להפיכתה ל"מוגדישו חדשה".

מוגדישו היא עיר הבירה של סומליה והעיר הגדולה ביותר במדינה, עקב הקרבות בעיר בעשורים האחרונים בין כוחות הממשלה למורדים נהרס חלק גדול מהמבנים בעיר, המצב הכלכלי בעיר קשה ויש מצב של חוסר ביטחון תמידי בקרב התושבים.

כך גם נראית העיר עזה אחרי חצי שנה של מלחמה, השלטון האזרחי של חמאס החל לקרוס וכנופיות פשע חמושות ונציגים של שבטים ושל חמולות חזקות מסתובבים בעיר ומנסים להשתלט על כל הבא ליד.

התושבים העזתיים מדוחים על חששות מפני תופעת רעב וגם מפני ההפצצות הישראליות על ריכוזי של חמאס בעקבות מידע מודיעיני.

יש מאבק יום יומי בין תושבים עזתיים לבין עבריינים החמושים בנשק חם וקר על חבילות הסיוע ההומניטרי ורבים מהם לא מצליחים לקבל אותו.

משטרת חמאס בעיר עזה שיחררה ממעצר, כבר בתחילת המלחמה, מאות עבריינים שמסתובבים ברחובות ועוסקים בשוד ובביזה ומשליטים אימה ופחד.

גורמי סיוע זרים מדווחים על התקפות מתגברות על משאיות הסיוע ההומניטרי, ההתקפות הן מאורגנות ומתבססות על מודיעין שטח מדוייק.

חלק מהכנופיות מקבל מידע מודיעיני מדוייק על תנועת משאיות הסיוע ומציב להן מארבים כדי להשתלט על הציוד.

חמאס עדיין שולט בחלקים של צפון הרצועה, ישראל מתקדמת בתהליך פירוק התשתיות הצבאיות והאזרחיות של חמאס ברצועה אך עדיין לא החליטה על זהות הגורם שישלוט ברצועה ביום שאחרי המלחמה ,אבל היא מתנגדת לחזרתה של הרש"פ לשלוט ברצועה.

השטח זועק לשלטון חלופי ברצועת עזה שיחליף את חמאס, העיקר שלא להגיע למצב של כאוס ביטחוני מושלם כמו בסומליה.

כדאי שישראל תיתן בהקדם את הדעת על המצב בצפון הרצועה, זוהי עוד סיבה שלא להחזיר כעת עוד כמיליון עקרים מדרום הרצועה לצפונה לפני שיושלט שם סדר, האנדרלמוסיה הביטחונית תסייע לחמאס לעשות פיגועים נגד כוחות צה"ל.

מצב הכאוס הביטחוני איננו מאפשר את חלוקת הסיוע ההומניטרי לכל הנזקקים לו, חלק מהסיוע ההומניטרי נבזז על ידי כנופיות מאורגנות וחלק על ידי אזרחים חסרי תקווה.

הכנופיות שבוזזות את חבילות הסיוע ההומניטרי מוכרות אותן בשווקים במחירים מופקעים.

תושבים ברצועה אומרים כי "רק החזקים ישרדו את המלחמה".

כ-80 אחוזים מתושבי הרצועה הפכו לעקורים מבתיהם, מרבית הבתים נהרסו או ניזוקו והקהילה הבינלאומית מתמקדת בהגשת סיוע הומניטרי דחוף, לא ידוע מתי תסתיים המלחמה ומתי יתחילו בתהליך השיקום של רצועת עזה.

חמאס דורש במשא ומתן העקיף עם ישראל את חזרת כל התושבים לבתיהם בצפון הרצועה, אולם בצה"ל ובשב"כ מעריכים כי הוא איננו דואג לאוכלוסיה העזתית באמת, הוא רוצה להחדיר אלפי מחבלים בלבוש אזרחי לצפון הרצועה כדי שישחקו את כל הישגי צה"ל באזור הזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי