המלחמה ברצועת עזה תגביר את השסע בין הרש"פ לחמאס

המלחמה ברצועת עזה חשפה את האיבה העמוקה בין הרש"פ לחמאס ואף הגבירה אותה, מעמדה של הרש"פ רק התדרדר עוד יותר ברחוב הפלסטיני. הרש"פ וחמאס אינן מסוגלות להגיע לפיוס לאומי למרות המלחמה ושתיהן צפויות לאבד את האפשרות לשלוט ברצועה בתום המלחמה.

בתנועת חמאס עדיין זוכרים היטב את דבריו של חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, האיש מספר שתיים ברש"פ, שתקף ב- 18בדצמבר בשנה שעברה את תנועת חמאס ברצועת עזה, בעוד המלחמה ברצועה נמשכת, ודבריו עוררו סערה בזירה הפלסטינית.

חוסיין א-שיח' אמר לסוכנות "רוייטרס" ולערוץ אלערביה הסעודי כי חמאס איננה מנהלת את המאבק נגד ישראל באופן הנכון וכי תהייה התחשבנות עם תנועת חמאס אחרי המלחמה.

הוא גם התייחס להסכם אוסלו ואמר כי הוא "הסכם טוב שהצליח באופן חלקי".

חצי שנה עברה מאז פרצה המלחמה והשאלה מי ימשול ברצועת עזה אחרי המלחמה מתחדדת ביתר שאת, האם תהייה זו תנועת חמאס שהביאה את האסון הגדול ביותר על רצועת עזה מאז 1948 או הרש"פ שעלתה לשלטון בזכות הסכמי אוסלו שנחתמו בשנת 1993.

אין ספק שמעמדה של חמאס ברחוב הפלסטיני נפגע קשות בגלל ההרפתקה המסוכנת שאליה היא גררה את תושבי רצועת עזה ב-7 באוקטובר, אבל גם מעמדה של הרש"פ בקרב הציבור הפלסטיני התדרדר במהלך המלחמה, הרש"פ נחשבת כבת ברית של ארה"ב וישראל שהרחוב הפלסטיני רואה בהן את האחראיות לאסון המלחמה ברצועת עזה.

הרש"פ, שהיא רשמית הכתובת החוקית והרשמית של הפלסטינים, לא השכילה מאז תחילת המלחמה להביא לפיוס בינה לבין תנועת חמאס במשבר לאומי כל כך גדול של הפלסטינים.

המלחמה ברצועת עזה רק מפחיתה בפופולריות של מחמוד עבאס כמנהיג של העם הפלסטיני ומחזקת את מעמדם של יריביו הפוליטייים כמו מרוואן ברגותי ואסמעיל הניה אשר איבד 3 מבניו ונכדיו במהלך המלחמה.

על פי סקר דעת קהל פלסטיני, יותר מ-80 אחוזים דורשים את התפטרותו של מחמוד עבאס מתפקידו לאלתר ורואים במרוואן ברגותי את יורשו.

הרש"פ הוכיחה במהלך חצי השנה האחרונה כי יש לה אפס השפעה על המלחמה המתנהלת ברצועת עזה, האמינות שלה ירדה לשפל ורוב הפלסטינים סבורים כי היא איננה יעילה יותר ומתפקדת באופן שלילי שאינו מביא לסיום המלחמה.

הרש"פ רוצה למשול ברצועת עזה אחרי המלחמה אך ישראל מתנגדת, גם תנועת חמאס מתנגדת ולפי גורמים בחמאס אם הרש"פ תחזור למשול ברצועה הרחוב העזתי יתקומם נגדה תוך זמן קצר,  הרחוב סבור שהרש"פ מושחתת ורקובה לחלוטין ושונא את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שהתעמר בתושבי רצועת עזה  בשנת 2018 והטיל עליהם סנקציות בניסיון להסית אותם נגד שלטון חמאס, בשיחות סגורות עם מקורביו הוא כינה אז את תושבי הרצועה במילה "בהמות".

ממשל ביידן תומך בחזרת הרש"פ לשלוט ברצועה אך ראש הממשלה נתניהו מתנגד לכך בתוקף.

הרש"פ וחמאס אינן מסוגלות להגיע לפיוס לאומי מאז שנת 2007 ועד היום, המלחמה רק הרחיקה ביניהן במקום שתקרב אותן זו לזו לצורך שיקום הרצועה ויצירת כתובת מדינית אחת שתנהל משא ומתן עם ישראל על הסדר מדיני.

חמאס הקצינה רשמית עוד יותר את עמדותיה, היא מננגדת לפתרון שתי המדינות ומדברת בגלוי על מעשי טבח נוספים בישראל והשמדתה, דבר שהיא השתדלה להסתיר או לטשטש עד ה-7 באוקטובר.

ברש"פ מייחלים לכך שישראל תמוטט את שלטונה של תנועת חמאס ברצועת עזה, בכירים ברש"פ רוצים שהיא תיענש על האסון הנורא שהביא הביאה על הפלסטינים ב-7 באוקטובר וגם על כך שבשנת 2007 היא עשתה הפיכה צבאית וגירשה בכוח את הרש"פ מרצועת עזה.

האפשרות שגם הרש"פ וגם חמאס לא ישלטו ברצועת עזה אחרי המלחמה היא בהחלט אפשרית, ישראל עשויה להחיל ממשל צבאי זמני ברצועה או לנסות ולהביא כוח ערבי רב לאומי שישלוט באופן זמני בעזה, חמאס ירתה לעצמה ברגל כאשר עשתה את הטבח הנפשע ב-7 באוקטובר והיא תאבד את השלטון, מאידך הרש"פ מעודדת את הטרור וההסתה וישראל איבדה בה את האמון,המלחמה ברצועת עזה הורידה את המסכות מעל פניהם של כל הצדדים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי