איראן מציפה את יהודה ושומרון בנשק במסגרת מלחמתה נגד ישראל

גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי איראן תגביר בתקופה הקרובה את הברחת אמצעי הלחימה לצפון השומרון כדי שקבוצות הטרור החמושות שם יבצעו פיגועים כדי לנקום על חיסולו של חסן מהדאווי. איראן מתכוונת להציף את יהודה ושומרון בנשק, השב"כ מתייחס ברצינות לסכנה וראש הממשלה הודיע כי יקים גדר חדשה בגבול עם ירדן למניעת הסתננויות והברחות.

האם חיסולו  בדמשק ב-26 במרץ של הגנרל חסן מהדאווי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון מטעם משמרות המהפכה האיראניים ישפיע על כמות הברחות הנשק המגיע לשטחי יהודה ושומרון?

זוהי אחת השאלות שמעסיקות את מערכת הביטחון הישראלית, חסן מהדאווי היה האחראי על כל העברות הנשק מאיראן לסוריה ,עיראק, לבנון וגם לשטחי יהודה ושומרון.

בתקיפה בדמשק חוסלו עוד 7 קצינים איראניים ובהם קצינים מ"יחידה 4000" של משמרות המהפכה ומ"יחידה 18840" של כוח "קודס" שעסקו בהברחות הנשק לישראל ולצפון השומרון.

חיסולו חושף את המלחמה החשאית בין ישראל לאיראן על הברחות הנשק האיראני גם לשטחי יהודה ושומרון.

הנשק האיראני  מוברח לישראל ולצפון השומרון בשני נתיבים.

א.מאיראן לסוריה או עיראק ומשם לצפון ירדן ודרך בקעת הירדן לאזור השומרון.

ב.מסוריה ללבנון ומשם דרך הגבול לתוך שטח ישראל ולצפון השומרון.

חלק מהנשק מגיע למשפחות הפשע במגזר הערבי בישראל.

רשתות ההברחה האיראניות מתבססות על פעילים של כוח "קודס", פעילים של חזבאללה, כנופיות פשע ומבריחים בדואים בצפון ירדן.

צבא ירדן נלחם בנחישות במבריחים בשנתיים האחרונות שמבריחים גם את סם הקפטגון והצליח להרוג כמה מהם.

גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי איראן תגביר בתקופה הקרובה את הברחת אמצעי הלחימה לצפון השומרון כדי שקבוצות הטרור החמושות שם יבצעו פיגועים כדי לנקום על חיסולו של חסן מהדאווי.

האיראנים שהבריחו עד כה נשק קל כמו רובים, אקדחים ומטעני חבלה ינסו להבריח עכשיו גם טילי נ"ט וטילי נ"מ מסוג "סטרלה" כדי לנסות לפגוע במטוסים שממריאים מנמל התעופה בן גוריון.

החלטה אסטרטגית איראנית

על פי גורמי ביטחון בכירים, איראן קיבלה החלטה אסטרטגית בקיץ 2021 להציף את שטחי יהודה ושומרון בכמויות אדירות של נשק שיוברח בכמה נתיבים ויגיע בראש ובראשונה לתשתיות הטרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי בג'נין, שכם וטולכרם.

אחרי שחימשה את החמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, איראן עברה לתמוך בקבוצות הטרור בצפון השומרון.

איראן הזרימה כסף לארגון הג'יהאד האסלאמי שהחל להקים קבוצות חמושות חדשות תחת השם "גדודים" שכוללים גם מחבלים מארגונים אחרים כמו, פת"ח, חמאס והחזית העממית.

תחילה הוקמה בעיר ג'נין קבוצת הטרור הנקראת "גדוד ג'נין" ואחריה התפשטה התופעה לעיר שכם שם הוקמה קבוצת "גדוד שכם".

על פי גורמי ביטחון בישראל, מי שעזר בהנחת התשתיות להקמת קבוצות הטרור החדשות בצפון הגדה היה השיח' בסאם א-סעדי מהעיר ג'נין, בכיר בארגון הג'יהאד האסלאמי אשר נעצר על ידי השב"כ והועמד לדין בבית משפט צבאי.

בחודש אוגוסט 2021 אירח הגנרל חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה האיראניים את זיאד אלנח'אלה מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי כדי לדון בחיזוק הפעילות של הארגון בצפון השומרון.

בראיון לאתר האינטרנט של לשכת המנהיג העליון עלי ח'מינאי, הודיע הגנרל חוסיין סלאמי כי איראן תחמש את כוחות "ההתנגדות" בגדה המערבית כפי שעשתה ברצועת עזה וכי התהליך כבר החל.

הוא הוסיף כי המערכה נגד ישראל תורחב משטח רצועת עזה אל שטחי הגדה וכי אין הבדל ביניהן.

הוא לגלג על ישראל שאיננה יכולה לעצור את זרימת כלי הנשק לתוך שטח הגדה ואמר כי היא "אינה יכולה להיות בטוחה  מפני האש הפלסטינית".

הוא הוסיף כי רצועת עזה איננה שדה המערכה היחידי של ההתנגדות וכי  המאבק עבר כעת לגדה המערבית.

מלחמת "חרבות ברזל" ברצועת עזה משנה את סדר העדיפויות של איראן אשר מבינה כבר כי צה"ל יכבוש את כל רצועת עזה ו"ציר פילדלפי" ויחסום את צינור הברחות הנשק ממצרים לרצועת עזה", לכן ההערכה במערכת הביטחון הישראלית היא כי איראן תתמקד בשטחי יהודה ושומרון ותנסה להציף אותם באמצעי לחימה, זהו אתגר גדול לצה"ל ולשב"כ.

מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה הגבירה ישראל את הנוכחות הביטחונית לאורך הגבול עם ירדן בניסיון למנוע הברחות נשק, השב"כ מתייחס ברצינות רבה לנושא הזה וראש הממשלה נתניהו  כבר הודיע בשנה שעברה על כוונה לבנות גדר חדשה בגבול עם ירדן, דומה לגדר בגבול עם מצרים, כדי למנוע הסתננויות לשטח ישראל והברחות נשק.

הגיעה העת להתחיל בעבודה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי