הכנות מואצות לכיבוש רפיח

נמשכים הדיונים בין ישראל לארה"ב על כיבוש אזור רפיח, אולם ארה"ב איננה קושרת זאת, בינתיים, לתגובה הצבאית הישראלית הצפויה על ההתקפה האיראנית. צה"ל מתקדם משמעותית בהכנות בשטח לתקיפה אך הממשל עדיין מציב שורה של דרישות ותנאים לפעולה ישראלית ברפיח.

חזבאללה מסלים את הפעילות שלו נגד ישראל בתיאום עם איראן, כדי להעסיק את צה"ל בגבול הצפון במטרה לנסות לעכב את התגובה הצבאית הצפויה של ישראל על איראן שלא תקרה, בכל מקרה, לפני סיום חג הפסח.

בינתיים, איראן נערכת למתקפת נגד אפשרית מצד ישראל ומאחדת את כל קצוות הקשת הפוליטית לתמיכה בהתקפה האיראנית על ישראל ב-13 באפריל.

איראן מדגישה, בחוצפתה, את זכותה ל"הגנה עצמית" בזמן שהיא זו שתוקפת במשך שנים את ישראל באמצעות השלוחות שלה במזרח התיכון.

איראן חוששת שישראל מסלימה את המתיחות במזרח התיכון כדי לגרום לעולם לשכוח את המלחמה ברצועת עזה וכי היא מכינה התקפה נרחבת על אזור רפיח.

נשיא איראן אברהים ראיסי אומר כי ההתקפה האיראנית על ישראל הייתה מוגבלת ונועדה להעניש אותה על חיסולו של הגנרל חסן מהדאווי, הוא מאיים בתגובה נרחבת יותר אם ישראל תתקוף עכשיו את איראן.

ההנהגה האיראנית מנסה להרתיע את ישראל מלתקוף את איראן ומפיצה פייק ניוז בתקשורת כי לישראל אין למעשה שום אופציה צבאית נגד איראן.

מפקד חיל הים האיראני האדמירל שהארם איראני אמר ב-16 באפריל כי ספינות מלחמה איראניות ילוו את צי הסוחר האיראני בים האדום עד לתעלת סואץ.

איראן מפגינה כלפי חוץ ביטחון עצמי ביחס לסנקציות שארה"ב והאיחוד האירופי הודיעו כי יטילו עליה.

איראן סבלה במשך 13 השנים האחרונים מסנקציות ויש לה דרכים שונות כדי להתחמק מהן.

עסקה: תגובה ישראלית מוגבלת תמורת פעילות צבאית ברפיח?

 

צבא מצרים העלה כוננות בצפון סיני ולאורך הגבול עם רצועת עזה לקראת אפשרות של תחילת פעילות צבאית ישראלית באזר רפיח.

צבא מצרים נמצא במגעים שוטפים עם צה"ל לגבי פעילות  ישראלית באזור הגבול שבו נותרו עדיין 4 גדודים של הזרוע הצבאית של חמאס.

חיל האוויר הישראלי תקף כמה מטרות של חמאס באזור "ציר פילדלפי" אך הודיע לכך מראש לצבא מצרים.

ישראל, שכנראה זוכה כעת לגיבוי אמריקני, מעמידה את מצרים בפני עובדה מוגמרת שהיא חייבת להשלים עמה.

גורמים מצריים מסרו ב-18 באפריל לעיתון הקטארי "אלערבי אלג'דיד" כי ארה"ב הביעה נכונות לקבל את התוכנית הישראלית בנוגע לרפיח שמדברת על חלוקת רפיח לריבועים ממוספרים, צה"ל יכבוש כל ריבוע בהדרגה בזה אחר זה, דבר שייאלץ את התושבים להתרחק מאזורי הלחימה  צפונה לאזור ח'אן יונס שממנו יצאו כוחות צה"ל ולאזור אלמוואסי.

ישראל החלה לתגבר את אזור ח'אן יונס בסיוע הומניטרי.

ארגון הסהר האדום המצרי הקים לפני 3 חודשים שני מחנות אוהלים בח'אן יונס, הראשון בקיבולת של 7000 בני אדם והשני בקיבולת של 4000 בני אדם ומקים כעת מחנה שלישי כדי שישמשו את העקורים מאזור רפיח.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים בתגובה כי ראש הממשלה נתניהו מתמרן כעת מול ממשל ביידן כדי להשיג הקלות אמריקניות לטובת הפעולה הצבאית ברפיח,שמתנגדת לכיבוש האזור על ידי צה"ל.

בכירים ישראלים ואמריקנים ניהלו אמש דיונים בוידיאו קונפרס מוצפן על התוכניות של ישראל לכבוש את אזור רפיח.

בינתיים, ממשל ביידן לא קושר בין מתן אור ירוק לפעולה ברפיח לבין התגובה הישראלית נגד איראן.

הממשל עדיין מציב שורה של דרישות ותנאים לפעולה ישראלית ברפיח, האמריקנים הסתייגו מהתוכניות הישראליות לפינוי האוכלוסיה ברפיח ודרשו התאמות בעקבות המחלוקת הזו.

רשת ABC  דיוחה אמש על כך שישראל התקדמה משמעותית בהכנות לפינוי כמיליון עקורים מאזור רפיח לקראת פעילות צבאית.

ההכנות שנמשכו יותר מחודש ימים כוללות תיקון צינורות מים וביוב והצטיידות באלפי אונלים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי