יחיא סינואר רוצה להכניע את ישראל לא עסקת חטופים

פרצופו האמיתי של יחיא סינוואר נחשף, הוא איננו מעוניין באמת בעסקת חטופים אלא בהכנעתה של מדינת ישראל. המשא מתן במבוי סתום וישראל תנסה לפרוץ אותו למרות שהסיכוי לכך נמוך, מנוף הלחץ היחידי שנותר לישראל הוא המנוף הצבאי, לכן היא חייבת לכבוש את כל הרצועה בהקדם.

התשובה הרשמית של חמאס שדחתה למעשה את הצעת הפשרה האמריקנית בעסקה לשחרור חטופים, חשפה את הכוונות האמיתיות של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, הוא אינו באמת רוצה בעסקת חטופים אלא בהכנעתה של מדינת ישראל.

למרות שהצעת הפשרה האמריקנית דיברה על שחרור 40 חטופים ישראלים, חמאס הפחית את מספר החטופים שהוא מוכן לשחרר במסגרת העסקה ל-20 בלבד, בנוסף לכך הוא דורש שחרור יותר מחבלים רוצחים ושחרור מספר גדול יותר של מחבלים בעבור כל חטוף שישוחרר.

עוד דורש חמאס נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה כבר בשלב הראשון, ההומניטרי, וגם לקבל כבר בשלב הזה ערבויות בין לאומיות על הפסקת המלחמה מצד ישראל.

כמובן שהוא לא ויתר על הדרישה של החזרת כל העקורים לבתיהם בצפון הרצועה וחופש תנועה מלא בתוך הרצועה.

גורם מדיני בכיר אומר כי ברור כי "יחיא סינוואר מעוניין בהסלמה כוללת באזור ומעכב כל אפשרות לעסקה לשחרר החטופים וכי אין עם מי לעבוד".

יחיא סינוואר בטוח שהוא מחזיק בקלף החזק ביותר להפסקת המלחמה ברצועת עזה והישארות חמאס בשלטון שהוא החטופים הישראלים.

המגלומניה שלו מקריעה שחקים, על פי גורמים בחמאס, הוא בטוח שבזכות הקלף הזה הוא ינצח את ישראל וייכנס להיסטוריה המוסלמית כמצביא גדול שהכניע את היהודים "הכופרים" וצאצאי הקופים והחזירים כפי שצלאח א-דין אלאיובי כבש את ירושלים ושיחרר אותה מידי הצלבנים במאה ה-12 לסה"נ.

הוא הכין במשך זמן רב, ביחד עם מוחמד דף, את מקום המסתור של ההנהגה הצבאית של חמאס והחזקת החטופים הישראלים וישראל לא הצליחה במשך חצי שנה לגלות אותו, זהו עוד כישלון של המודיעין הישראלי שאותו מנצל יחיא סינוואר לטובתו.

ההנהגה הצבאית של חמאס המסתתרת במנהרות בח'אן יונס או ברפיח, מקבלת אספקה שוטפת של מזון, מים ודלק ויכולה לשהות במנהרות עוד זמן רב.

יחיא סינוואר הסתמך על הפסקת הלחץ הצבאי הישראלי עליו בגלל המחלוקות הפנימיות בישראל בנושא החטופים והמחלוקות האישיות בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ביידן, הוא הצליח הכניס את ישראל לתוך מכונת סחטנות ומשך זמן בתקווה שישראל תיאלץ לעצור את המלחמה ברצועה, מלכתחילה לא הייתה לו שום כוונה להגיע לעסקה אלא פשוט להכניע את ישראל עד הסוף לקבל את כל דרישותיו.

המטרה הזו לא השתנתה, ישראל לא הצליחה לנטרל את כל הכוח הצבאי של חמאס ברצועת עזה, תחת פיקודו של יחיא סינוואר יש עדיין כ-20 אלף מחבלים חמושים שמסתתרים במנהרות שאותם הוא שומר להמשך המלחמה, הדשדוש הצבאי של ישראל במשך כמה חודשים ברצועת עזה מעודד את יחיא סינוואר כי עליו להמשיך ולהחזיק מעמד.

עכשיו הוא סומך על כניסתה של איראן למערכה נגד ישראל והרחבת המערכה למערכה רב זירתית גדולה  בתקווה כי היא שתביא לעצירת המלחמה.

ישראל תנסה בכל זאת לחדש את המגעים עם חמאס באמצעות המתווכות, זוהי חובתה המוסרית, אבל המהלך הזה לא ישנה שום דבר, יחיא סינוואר לא ישנה את האסטרטגיה שלו, האופציה היחידה שיש באמת בידי ישראל היא לנסות ולהגביר את הלחץ הצבאי עליו באמצעות כיבוש רפיח ומחנות הפליטים בנוצייראת ודיר אלבלח במרכז רצועת עזה.

אסור להזניח את נושא המודיעין, קבינט המלחמה חייב להורות לצה"ל, למוסד ולשב"כ לעשות מאמץ מרוכז  עליון כדי לאתר את מקום מסתורו של יחיא סינוואר, צה"ל חייב להגיע אליו ולחסל אותו בהקדם האפשרי, אי אפשר  יותר לדחות או להזניח את המשימה הזו, זוהי משימת מפתח שיכולה להשפיע על שחרור החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי