כישלון פלסטיני באו"ם בזכות ארה"ב

זעם רב ברש"פ על ממשל ביידן לאחר שהוא סיכל במועצת הביטחון של האו"ם החלטה לקבל את "פלסטין" כמדינה עם חברות מלאה באו"ם. הוטו האמריקני מחליש עוד יותר את מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני.

 

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס החליט השבוע ללכת ראש בראש נגד ממשל ביידן ודחה את בקשת הממשל למשוך את הבקשה שהוגשה למועצת הביטחון של האו"ם לקבל את הרש"פ כמדינה בעלת חברות מלאה באו"ם, כיום יש לה מעמד של משקיף בלבד.

ארה"ב הבהירה ליו"ר הרש"פ כי תטיל וטו על ההחלטה הצפויה וכי זהו איננו הזמן המתאים לצעדים חד צדדים נגד ישראל אך הוא סירב לשמוע.

מועצת הביטחון הצביעה אמש על הבקשה של הרש"פ  להתקבל כמדינה חברה מלאה באו"ם, ולמרות שהפלסטינים השיגו רוב בהצבעה, היא לא אושרה לאחר שארה"ב הטילה וטו על ההחלטה.

12 מדינות הצביעו בעד.

מלבד בריטניה ושווייץ שנמנעו, וארה"ב שהתנגדה, כל המדינות תמכו בבקשה הפלסטינית –  חלקן כנראה מתוך הערכה שוושינגטון ממילא תטיל וטו. הפלסטינים, היו זקוקים לרוב של תשע מדינות בלבד.

ישראל התנגדה בתוקף להצעת ההחלטה, היא ראתה בכך מתן פרס לטרור לאחר מתקפת הטרור האכזרית של חמאס על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר וצעד חד צדדי שעלול לפגוע קשות במשא ומתן עתידי בין ישראל לפלסטינים.

רוברט ווד, נציג ארה"ב במועצת הביטחון אמר כי "הנשיא ביידן סבור כי שלום באזור יושג רק באמצעות פתרון שתי המדינות  אך חמאס שולט ברצועת עזה והיא איננה יכולה להיות פלטפורמה לטרור."

ישראל הודתה לארה"ב על סיכול ההחלטה במועצת הביטחון, שר החוץ ישראל כ"ץ אמר לאחר ההצבעה כי "ההצעה להכיר במדינה פלסטינית, חצי שנה אחרי הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה ואחרי פשעי המין והפשעים נגד האנושות שביצעו מחבלי החמאס – היא פרס לטרור".

ברש"פ יש זעם גדול על הוטו האמריקני במועצת הביטחון, גורם בכיר ברש"פ טען כי "ממשל ביידן נסוג מפתרון שתי המדינות תחת הלחץ של ישראל."

הוטו האמריקני מחזק את ישראל ומחליש עוד יותר את מעמדה של הרש"פ  ברחוב הפלסטיני, אולם נראה שהממשל מבין כי אין זו העת להתעמת עם ישראל לפני  התגובה הצפויה שלה נגד איראן שעלולה להוביל להסלמה גדולה במזרח התיכון.

הנשיא ביידן מעדיף להיות מתואם עם ישראל בכל הקשור לאיראן, בעוד קמפיין הבחירות לנשיאות נמשך, וגם לנסות ולקדם הסכם נורמליזציה בינה לבין סעודיה  שיכול להוות פלטפורמה לקידום פתרון שתי המדינות בעתיד.

זוהי גישה פרגמטית ומציאותית של הנשיא ביידן נוכח ההתפתחויות באזור שמסמל שיפור נוסף באווירה בין ישראל לממשל בעקבות ההתקפה האיראנית על ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי