האם ישראל מתקדמת לעבר מיטוט חמאס ברצועה?

200 ימים חלפו מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה וישראל נמצאת במלחמת התשה ברצועה כשארגון חמאס עדיין שומר על מחצית מכוחו הצבאי ועל שלטון אזרחי מלא ברצועה. המלחמה תימשך עוד זמן רב בגלל היעדר ניהול אסטרטגי נכון של המלחמה וקביעת אופי השלטון ברצועה ביום שאחרי המלחמה.

ישראל נמצאת כעת במצב של הפסקת אש זמנית במלחמה בינה לבין איראן והיא נערכת להמשך המלחמה ברצועת עזה וכיבוש אזור רפיח.

ברצועת עזה מאוכזבים מאיראן שלא המשיכה בהתקפות על ישראל ואומרים כי היא העניקה לישראל מתנה בשבועיים האחרונים ופגעה ברצועת עזה.

לדברי תושבים ברצועה,ההתקפה האיראנית במאות כטב"מים וטילים, איחדה את הקבינט הביטחוני בישראל. הפכה את ישראל ל"מדינת אנדרדוג" מותקפת בדעת הקהל העולמית והביאה להקמת קואליציה בינלאומית שהתייצבה לצד ישראל.

בתום 200 ימים למלחמה, ישראל החלה בהכנות אינטנסיביות לכיבוש אזור רפיח.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח שלשום כי צה"ל נערך להשלים את הפעולות הדרושות לקראת מבצע קרקעי ברפיח.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ערב החג כי  "בימים הקרובים נגביר את הלחץ הצבאי על חמאס, כי זו הדרך היחידה לשחרר את חטופינו".

התוכניות לכיבוש רפיח אושרו על ידי הרמטכ"ל ועל ידי הקבינט הביטחוני, גורמים מצריים מסרו כי  המבצע של צה"ל צפוי להיות מבצע מורכב מאוד,  מבצע לפינוי יותר ממיליון עקורים שהגיעו לעיר שהפכה למקלט במהלך ששת חודשי המלחמה.

לטענתם, פינוי העקורים צפונה מאזור רפיח עשוי להימשך בין שבועיים לשלושה, הפינוי ייעשה בתיאום עם וושינגטון, קהיר ומדינות ערביות נוספות כמו איחוד האמירויות.

צה"ל יעביר לרפיח כוחות בהדרגה ויתמקד בתחילה באזורים שלהערכתו מסתתרים בהם בכירים בחמאס,ההערכה בצה"ל כרגע היא כי המבצע המורכב מאוד יימשך לפחות חודשיים ימים.

ישראל נערכת להעביר עקורים מרפיח לח'אן יונס הסמוכה, ממנה יצאו הכוחות המתמרנים בחודש האחרון , וכן לאזורים נוספים, שם היא מתכננת להקים מקלטים עם אוהלים, מרכזי חלוקת מזון ומתקנים רפואיים בהם בית חולים שדה.

בכירים בצבא מצרים כבר קיבלו תדרוך על התוכניות הצבאיות של ישראל במסגרת התיאום הביטחוני בין שתי המדינות.

ברפיח פרוסים ארבע גדודים של הזרוע הצבאית של חמאס שתוגברו בשבועות האחרונים בכוחות נוספים, ישראל נמצאת בקשר הדוק עם הממשל האמריקני בניסיון לתאם עמו את המבצע שהוא מתנגד לו בתוקף.

נכון לשעה זו, צה"ל לא הצליח להשיג את מטרות המלחמה שהוגדרו על ידי הדרג המדיני: שחרור כל החטופים ומיטוט שלטון חמאס והתשתיות הצבאיות שלו, עם זאת,  נראה כי ארגון חמאס לא יוכל לחזור ולשלוט ברצועה בתום המלחמה לאחר שצה"ל יכבוש את רפיח, לכן חמאס מתעקש כי החזרת החטופים תתבצע רק לאחר הפסקת המלחמה ונסיגת כל כוחות צה"ל ממנה.

ההנהגה הצבאית של חמאס רוצה להישאר בשלטון ברצועה ולקבל ערבויות בינלאומיות כי היא לא תחוסל על ידי צה"ל.

הקשיים שבהם נתקלת ישראל בהשגת יעדי המלחמה נובעים מהדברים הבאים.

א.צה"ל איבד את המומנטום של המלחמה והשתהה שבועות רבים במשימת כיבוש רפיח, מסיבות לא ברורות, ייתכן שאחת מהן היא הלחץ האמריקני הכבד להימנע מהפעולה הזו בטענה כי היא תביא לפגיעה הומניטרית קשה באוכלוסיה העזתית.

ישראל נגררה למלחמת התשה ארוכה ברצועת עזה במקום לכבוש את הרצועה במבצע בזק בתנועת מלקחיים מהדרום ומהצפון לעבר מרכז הרצועה.

ב. ניהול אסטרטגי מבולבל של קבינט המלחמה מלווה במחלוקות והדלפות חומר רגיש לתקשורת.

ג. היעדר תוכנית אסטרטגית ליום שאחרי המלחמה ולשאלה מי ישלוט ברצועת עזה, אילו עשתה זאת ישראל אפשר היה להתחיל לבנות את השלטון החלופי במקביל לכיבוש רפיח ובכך לנסות למוטט את שלטון חמאס.

ד.צה"ל לא פגע בתשתיות השלטון האזרחי של חמאס ברצועת עזה והן ממשיכות לתפקד.

הלכי הרוח ברצועת עזה הם שישראל איכזבה בהבטחותיה והיא לא תצליח למוטט את שלטון חמאס ברצועה אלא אם הוא יוותר עליו מרצונו לטובת הרש"פ במסגרת מחיר של הצטרפות חמאס לאש"פ וקבלת נתח מעוגת השלטון בעזה.

ארגון חמאס ממשיך בשלטון האזרחי ברצועה באין מפריע, הוא שולט בסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה, מפעיל את משרדי הממשלה,את העיריות ואת כוחות המשטרה האזרחית ואפילו  הצליח לשלם משכורות לחלק מפקידיו ברצועה שנעו בין 200 ל-400 דולר לאדם.

בצה"ל אומרים רשמית כי ישראל הרגה 13 אלף מחבלים של חמאס ועוד אלפים רבים נפצעו, אבל בפועל לחמאס יש עוד לפחות כ-15 אלף מחבלים חמושים שברחבי הרצועה.

ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר, להוציא מרוואן עיסא שחוסל על ידי ישראל, ממשיכה לתפקד ממקום מסתורה ולהוריד הוראות לשטח, המבנה ההירארכי שלה כמעט שלא נפגע.

ישראל נכשלה גם בניסיון הקצר שלה להקים ברצועת עזה שלטון חמולות ושבטים שיהווה שלטון חלופי לחמאס.

עם זאת, יש הבנה נרחבת בקרב האוכלוסיה ברצועת עזה כי רק ממשלה שאיננה מזוהה עם חמאס תוכל לשקם את רצועת עזה אחרי המלחמה בעזרת סיוע בינלאומי, ברש"פ קמה ממשלה חדשה למען המטרה הזו אך ישראל מתנגדת, נכון לשעה זו, שהיא זו שתשלוט ברצועת עזה.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח ברצועה אומרים כי גם אם יוותרו לארגון חמאס אלפי מחבלים חמושים בתום המלחמה ברצועה הוא לא יוכל לשלוט בה, ישראל תתנגד וכך גם הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב.

לכן, הזרקורים הבינלאומיים מתמקדים כעת ברש"פ כאופציה הריאלית ביותר להוות את השלטון החלופי לחמאס ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי