מחלוקת פלסטינית על ניהול רצועת עזה

גוברת המחלוקת בין הרש"פ לארגון חמאס על השאלה מי ינהל את רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי חמאס איבד כבר את היכולת שלו לשלוט ברצועה ומעריכים כי הקרע בינו לבין הרש"פ רק יתרחב בסיום המלחמה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו מוכן לוותר על השלטון ברצועת עזה, הוא רואה במלחמה ברצועה הזדמנות פז לאחד מחדש את שטחי "המולדת הפלסטינית" לאחר הנתק המתמשך בין הרצועה לגדה המערבית, מאז שנת 2007 ועד היום, לקראת הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 1967.

ברש"פ מעריכים כי צה"ל ימוטט בסופו של דבר את שלטון חמאס ברצועה, גם אם הדבר ייארך זמן רב, ואז היא תוכל לחזור ולשלוט בה למרות התנגדות ישראל, מהסיבה הפשוטה שלישראל לא תהייה  שום אלטרנטיבה אחרת.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי הרש"פ הפיקה את הלקחים מההפיכה הצבאית שעשה חמאס בשנת 2007 וגירש אותה בכוח מהרצועה וכי אחרי חזרתה לשלוט ברצועה עם כוחות ביטחון גדולים, היא תבוא חשבון עם חמאס גם על כך שהמיט נכבה חדשה על תושבי הרצועה ב-7 באוקטובר.

גורם בכיר בתנועת פת"ח אמר ב-21 באפריל  לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי "אין דיאלוגים כלשהם עם חמאס,  לא מעל השולחן ולא מתחת לשולחן , בעניין השליטה ברצועת עזה".

הוא ציין כי הרש"פ היא זו שצריכה לנהל את הרצועה ביום שאחרי המלחמה והבטיח: "לחמאס אין כבר יכולת לשלוט בעזה. הם חייבים להתעורר ולהפסיק את התמרונים שלהם".

הוא התייחס גם  לדבריו של אסמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס שאמר לפני כמה ימים לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדול" כי חמאס מתעקש לייצג באופן בלעדי את רצועת עזה ומסוגל להקים "ממשלת אחדות לאומית על בסיס שותפות". דהיינו, ממשלה משותפת לפת"ח ולחמאס, ואמר:  "ההצהרות של אסמעיל הנייה באות אחרי שהם (חמאס) הפסידו את השלטון בפועל ולא יותר מכך. המצב מסוכן ומורכב, עליהם להתמודד עם המציאות."

המחלוקת הזו מעידה על הקרע הגלוי בין הרש"פ לחמאס שאינן מצליחות להגיע לפיוס לאומי למרות המלחמה הקשה ברצועת עזה שלה אחראי ארגון חמאס.

גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי הקרע הזה רק יילך ויתגבר בתום המלחמה לאחר שחמאס יפסיד באופן ברור את השלטון ברצועה עזה ואת כוחו הצבאי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי