איומי הסרק של יו"ר הרש"פ על ממשל ביידן

זעם רב ברש"פ אחרי שארה"ב הטילה וטו על הצעת ההחלטה במועצת הביטחון על קבלת מדינת"פלסטין" כמדינה חברה מלאה באו"ם. יו"ר הרש"פ מאיים בבחינה מחדש של יחסי הרש"פ עם ארה"ב, מדובר באיום סרק שנועד לנסות ולהרגיע את הרחוב הפלסטיני הזועם.

על פי גורמים בכירים ברש"פ, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס זועם על הנשיא ביידן בעקבות ההחלטה האמריקנית להטיל בסוף השבוע שעבר וטו, בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, על הבקשה הפלסטינית כי מדינת "פלסטין" תתקבל כמדינה בעלת חברות מלאה באו"ם, כיום יש לרש"פ מעמד של משקיף בלבד.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, הודיע שלשום בריאיון שנתן לסוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "וופא" כי הרש"פ תבחן מחדש את היחסים הבילטראליים עם ארצות הברית, באופן שיגן על טובת העם הפלסטיני, זכויותיו וסוגייתו הלאומית.

הוא התייחס לוטו האמריקני במועצת הביטחון של האו"ם על צירוף מדינת "פלסטין" כחברה מלאה באו"ם ואמר כי העמדה האמריקנית היא "עמדה מייאשת, מעציבה, מבישה, חסרת אחריות וחסרת הצדקה".

לטענתו, ארה"ב  עברה על כלל החוקים הבינלאומיים והפרה את כל הבטחותיה שנתנה בנוגע לפתרון שתי המדינות ולהבאת השלום לאזור.

כזכור,ארצות הברית הטילה בסוף השבוע שעבר וטו במועצת הביטחון של האו"ם על ההצעה לקבל את הרשות הפלסטינית כחברה באו"ם.

בבקשה תמכו 12 מ-15 המדינות החברות במועצת הביטחון, בריטניה ושווייץ נמנעו. נציג ארה"ב רוברט ווד הסביר: "ההצבעה שלנו אינה משקפת התנגדות לעצמאות פלסטינית, אלא הכרה בכך שצעד זה יגיע רק אחרי משא ומתן בין הצדדים".

הרש"פ ניסתה לנצל את גל האהדה העולמי לפלסטינים בעקבות המלחמה ברצועת עזה לטובתה ולגזור קופון מדיני אך נחלה כישלון חרוץ.

ממשל ביידן נכשל במאמציו לשכנע את הרש"פ למשוך את הבקשה ממועצת הביטחון, הוא הציע לפצות אותה בכך שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יוזמן לפגישה עם הנשיא האמרינקי בבית הלבן, אך היא סירבה.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח לפני כמה ימים כי ממשל ביידן מקדם עסקה דיפלומטית שתצא לפועל בחודשים הקרובים ומטרתה ללחוץ על ראש הממשלה נתניהו להתחייב להכיר במדינה פלסטינית בתמורה להכרה דיפלומטית של סעודיה בישראל.

מחמוד עבאס מאיים באקדח ריק מכדורים על ממשל ביידן, הרש"פ איננה יכולה להתקיים ללא הסיוע הביטחוני השנתי של הממשל למנגנוני הביטחון של הרש"פ בסך של 30 מיליון דולר, הסיוע הזה הוא שמאפשר את ההגנה על שלטונו של מחמוד עבאס מפני חמאס ביהודה ושומרון, ללא הסיוע הכספי האמריקני והסיוע של צה"ל והשב"כ, היה שלטונו של מחמוד עבאס קורס מזמן.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח מסבירים כי דבריו של מחמוד עבאס הם לצריכה פלסטינית פנימית, הם מופנים כלפי הרחוב הפלסטיני כדי להביע את כעסו על ארה"ב, גם הוא יודע שאין לו שום כוח לאיים על המעצמה החשובה ביותר בעולם, אבל הוא חייב לעשות את ההצגה הדרושה.

עם זאת, ממשל ביידן בהחלט מתכוון לפצות את הפלסטינים במסגרת הסכם הנורמליזציה הצפוי בין ישראל לסעודיה, ישראל תידרש בתמורה להסכים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית ולתת ערבויות לכך אם אכן היא רוצה בחתימה על ההסכם.

יור הרש"פ מחמוד עבאס רואה בוטו האמריקני קונספירציה אמריקנית-ישראלית והוא אומר למקורביו כי אין בכוונתו לוותר על דרישותיו.

במבחן המעשה, הוא ימתין לראות אם אכן ישראל צועדת באמת להסכם נורמליזציה עם סעודיה, אין לו הרבה מה לעשות הוא בעמדת חולשה מדינית שרק ארה"ב יכולה לחלץ אותו ממנה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי