הנהגת חמאס שוקלת ברצינות לעבור מקטאר לטורקיה או עומאן

הלחץ הישראלי על קטאר גובר לנקוט סנקציות נגד הנהגת חמאס שיושבת בדוחא כדי לקדם את עסקת שחרור החטופים, הלחץ הדומה שהפעיל ממשל ביידן על שליט קטאר לא עזר, למעשה, קטאר היא חמאס והיא לא תעשה שום מהלך שיפגע באינטרסים של חמאס.

אבל קטאר חוששת שישראל תנקוט בצעד קיצוני ותחסל בכיר בחמאס על אדמתה, לכן היא מזרזת את הנהגת חמאס לעבור באופן זמני, עד שיעבור זעמה של ישראל, למדינה אחרת.

"ההנהגה הפוליטית של חמאס מעוניינת לעבור ממקום מושבה הנוכחי בקטאר", כך דיווח אתמול העיתון   "וול סטריט ג'ורנל".

העיתון העריך כי מהלך כזה עלול  לפגוע במשא ומתן לשחרור החטופים, מכיוון שהוא עלול  להקשות על ישראל וארצות הברית להעביר מסרים להנהגה המדינית של חמאס.

לטענת גורמים ערבים , בימים האחרונים יצרה הנהגת הארגון קשר עם לפחות שתי מדינות באזור ובדקה אם הן פתוחות לרעיון שהמנהיגים הפוליטיים שלה יעברו לבירותיהן.

נסיכות עומאן היא אחת המדינות שנבדקו, כך מסר מקור ערבי ל"וול סטריט ג'ורנל".

לפני כחודש ביקרה הלשכה המדינית של חמאס במסקט בעומאן לדון עם שליט הנסיכות בנושא.

לעומאן יש קשרים טובים עם איראן והיא מתווכת באופן קבוע בין איראן לארה"ב.

המדינה השנייה שבאה בחשבון מבחינת חמאס היא טורקיה, מנהיג חמאס אסמעיל הניה ומשלחת של ארגונו נועדו אתמול בטורקיה עם הנשיא ארדואן ודנו עמו באפשרות העברת הנהגת התנועה לאיסטנבול.

מנהיגי חמאס מתגוררים בדוחא, בירת קטאר, מאז 2012 לאחר שח'אלד משעל, שהיה בזמנו ראש הלשכה המדינית של הארגון, הסתככך עם נשיא סוריה בשאר אסד, על רקע מלחמת האזרחים, והחליט להעביר את מפקדת הארגון מדמשק לדוחא.

במקביל למהלך הזה, קטאר בוחנת מחדש את תפקידה כמתווכת בין ישראל וחמאס על רקע הזעם הישראלי עליה.

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן אל ת'אני, הודיע כי ארצו "בוחנת מחדש את תפקידה כמתווכת בין חמאס לישראל". 

 לדבריו,"תפקיד המתווכים מוגבל. הם לא יכולים לקדם דברים שהצדדים עצמם לא מעוניינים בהם. לצערי, הוא אמר, ראינו שנעשה עוול למתווכים תוך כדי ניצול אינטרסים פוליטיים". 

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל תבחן מחדש את יחסיה עם קטאר והיא צפויה לשנות את היחס שלה לקטאר התומכת בחמאס ובטרור שלו.

גורם מדיני בכיר אומר כי "יופקו הלקחים מהתרומה הגדולה של קטאר להתעצמות הצבאית של חמאס ברצועת עזה ששיאה היה הטבח האכזר בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר".

ראש הממשלה נתניהו,שר הביטחון גלנט וראש השב"כ רונן בר הודיעו פומבית כי ישראל תרדוף את הנהגת חמאס בכל מקום בעולם, כולל בלבנון, קטאר וטורקיה.

ישראל עמדה כבר בחלק מהבטחתה וחיסלה ב-2 בינואר השנה את בכיר חמאס צאלח אלעארורי בלב שכונת א-דאחייה בביירות.

גורמים בחמאס אומרים כי הנהגת חמאס שוקלת לעבור מקטאר לטורקיה מחשש שתחוסל על ידי המוסד הישראלי.

באיסטנבול קיימת שלוחה גדולה של הזרוע הצבאית של חמאס שאותה מפעילים מגורשי עסקת שליט והם מכווינים פעילות טרור נגד ישראל משטחי יהודה ושומרון ומגייסים סטודנטים פלסטינים לשורות חמאס.

גם זאהר אלג'בארין, בכיר חמאס שמיועד לרשת את צאלח אלעארורי בצמרת התנועה מתגורר באיסטנבול ומשם הוא מנהל את האימפריה הכלכלית הענקית של חמאס, על פי גורמים בתנועה הוא מקורב לנשיא טורקיה ארדואן.

בחמאס מסבירים כי המודיעין הטורקי הוא יעיל מאוד, הוא מכיר היטב את שיטות הפעולה של המוסד הישראלי ויכול לסכל כל ניסיון חיסול של ישראל.

טורקיה הודיעה באחרונה על חשיפת רשת ריגול גדולה של המוסד הישראלי, המודיעין הטורקי עצר 46 חשודים וטען כי הרשת עסקה בריגול ובניסיון חטיפה של אזרחים זרים בטורקיה.

נשיא טורקיה ארדואן אמר ב-10 בינואר כי המעצרים "בפירוש הפתיעו את ישראל, חכו-אלה רק הצעדים הראשונים, אתם תזכו להכיר את טורקיה".

טורקיה נחושה להגן על חמאס בשטחה, מאידך גיסא ישראל איננה מתכוונת להירתע והיא תמשיך לנסות ולחסל את ראשי חמאס בדיוק כפי שחיסלה את ראשי ארגון "ספטמבר השחור" שעשה את טבח הספורטאים הישראלים במינכן ב-1972.

המוסד הישראלי רדף אחריהם ברחבי העולם במשך 20 שנה עד שחיסל את כולם, כך יהיה גם גורלם של מנהיגי חמאס, ישראל אינה מתכוונת לוותר והיא תגבה את המחיר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי