המודיעין הישראלי זקוק בדחיפות לניעור רציני

מערכת המודיעין הישראלית עדיין חייה בקונספציה שהיתה עד ה-7 באוקטובר ונכשלת באספקת מודיעין מדוייק לצה"ל ולקברניטים. הדרג המדיני חייב לטלטל בחוזקה את אמ"ן והשב"כ, להחליף לאלתר את ראשיהם ולדרוש מודיעין מדוייק שיסייע בהכרעת המלחמה ברצועת עזה.

משהו נורא קורה בקהילת המודיעין הישראלי ונראה כי היא לא מצליחה להתאושש מהמחדל הנורא של ה-7 באוקטובר.

ההתפתחות החדשה המדאיגה היא טענות של גורמים בכירים באמ"ן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן להתערב במינויו של ראש אמ"ן החדש ודוחף למינויו של האלוף אליעזר טולדנו לתפקיד.

לטענתם, מדובר בקצין חסר כל רקע מודיעיני שהינו אחד מאבות הקונספציה שקדמה ל-7 באוקטובר.

הוא משמש כרגע בתפקיד ראש אגף אסטרטגיה ובעבר היה מפקד פיקוד דרום ומפקד אוגדת עזה.

עולות טענות חמורות כי ראש הממשלה נתניהו מחפש "יס מן" לתפקיד שיישר עמו קו וייתן הערכות מודיעין "מטעם".

גורמים שמקורבים ללשכת ראש הממשלה מכחישים בתוקף את הדברים ואומרים כי מדובר ב"שקרים".

בכל מקרה, לדעתי, ראש אמ"ן החדש חייב להיות איש מתוך המערכת המודיעינית עם רקע עשיר בכל נושאי המודיעין שיכול לעשות שידוד מערכות מעמיק ולשקם את המערכת.

אם אין כזה בנמצא אפשר להביא באופן זמני קצין מודיעין בכיר לשעבר, למשל, האלוף(מיל) יעקב עמידרור או תא"ל( מיל) יוסי קופרווסר, שניהם היו בעבר בתפקיד ראש חטיבת המחקר באמ"ן, שיתחילו בשיקום המערכת.

בינתיים, ראש אמ"ן אהרון חליווה, מהאחראים הראשיים לכישלון המודיעיני ב-7 באוקטובר, שהודיע על התפטרותו, נשאר על כיסאו עד שיגיע מחליפו, ואז הוא צריך לעשות לו חפיפה, כל התהליך הזה עלול לקחת כמה חודשים.

תא"ל יוסי שריאל, מפקד 8200, אחראי נוסף למחדל המודיעיני, ביחד עם החבורה שמקיפה אותו, מסרבים להתפטר, אין מי שיזיז אותם מהתפקיד.

בשב"כ, ראש השב"כ רונן בר, נוהג באצילות ולא עוסק בפוליטיקה, הוא קיבל את הסכמת ראש הממשלה נתניהו לסבב תפקידים בשב"כ בקיץ הקרוב, סבב שנקבע עוד לפני המלחמה.

גם השב"כ חייב לעבור טלטלה רצינית, ראש השב"כ החדש חייב להיות מישהו מתוך הארגון שלא היה מעורב בכישלון של ה-7 באוקטובר או ראש שב"כ לשעבר שיוחזר לשירות כדי לשקמו כמו יורם כהן או ראש אגף לשעבר כמו מאיר בן שבת.

בינתיים נראה כי בשטח עצמו נמשך המחדל המודיעיני של ה-7 באוקטובר, לאחר 7 חודשים מפרוץ המלחמה , מערכת המודיעין הישראלי איננה מצליחה להביא מידע מדוייק על מקומות המסתור של ההנהגה הצבאית של חמאס וחברי ההנהגה המדינית ומועצת השורא שאינם שוהים בחו"ל,מדובר על עשרות אנשים שצה"ל צריך היה להגיע אליהם ולחסלם.

כמו כן,מערכת המודיעין הישראלית איננה מצליחה להביא מידע מדוייק על מקום הסתרתם של 133 חטופים ישראלים ועוד עשרות גופות.לא נוכל להרחיב בנעשה מטעמים מובנים.

גורם מודיעיני בכיר לשעבר אומר כי הדרג המדיני חייב להתעורר מהתרדמת שבה הוא שרוי ולטלטל את מערכת המודיעין הישראלית מהר ככל האפשר, אחרת, ישראל תתקשה להכריע את המערכה.

לדבריו, לא רק מערכת האיסוף המודיעיני כושלת, אלא גם מערכת המחקר וההערכה, דוגמא בולטת לכך הייתה הערכת החסר של אמ"ן בחיסולו של הגנרל האיראני חסן מהדאווי בדמשק אשר סיבכה את ישראל בעימות צבאי ישיר עם איראן שתקפה את ישראל במאות טילים בליסטים וכטב"מים.

נחזור לרגע לתמונת המודיעין ברצועת עזה, דובר צה"ל דניאל הגרי והשופרות של מערכת הביטחון בתקשורת הישראלית סיפרו לנו במשך חודשים כי צה"ל תפס "אוצרות מודיעיניים" ברצועה, חקר עשרות מחבלים בכירים, תפס חוות שרתים ומחשבים של חמאס בתוך המנהרות וגם מסמכים ומפות של הזרוע הצבאית של חמאס ,כולל של תוואי המנהרות.

אם זה אכן נכון ולא יחסי ציבור, מדוע אין תרגום של "האוצרות המודיעיניים" האלה לפעולה בשטח לחיסול חברי ההנהגה הצבאית של חמאס? מדוע צה"ל לא מגיע למקומות שבהם מוחזקים החטופים?

בזרוע הצבאית של חמאס מלגלגים על המודיעין הישראלי, בכיר בחמאס סיפר ב-30 באפריל בראיון לעיתון "אלערבי אלג'דיד" את הדברים הבאים.

א.יחיא סינוואר יצא ממקום מחבואו במנהרות וסייר בכמה אזורים ברצועה בעוד בשמי הרצועה מרחפים כטב"מים ישראלים.

ב.אחרי חצי שנה מפרוץ המלחמה, ישראל הרסה 20 אחוזים בלבד של המנהרות ברצועת עזה.

ישראל הגיעה, לטענתו, רק למנהרה אחת שבה הוחזקו חטופים וגם זה בדרך המקרה.

המודיעין האמין והמדוייק הוא כלי נשק הכרחי במלחמה של ישראל נגד אויביה בכל החזיתות,ישראל יכולה להכריע בעזרתו את המערכה ברצועת עזה אם תפגע ביעילות בראש הנחש של הטרור החמאסי, אחרי חצי שנה של מלחמה הגיעה העת שהדרג המדיני יבין זאת, יטלטל חזק את המערכת המודיעינית, יחליף לאלתר את ראשיה וידרוש ממנה לספק מודיעין אמין ומדוייק לקברניטים כדי לקבל את ההחלטות המבצעיות הנכונות.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי