שערוריית מינוי שלומי בינדר-אמ"ן זקוק למפקד מקצועי מתוך הארגון

מינויו של תא"ל שלומי בינדר לתפקיד ראש אמ"ן החדש הינו אחת השערוריות הגדולות של מערכת הביטחון שמעיד על חוסר שיקול דעת וכשל מוסרי של הרמטכ"ל ושר הביטחון. טוב יעשה שלומי בינדר אם יחזור בו לאלתר מהסכמתו להתמנות לתפקיד, למען מצפונו וכבודו ולמען המערכת המודיעינית שעליה הוא אמור לפקד ולשקם.

עשרות משפחות של נופלים פנו בסוף השבוע לרמטכ"ל הרצי הלוי ולשר הביטחון יואב גלנט בדרישה לחזור בהם ממינוי תא"ל שלומי בינדר לתפקיד ראש אמ"ן אחרת יעתרו לבג"ץ נגד המינוי.

במכתב ההתראה לפני הפניה לבג"ץ נכתב": "לתא"ל שלומי בינדר יש אחריות למחדל, הוא לא ראוי ללבוש את מדי צה"ל, זה לא נקמה או סגירת חשבונות, נילחם עד טיפת הדם האחרונה".

מינויו של תא"ל שלומי בינדר לתפקיד ראש אמ"ן הוא אחת השערוריות החמורות במהלך המלחמה הנוכחית שמעיד על הנתק של הצמרת הביטחונית מהציבור והמשך הכישלון בניהול המלחמה ואי שיקומו של צה"ל.

המינוי מציב סימן שאלה גדול על שיקול הדעת של הרמטכ"ל ושל שר הביטחון באמצע המלחמה, מלבד ההיבט המוסרי החמור של המינוי, האם זה נכון להכניס עכשיו את צה"ל שוב לעין הסערה הציבורית והמשפטית ערב מערכה אפשרית ברפיח.

תא"ל שלומי בינדר משמש בתפקיד ראש חטיבת המבצעים באמ"צ ואם ימונה לתפקיד ראש אמ"ן הוא יועלה לדרגת אלוף.

גורמים בכירים בצה"ל טוענים כי ישנן טענות כבדות משקל כי היה לו חלק במחדל של ה-7 באוקטובר בהפקרת תושבי עוטף עזה ביום ההתקפה וכי כל עוד לא הסתיימו התחקירים המבצעיים והתברר חלקו במחדל, אם בכלל, אסור היה למנותו לתפקיד ולקדמו לדרגת אלוף.

לעומתם אומרים גורמים אחרים בצה"ל כי תא"ל שלומי בינדר אמר לרמטכ"ל הלוי כי הוא מעדיף להתמנות לתפקיד רק לאחר סיום התחקירים המבצעיים,לטענתם, הרמטכ"ל בדק את החומר הרלוונטי על תפקוד חטיבת המבצעים ביום ה-7 באוקטובר ולא מצא שום דבר חריג בתפקודו של שלומי בינדר.

המסר שמשדרים שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי לקציני צה"ל הוא מסר של כשל ערכי ומוסרי גדול, מסר שאומר כי כל קצין שכשל והיה שותף למחדל ה-7 באוקטובר יכול להיות מקודם באופן משמעותי אם הוא משתייך לחונטה הצבאית הנכונה, שהכל הוא עניין של קשרים ולא של כישורים.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ראש הממשלה נתניהו עודכן מראש על המינוי של שלומי בינדר לתפקיד ראש אמ"ן ולא התנגד.

ראש אמ"ן הנוכחי אהרון חליווה הודיע על התפטרותו בשל חלקו בכישלון המודיעיני, הוא היה צריך לעזוב מייד את תפקידו בתחילת המלחמה אך לא עשה זאת, ברור  שאסור להשאיר וואקום בתפקיד החשוב הזה ושחייבים לאייש אותו למנות לו מחליף, המלחמה תימשך כנראה עוד זמן רב וצריך מפקד מקצועי לאמ"ן שיכול לנהל את העניינים בצורה מקצועית ויעילה ובאותה העת להתחיל ולשקם את חיל המודיעין על כל יחידותיו.

אם אין קצין כזה בתוך המערכת, היה צריך למנות בינתיים לתפקיד, באופן זמני, ראש אמ"ן שהינו קצין בכיר לשעבר באמ"ן, לדוגמא, האלוף במילואים יעקוב עמידרור או תת אלוף במילואים יוסי קופרווסר, שניהם קציני מודיעין ותיקים ומקצועיים ששימשו בתפקיד ראש חטיבת המחקר.

גורמים באמ"ן אומרים כי מרבית ראשי אמ"ן שבאו מבחוץ, שלא צמחו בתוך המערכת המודיעינית עצמה ועסקו במודיעין על כל סוגיו לא הצליחו בתפקידם, נכון שלשלומי בינדר כמפקד סיירת מטכ"ל לשעבר יש ניסיון מודיעיני אך אין זה הניסיון המודיעיני המספיק לתפקיד ראש אמ"ן ולשיקום המערכת המודיעינית אחרי הכישלון המחפיר של ה-7 באוקטובר.

לאור מה שקרה,ראש אמ"ן החדש חייב להיות קצין בכיר שמכיר היטב את העולם הערבי, שפתו, תרבותו ומנהגיו, שעסק בתחומי האיסוף והמחקר במשך שנים רבות, שיש לו חשיבה יצירתית בתחום המודיעין ושיכול להוביל שינויים ארגוניים מרחיקים לכת בתוך אמ"ן ולשחוט את "הפרות הקדושות" שגרמו לעיוורון המודיעיני בתקופה שקדמה ל-7 באוקטובר.

אמ"ן זקוק בדחיפות למפקד שיכול לעצור את הכישלון המודיעיני שנמשך עד לעצם ימים אלה בתחום האיסוף והערכת המודיעין  וממשיך לדמם.

אני מצפה מתא"ל שלומי בינדר לגלות מנהיגות ושיקול דעת נכון, שיודה בטעותו בכך שהסכים להתמנות לתפקיד לפני שהסתיימו החקירות על תפקודו ב-7 באוקטובר ויבקש לאלתר מהרמטכ"ל לשחררו מהמשימה החדשה שהוטלה עליו כראש אמ"ן החדש.

אם הוא לא יעשה זאת, העננה הזו תמשיך לרחף מעל ראשו ותפריע לו לתפקד כראש אמ"ן החדש ותפגע קשה באמ"ן עצמ על כל יחידותיו.

המאבק הציבורי והתקשורתי נגדו לא ייפסק הוא ייבחן בזכוכית מגדלת בקטנה ובגדולה, הוא צריך לעשות במהירות חשבון נפש ולהתעשת, אם הוא אכן נקי מכל רבב במחדל של ה-7 באוקטובר עליו להרחיק את עצמו מהרמטכ"ל ושר הביטחון שמעורבים עד צוואר במחדל המדיני והביטחוני הגדול ביותר מאז הקמת המדינה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי