הסתרת האמת על מנהרות "ציר פילדלפי"

ישראל נמנעת מלפרסם את הישגי צה"ל באזור רפיח וחשיפת מנהרות ההברחה ממצרים לרצועת עזה ב"ציר פילדלפי" דרכן עבר נשק רב. גורמים מדיניים בכירים אומרים כי השיקול הוא מדיני וביטחוני כדי לשמור על היחסים האסטרטגיים עם מצרים, ישראל רוצה לשמור על הסכם השלום ועל תפקידה של מצרים כמתווכת.

צה"ל פועל באופן נרחב באזור רפיח, הוא כבש את מעבר רפיח וגם את "ציר פילדלפי" באופן מלא.

כעת כוחות אוגדה 162 מעמיקים את ההשתלטות על אזור רפיח להשמדת תשתיות טרור ופירוק ארבעת הגדודים של חמאס שפועלים באזור.

ההערכה היא כי המבצע של צה"ל יימשך עד כחודש ימים.

מדי פעם דובר צה"ל מפרסם הודעה קצרה לתקשורת על ההצלחות של צה"ל באזור אך הוא נמנע מלפרסם באופן רשמי כי צה"ל איתר מנהרות שחוצות משטח מצרים לשטח ישראל שדרכן הוזרמו אמצעי לחימה משטח סיני,בצד המצרי, לידי מחבלי הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח.

הנה למשל, בתאריך 5 ביוני מסר דובר צה"ל הודעה כי "הושמדה מנהרה משמעותית ששימשה להתעצמות ופעילות מחבלים ברפיח, כוחות אוגדה 162ממשיכים לפעול במרחב".

חיילים בסדיר ובמילואים שמשרתים באזור רפיח מספרים כי חלק מהמנהרות שאותרו הן מנהרות הברחה של אמצעי לחימה ממצרים לחמאס ברצועת עזה וכי אפילו התגלו במהלך פעילות צה"ל רקטות של חמאס שהוטמנו מתחת לעמדות מצריות.

גורמים ביטחוניים בכירים מאשרים כי ישראל מנמיכה את הפרופיל התקשורתי של סיקור ופירסום קשרי ההברחות בין מצרים לזרוע הצבאית של חמאס דרך המנהרות בגלל רגישות היחסים עם מצרים וכדי שלא להחריף עמה את המשבר שהחל מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר.

לדבריהם, לישראל יש אינטרס אסטרטגי בשמירה על הסכם השלום עם מצרים והיא זקוקה כעת להמשך הקשרים עמה כדי שתמשיך את פעולת התיווך מול חמאס בנושא עסקת החטופים.

ישראל גם רוצה להגיע להבנות עם מצרים על הפעלת מעבר רפיח כדי להסיר מעליה את הלחץ הבינלאומי בנושא הכנסת הסיוע ההמניטרי לרצועה דרך המעבר.

אם צה"ל יציג לאמצעי התקשורת הבינלאומיים את המנהרות האלה כדי לשרת את האינטרסים של ההסברה הישראלית בדבר הנחיצות הגדולה של הפעילות הצבאית ברפיח כדי לעצור את צינור החמצן של אספקת הנשק לחמאס, הדבר עלול ליצור מבוכה גדולה למצרים אשר מתנגדת בתוקף לפעולה ברפיח, המצרים טוענים כי הם הרסו את כל המנהרות בשנת 2012 ובנו אזור חיץ ברוחב של 5 ק"מ בצד המצרי של "ציר פילדלפי" שאינו מאפשר בניית מנהרות.

ההתנגדות המצרית לכיבוש רפיח הביאה למשבר חמור ביחסי ישראל עם משטרו של הנשיא א-סיסי החמור ביותר מאז עלייתו לשלטון בשנת 2014.

גורמים ביטחוניים בכירים טוענים כי לא ייתכן שבכירי הצבא המצרי לא ידעו על קיומן של המנהרות האלה.

ככל הנראה ישנם לפחות שלושה הסברים לתופעה המסוכנת הזו.

א.מצרים ידעה היטב על קיום המנהרות והעלימה עין כדי לשמור על האינטרסים שלה עם חמאס כדי שהזרוע הצבאית שלה לא תחדש את הפיגועים בתוך מצרים בשיתוף עם תנועת"האחים המוסלמים".

ב. למצרים יש אינטרס להחליש את ישראל ולחזק את חמאס ברצועת עזה כדי ללחוץ על ישראל להגיע להסכם מדיני עם הפלסטינים להקמת מדינה פלסטינית.

ג. לקצינים המצרים הבכירים ולפקידים במעבר רפיח יש אינטרס כלכלי מובהק שההברחות  לתוך רצועת עזה יימשכו דרך מעבר רפיח ובמנהרות מתחת ל"ציר פילדלפי".

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי חמאס משלם לקציני הצבא המצרים ולפקידים במעבר רפיח סכומים גדולים של כסף עבור ההברחות של אמצעי הלחימה וגם של סחורות שאותן הוא מוכר במחירים מופקעים בשווקי הרצועה.

ל"ציר פילדלפי" יש חשיבות אסטרטגית לא רק מבחינה גיאוגרפית אלא גם מבחינה ביטחונית ומדינית הוא שוכן על גבול מצרים עם הרצועה ומהווה עורק חשוב למסחר וקשר בין הרצועה לעולם החיצוני.

שליטה ישראלית על הציר הזו תעצור את צינור החמצן שמספק נשק לחמאס ברצועה דרך המנהרות, בקשר למעבר רפיח עצמו אסור לישראל להסכים שתנועת חמאס תחזור לשלוט בו, אולם היא יכולה להסכים שאלה יכולים להיות פלסטינים אחרים תושבי רצועת עזה, הסכם המעברים משנת 2005 קובע שהשליטה על הצד הפלסטיני של המעבר תהייה שליטה פלסטינית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי