כיבוש מעבר רפיח הוא ההזדמנות לעצב את היום שאחרי המלחמה

כיבוש מעבר רפיח על ידי צה"ל הוא שלב חשוב בתחילת מימוש מטרות המלחמה של מיטוט שלטון חמאס. ישראל חייבת להשלים את המשימה כדי ליצור את השינוי האסטרטגי הדרוש לתקופה חדשה ברצועת עזה.

כיבוש מעבר רפיח על ידי צה"ל ב-7 במאי מסמל יותר מכל את תחילת מיטוט שלטון חמאס ברצועת עזה, הצד הפלסטיני של המעבר היה בריבונות ושליטה מלאה של חמאס, עכשיו הוא בידי ישראל.

מעבר רפיח שוכן על "ציר פילדלפי" שמשתרע על מרחק של 14 קילומטרים לאורך גבול מצרים עם רצועת עזה, זהו ציר ההברחות העיקרי של אמצעי לחימה לחמאס ברצועת עזה משטח מצרים.

מעבר רפיח הוא השער היחידי שנותר לחמאס ברצועת עזה לעולם החיצון, מעבר ארז לישראל נסגר ב-7 באוקטובר שעבר, צה"ל שולט כעת בשני המעברים.

ההברחות נעשות על פני הקרקע עצמה, דרך מעבר רפיח, שבו משלם חמאס שוחד לפקידים מצרים במעבר כדי להבריח ,תמורת סכומי כסף גדולים, נשק לתוך הרצועה וגם באמצעות עשרות מנהרות שנחפרו מתחת ל"ציר פילדלפי" עצמו.

לכן חשוב מאוד שצה"ל ישלים את הפעולה וינוע מערבה לתפוס את כל שטח "ציר פילדלפי".

תפיסת השטח הזה תראה כי ישראל חוסמת את רצועת עזה מכל עבריה והיא יכולה עתה להתחיל ולתכנן את העברת השליטה בשטח הרצועה, בתום המלחמה, לגוף שלטוני אחר שאיננו חמאס.

על פי גורמים אמריקנים, ישראל הודיעה לממשל ביידן כי בכוונתה להעביר בקרוב את השליטה במעבר רפיח לחברת אבטחה אמריקנית, זהו כנראה איננו סוף הסיפור.

למעבר רפיח יש חשיבות אסטרטגית ואסור שחמאס ישלוט בו יותר, ישראל שלטה במעבר רפיח עד שנת 2005 ושבה אליו אחרי 19 שנים, לכן חשוב מאוד שהיא תכלכל היטב את צעדיה למי להעביר את שליטה במעבר וכיצד למנוע מחמאס לחזור ולהשתלט בכוח על המעבר.

כיבוש מעבר רפיח חייב להוות תחילתה של תקופה חדשה ברצועת עזה שתסמל את מיטוטו המוחלט של שלטון חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי