כיבוש רפיח וציר פילדלפי-מכה קשה ליחיא סינוואר

ישראל איננה יכולה לוותר על כיבוש רפיח ו"ציר פילדלפי" שיש להם חשיבות אסטרטגית בהשגת יעדי המלחמה. בניגוד למסרים של הלוחמה הפסיכולוגית שמפיץ חמאס, כיבוש אזור רפיח הוא גורם חשוב בדרך להכרעת ארגון הטרור.

כדאי מאוד להיזהר מהלוחמה הפסיכולוגית של חמאס והספינים שהוא מפיץ, שאותה גם מהדהדים למרבה הצער, שופרות בתקשורת הישראלית עם אג'נדה פוליטית, כאילו כיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" איננו חשוב די הצורך וכי הדבר לא יכריע את חמאס.

זהו המסר שמפיץ חמאס ,אבל, על פי גורמים בתנועת פת"ח ברצועת עזה, הסיבה לכך היא חששו הגדול מנפילת רפיח ו"ציר פילדלפי" לידי ישראל, העיר רפיח היא המאחז הצבאי הגדול האחרון של חמאס ברצועת עזה, בעיר פרוסים ארבעה גדודים של הזרוע הצבאית ששומרים על הגבול עם מצרים ועוסקים בהברחות של סחורות ואמצעי לחימה ממצרים לרצועת עזה ומתחת ל"ציר פילדלפי" קיימות עשרות מנהרות שדרכן נכנס הנשק לרצועת עזה.

פירוק ארבעת הגדודים האלה וחסימת "ציר פילדלפי" מפני הברחות הוא מכה צבאית וכלכלית קשה לחמאס.

לדברי הגורמים בפת"ח, מי שמחזיק בעיר רפיח וב"ציר פילדלפי" שולט למעשה בכל רצועת עזה.

זוהי הסיבה העיקרית שחמאס עשה את תרגיל ההסכמה להפסקת אש על בסיס מסמך שכלל לא הוצג בפני ישראל, הוא הבין שישראל רצינית ומתכוונת לכבוש את אזור רפיח, לכן הוא ניסה בתרגיל תקשורתי לעכב את הפעולה הצבאית, להעביר את הכדור למגרשה של ישראל ולהגביר עליה את הלחץ הבינלאומי, הוא הפתיע את ישראל והתרגיל שלו הצליח.

הוא גם הצליח להרחיב את הסדקים בתוך קבינט המלחמה בנוגע לעסקת החטופים ולהגביר את הזעם של משפחות החטופים על ראש הממשלה נתניהו.

הקלף הצבאי הזה של הגדודים ברפיח ו"ציר פילדלפי", הוא הקלף הצבאי האחרון שבידי חמאס, מלבד חשיבותו הצבאית יש לו גם משמעות סמלית, באמצעותו חמאס מפגין כלפי תושבי הרצועה את ריבונותו ואת "עמידתו האיתנה"(צומוד-בערבית) מול מכונת המלחמה של ישראל, לכן, אם המעוזים האלה ייפלו לידי ישראל תהייה לכך השפעה מורלית גדולה על תושבי הרצועה וגם על מחבלי חמאס, הם יבינו שהחבל הולך ומתהדק על צווארם.

לכן, חשוב מאוד שישראל תגלה נחישות ותשכנע את ממשל ביידן כי הפעולה הזו הכרחית ותתחייב לבצע אותה בזהירות ובאחריות רק לאחר פינוי כל העקורים מהאזור הזה.

במודיעין של הרש"פ מעריכים כי בידי ארגון חמאס נמצאים  30 חטופים ישראלים בלבד וכי השאר נמצאים בידי ארגונים אחרים ברצועה או נרצחו על ידי חמאס, אין לכך שום אימות ממקור אחר.

מעמדו של חמאס ברצועת עזה נחלש מאוד בעקבות האסון הגדול שהוא הביא על תושביה ב-7 באוקטובר, גם מעמדו הבינלאומי נחלש ובודאי שבקרב מדינות ערב המתונות שרואות בו סכנה גדולה בגלל השתייכותו לתנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

הוא הצליח להחזיר את הכיבוש הישראלי לרצועה אחרי 19 שנים.

חמאס סומך עכשיו על איראן שתציל אותו מקריסה ברצועת עזה, הוא שכח שאיראן בגדה בו לאחר שיחיא סינוואר הסתיר ממנה את המועד המדוייק של מתקפת ה-7 באוקטובר על ישובי עוטף עזה, אומנם איראן הבטיחה למנהיגי חמאס כי היא לא תאפשר לישראל למוטט את שלטונו ברצועה אבל, נראה כי היא לא תוכל למנוע את כיבוש רפיח.

חמאס לא יצליח לכופף את ישראל בסופו של דבר גם אם תושג עסקת חטופים חלקית והפסקת אש, גורלו של חמאס נחרץ, ישראל תכבוש את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" ויחיא סינוואר וחבורתו ימשיכו להסתתר במנהרות עד שיחוסלו, זה רק עניין של זמן.

מה שנדרש מהדרג המדיני הוא לגלות נחישות עד הסוף ולהשיג את היעד של כיבוש רפיח בתיאום עם הממשל האמריקני, זה יכול מאוד לסייע בהכרעת חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי