מניעת אספקת נשק אמריקני לישראל מסכנת את ביטחונה

הנשיא ביידן הזהיר כי הממשל לא ישלח נשק לישראל אם תפתח בפלישה נרחבת ברפיח וכי הוא לא יספק לישראל נשק שפוגע בריכוזי אוכלוסיה. העימות ביחסי ישראל עם ארה"ב משחק לידיו של יחיא סינוואר, מקשיח את עמדותיו ופוגע בסיכויים להשיג עסקת חטופים.

ישראל וארה"ב עלו על מסלול התנגשות והנשיא ביידן עוצר משלוחי נשק לישראל בניסיון למנוע מבצע צבאי ישראל נרחב ברפיח בעוד ראש ה-CIA ווילאם ברנס חזר לקהיר לאחר פגישה עם ראש הממשלה נתניהו בניסיון להציל את המשא ומתן עם חמאס ולהגיע לעסקה על שחרור חלק מהחטופים והפסקת אש.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר אמש בריאיון לרשת CNN כי הממשל לא ישלח נשק לישראל אם היא תפתח בפלישה נרחבת ברפיח. הוא הוסיף: "אזרחים נהרגו בעזה בגלל הפצצות האלה ובגלל דרכים אחרות שהם פוגעים בריכוזי אוכלוסיה. הבהרתי שאם הם ייכנסו לרפיח – והם לא נכנסו לרפיח עדיין – אני לא אספק להם נשק שבעבר הם השתמשו בו כדי לפגוע בערים".

הנשיא ביידן הוסיף : "נמשיך להבטיח שישראל בטוחה בכל הנוגע לכיפת ברזל ולאפשרות שלה להגיב על מתקפות מהסוג שראינו במזרח התיכון לאחרונה, אבל לא נספק להם נשק ופגזים ארטילריים – זה פשוט לא נכון לעשות זאת".

ביידן הדגיש כי פעולות ישראל ברפיח עד כה לא חצו את הקו של פגיעה בריכוזי אוכלוסיה גדולים והתמקדו רק בגבול.

"הבהרתי לביבי ולקבינט המלחמה – הם לא יקבלו את התמיכה שלנו אם הם אכן יכנסו לתוך ריכוזי האוכלוסיה האלה".

בדרג המדיני בישראל שוררת תחושה של תסכול ואכזבה קשה מהעמדה של הנשיא ביידן והחלטתו לעכב משלוח של אלפי פצצות מדוייקות, גורם מדיני בכיר אומר כי הנשיא הוציא כרטיס צהוב לישראל ובמגעים עם הממשל ישראל הבהירה כי ההחלטה האמריקנית עלולה לפגוע במשא ומתן לשחרור החטופים.

ישראל הבהירה לממשל שמניעת חימוש מדויק עלולה לפגוע בפעילות הצבאית נגד  יעדי הטרור והיא מחזקת את חמאס, ולפיכך היא עלולה לסכן את העסקה להפסקת אש ושחרור החטופים.

ישראל גם אמרה לאמריקנים כי את הלחץ צריכה ארה"ב להפעיל על חמאס ולא על ישראל.

המהלך האמריקני נחשב לצעד חסר תקדים בעיקר באופן הפומבי שבו הוא נעשה ומדינות נוספות, כמו בריטניה, שוקלות לעצור ייצוא ביטחוני וחלקי חילוף לישראל.

ישראל מודאגת מאוד, גורמים מדיניים אומרים כי המהלך הזה של הנשיא ביידן רק מעודד את יחיא סינוואר ומחזק את עמדותיו במשא ומתן וכי הנשיא ביידן שיחק לידיו.

ההערכה בישראל היא שנוכח העובדה שהמשא ומתן עם חמאס תקוע לא יהיה מנוס מהרחבת הפעולה הצבאית באזור רפיח, כרגע ארה"ב עיכבה משלוח נשק אחד בלבד אך היא עלולה לעכב משלוחים נוספים, הממשל בוחן זאת כעת, כך אישר אמש דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר.

בכיר אמריקני אמר כי "כתוצאה מהבחינה הזאת השהינו משלוח אחד של כלי נשק בשבוע שעבר. הוא מורכב מ-1,800 פצצות של 900 ק"ג ו-1,700 פצצות של 225 ק"ג. אנחנו מתמקדים במיוחד בשימוש הסופי של הפצצות במשקל 900 ק"ג ובהשפעה שיכולה להיות להן בסביבה עירונית צפופה, כפי שראינו בחלקים אחרים של עזה. לא קבענו החלטה סופית כיצד להמשיך עם המשלוח הזה ".

ההערכה בישראל היא כי הסיכוי להגיע לפריצת דרך במשא ומתן עם חמאס הוא קלוש, במיוחד עכשיו כשיחיא סינוואר קיבל רוח גבית מהחלטת הנשיא ביידן להקפיא משלוחי נשק לישראל ולמנוע מבצע צבאי ישראלי נרחב ברפיח.

לישראל לא תהייה ברירה אלא להמשיך בפעילות הצבאית באזור רפיח ולתאם אותה עם ממשל ביידן, אסור לה לעצור את הלחץ הצבאי ולהיכנע לדרישות חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי