הממשלה הפלסטינית החדשה מתקשה לתפקד בגלל מצבה הכלכלי של הרש"פ

גורמים בכירים ברש"פ מעריכים כי ראש הממשלה החדש מוחמד מוצטפא יגיש בקרוב את התפטרותו על רקע הקושי של ממשלתו לתפקד בגלל מצבה הכלכלי של הרש"פ. ממשל ביידן זועם על יו"ר הרש"פ כי הממשלה החדשה שהוקמה איננה עומדת בהבטחתו לרפורמות מקיפות בתחום המלחמה בשחיתות והמלחמה בטרור.

שיחת היום בצמרת תנועת פת"ח היא שמועות שמגיעות מכיוון לשכתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי ראש ממשלת הטכנוקרטים החדשה,ד"ר מוחמד מוצטפא, מאיים להגיש את התפטרותו מתפקידו.

הסיבות לכך הן רבות:

מצבה הכלכלי הקשה של הרש"פ וחוסר יכולתה לשלם משכורות מלאות ל-145 אלף פקידיה, אי העברת כספי המיסים מישראל לרש"פ,חוסר נכונות של מדינות ערב להעביר כספים לרש"פ בגלל השחיתות במנגנוניה וההתעקשות האמריקנית על רפורמות עמוקות בתחום השחיתות ומלחמה בטרור.

בשבוע שעבר ביקר ג'ק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי בישראל ונועד גם ברמאללה עם ראש הממשלה מוחמד מוצטפא ועם חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ.

הפגישה התנהלה באווירה מתוחה על רקע הדרישה הבלתי מתפשרת של ג'ק סאליבאן כי הרש"פ תעשה רפורמות עמוקות בתחום השחיתות והמלחמה בטרור כתנאי לקבלת סיוע כספי.

הוא גם הביע את זעמו  של ממשל ביידן מאופן הרכבת הממשלה החדשה הפלסטינית, הרש"פ דחתה הצעות אמריקניות למנות אישים עצמאיים בממשלת המומחים כמו למשל את ד"ר סלאם פיאד, ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, אך יו"ר הרש"פ העדיף למנות את מקורביו, כך שבפועל, הממשלה החדשה הפכה ל"ממשלת בובות" שנשלטת בידי מחמוד עבאס באופן מלא.

הרש"פ במצב כלכלי קשה, המצב הכלכלי בשטחי יהודה ושומרון ממשיך להתדרדר, כ-150 אלף פועלים שמפרנסים משפחות איבדו את מקום פרנסתם בתוך ישראל מאז פרוץ המלחמה.

רשות המטבע הפלסטינית חוששת מהאיומים הישראלים על ניתוק הקשר המוניטרי בין הבנקים הישראלים לבין הבנקים הפלסטינים, דבר שיפגע בכלכלה הפלסטינית.

גורמים בכירים ברש"פ חוששים מצעדים כלכליים ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' עשוי לנקוט בהם כדי להחליש את הרש"פ עוד יותר מבחינה כלכלית כדי להביא לקריסתה, זאת בתגובה על הפעילות העויינת שלה נגד ישראל בבית הדין הפלילי ובבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.

גורם בכיר ברש"פ טוען כי ראש הממשלה נתניהו רוצה בהמשך קיום הרש"פ רק כדי שתשמש כקבלן מדיניות מערכת הביטחון הישראלית ביהודה ושומרון.

על פי דו"ח של הבנק העולמי, הרש"פ נמצאת על סף קריסה כלכלית ויש ירידה גדולה בפעילותה הכלכלית מאז פרוץ המלחמה.

הגירעון הכספי של הרש"פ אמור להגיע לסכום של 1.2 מיליארד דולר עד סוף 2024.

ברש"פ מאוכזבים מאוד מההבטחות חסרות הכיסוי של מדינות ערב לסיוע כלכלי, בשבוע שעבר קיבל ראש הממשלה מוחמד מוצטפא הבטחות מכמה מדינות ערביות לסיוע כלכלי לרש"פ במהלך ועידת הפסגה הערבית במנאמה בירת בחריין, אבל היו אלה הבטחות ללא כיסוי.

הרש"פ הגיעה למבוי סתום מבחינה כלכלית, גורמים בכירים ברש"פ מעריכים שלא יהיה מנוס מהתפטרותה של הממשלה הפלסטינית החדשה וראש הממשלה מוחמד מוצטפא יהפוך לשעור לעזאזל.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס השתמש בו כדי לנסות ולהוליך שולל את ממשל ביידן כי הוא אכן יעשה רפורמות מעמיקות ברש"פ למרות שידע מראש שזה לא יקרה, האמריקנים חשים מרומים והרש"פ תצטרך לשלם את המחיר.

יו"ר הרש"פ מנסה להרוויח זמן עד חודש נובמבר הקרוב, הוא מקווה שהשלטון בארה"ב יתחלף והנשיא החדש-ישן דונלד טראמפ יסייע לרש"פ מבחינה כלכלית, גורמים ברש"פ אומרים כי הוא מאוכזב מאוד מהנשיא ביידן וכי הפלסטינים לא הרוויחו שום דבר מתקופת כהונתו בבית הלבן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי