יחיא סינוואר רוצה לחזור לתאריך ה-6 באוקטובר

יחיא סינוואר מנהל מדיניות של הליכה על הסף,אין לו שום כוונה להתפשר, הוא בונה על הבידוד הבינלאומי של ישראל, על חולשתה והמחלוקות הפנימיות בתוכה ועל הסיוע של איראן ושלוחותיה. יחיא סינוואר רוצה לחזור כמנצח לתקופת ה-6 באוקטובר כשבידיו קלפי מיקוח, ישראל חייבת לגלות סבלנות אסטרטגית כדי לנצח את חמאס.

 ראש הממשלה נתניהו כינס אמש את קבינט המלחמה כדי לדון באפשרות חידוש המשא מתן העקיף בין ישראל לחמאס לאחר שראש המוסד דוד ברנע הגיע להבנות בפגישה בפאריז בפגישה עם  ראש ה-CIA וויליאם ברנס ועם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני על מסגרת חדשה במשא ומתן עם חמאס.

לפני כינוס הישיבה פירסם ראש הממשלה הודעה רשמית כי הוא מתנגד לסיום המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה.

גורמים מדיניים בירושלים מסרו כי ההודעה פורסמה בעקבות הדלפות שונות מהקבינט על מחלוקות בקבינט המלחמה ועל כך שבכירים במערכת  הביטחון תומכים בהפסקת המלחמה בעוד ראש הממשלה מתנגד לכך בתוקף.

בינתיים, חמאס איננו מאשר כי נקבע מועד לתחלית הדיונים על עסקת החטופים והפסקת אש.

מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר נמצא באופוריה, כך טוענים גורמים ברצועת עזה המקורבים לחמאס.

ככל שנוקף הזמן וגובר הלחץ הבינלאומי על ישראל לעצור את המלחמה ברצועה, כך מתחזקת אצל יחיא סינוואר התחושה כי הוא ינצח במלחמה ברצועת עזה כשבידיו 125 חטופים ישראלים שמהווים קלף חשוב במשחק הפוקר מול ישראל להמשיך ולסחוט אותה בשיטת הסלאמי גם אחרי שתושג הפסקת אש.

יחיא סינוואר מרוצה מהבידוד הבינלאומי של ישראל, גם מהמחלוקות בקבינט המלחמה הישראלי ומהקולות בישראל הקוראים לעצור את המלחמה, ב-8 ביוני יפוג האולטימטום שנתן בני גנץ לראש הממשלה נתניהו ואם הוא יעמוד בו, האחדות הישראלית תתפרק.

המודיעין הישראלי, אמ"ן והשב"כ  כאחד,מתקשים לאתר את מקום המסתור של יחיא סינוואר ולחסל אותו, גם למודיעין האמריקני אין שום מידע שיכול לעזור לישראל, יחיא סינוואר נהנה מהמצב שהוא ייצר, הוא הכין היטב מראש את מקום המסתור של ההנהגה הצבאית של חמאס, פיזר את החטופים במקומות שונים ברצועה והשאיר כמה מהם אצלו כדי שישמשו לו כמגן אנושי, והוא ממתין שהקהילה הבינלאומית והמחלוקות הפנימיות בישראל יעשו עבורו את העבודה ויכופפו את ממשלת הימין בישראל.

הוא ממש לא ממהר לעסקת חטופים נוספת, הקורבנות הרבים בקרב האוכלוסיה האזרחית ברצועה, המצב ההומניטרי הקשה והסבל אינם מעניינים אותו, הוא מבין כבר שהוא הולך להפסיד את "ציר פילדלפי", שהוא צינור החמצן של אספקת הנשק של חמאס , אבל הוא לא מוטרד מכך, ברשותו יש עוד במנהרות מאגרים של נשק ויש גם בתוך המנהרות סדנאות לייצור רקטות, הוא כבר הורה לחדש את הייצור שלהן, כך שהוא יוכל להמשיך ולשגר רקטות בטפטוף לעבר ישראל כדי להראות שכוחו הצבאי כביכול לא נפגע.

המערכה ברצועת עזה נמשכת בשטח ויחיא סינוואר ממשיך להתעקש, ברצועת עזה מעריכים שהוא לא יזוז אפילו מילימטר אחד מדרישתו להפסקת המלחמה מצד ישראל וקבלת ערבויות בינלאומיות כי היא לא תחדש אותה.

יחיא סינוואר לא מגלה שום התגמשות, המטרה שלו היא ברורה לחזור לימים שקדמו ל-7 באוקטובר כשהוא שולט ביד רמה ברצועת עזה ובידו מנופי לחץ על ישראל שיבטיחו את הסרת המצור מעל הרצועה ויתנו לו ערבויות בינלאומיות מתאימות כי ישראל לא תחסל אותו.

הישארותו של חמאס בשלטון ברצועת עזה תיתן חיזוק גדול לחמאס ביהודה ושומרון ותעודד אותו להפיל את שלטון יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

לכן, למרות המלחמה הקשה, חמאס איננו מעוניין בפיוס לאומי עם הרש"פ, הוא חולם על ניצחון ברצועת עזה שאחריו הוא יוכל להפיל את שלטון הרש"פ ביהודה ושומרון.

יחיא סינוואר נוקט באסטרטגיה של הליכה על הסף, של הסתמכות על החולשה הישראלית והאנטישמיות העולמית, תוך קבלת רוח גבית מאיראן, מחזבאללה, המורדים החות'ים בתימן והמליציות השיעיות בעיראק.

המערכה היא ארוכה מאוד וקשה, ישראל חייבת לגלות סבלנות אסטרטגית למרות מצבה הקשה בעולם, היא חייבת להכריע את חמאס ברפיח, להשתלט על "ציר פילדלפי" ואז לעבור לגבול הצפון ולהנחית מכת מנע מקדימה על חזבאללה.

אחרי המלחמה הקשה הצפויה בצפון מול חזבאללה היא תוכל לחזור לרצועה ולטפל ביחיא סינוואר, הוא קבור במנהרות עזה ולא הולך לשום מקום.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי