ההצעה הישראלית תועבר היום לחמאס

ארגון חמאס יקבל היום את ההצעה הישראלית לחידוש המשא ומתן אך הוא מתנה את חידושו בהפסקת המבצע הצבאי ברפיח. חמאס מודאג מהמבצע הצה"לי ברפיח אך יחיא סינוואר בונה על כך שהלחץ הבינלאומי על ישראל והמחלוקות הפנימיות בתוכה יביאו לסיום המלחמה.

במסגרת הניסיונות לחדש את המשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת האש, ישראל העבירה למתווכות ,מצרים וקטאר, את הצעתה החדשה כפי שאושרה בשיחות פאריז ובקבינט המלחמה.

ההצעה הישראלית אמורה להגיע היום לידי חמאס ועד כה לא נקבע שום מועד לחידוש המשא ומתן בקהיר או בדוחא.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי בהצעה הישראלית יש התגמשות רבה בעמדה הישראלית לאחר שהורחב המנדט לצוות המשא ומתן הישראלי, אולם אין בה הסכמה ישראלית להפסקת המלחמה כפי שדורש ארגון הטרור חמאס,שהיא סלע המחלוקת העיקרי בין שני הצדדים.

ההצעה הישראלית הועברה למתווכות בעוד בקבינט המלחמה נמשכות המחלוקות, כמה מהשרים וראשי מערכת הביטחון סבורים כי לאחר המערכה ברפיח נכון לעצור את הלחימה ולהתקדם לעבר עסקת חטופים אך ראש הממשלה נתניהו מתנגד לכך.

הממונה על המשא ומתן להשבת החטופים, האלוף במילואים ניצן אלון לא הגיע שלשום לישיבת הקבינט אולם בסביבתו הסבירו שהוא לא היה אמור להגיע לישיבה.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים העריכו כי הוא יתפטר בקרוב מתפקידו על רקע הביקורת שלו על ממשלת הימין שחלק ממנה הודלף לאמצעי התקשורת.

בסביבתו של ניצן אלון, טענו כי הפרסומים על עימות ישיר מול ראש הממשלה בנימין נתניהו אינם נכונים – ואף מוגזמים. הציטוטים שפורסמו, כביכול בשמו של אלון, גרמו למתיחות בין הדרג הצבאי לדרג המדיני.

כך או כך, ראש הממשלה נתניהו נערך להתפרקות קבינט המלחמה שהוקם בעקבות דרישת המחנה הממלכתי ערב הפרישה הצפויה של השרים בני גנץ וגדי איזינקוט, ההכרעה המדינית והצבאית תועבר לקבינט המורחב שבו יש לראש הממשלה נתניהו רוב.

המתיחות בין ראש הממשלה נתנינו לשר הביטחון גלנט נמשכת מאז שגלנט דרש מנתניהו להכריז שישראל לא תקים ממשל צבאי ברצועת עזה.

גורמים מדיניים טוענים כי בין השניים שורר נתק וכי השניים לא נפגשו מאז מסיבת העיתונאים שעך גלנט ושבה תקף את נתניהו.

ראש הממשלה נתניהו נתניהו זועם על ההדלפות מצוות המשא ומתן, הוא האשים אתמול כי התדרוכים נגדו הם "שקריים" וכי הם פוגעים במשא ומתן עם חמאס.

הסיכויים לחדש את המשא ומתן הם נמוכים מאוד, גורמים בחמאס אומרים כי הארגון דורש לעצור לאלתר את הלחימה באזור רפיח כתנאי לחידוש המשא ומתן.

מועצת הביטחון של האו"ם אמורה להתכנס היום לשיבת חירום לדיון באירוע ברפיח שבו נהרגו, לטענת הפלסטינים, 45 אזרחים פלסטינים לאחר פעולת חיל האוויר הישראלי שבה חוסלו שני בכירים בזרוע הצבאית של חמאס.

ראש הממשלה נתניהו אמר אתמול בנאום בכנסת:

"סינוואר הוא המכשול היחיד לשחרור החטופים. במקום שהלחץ יהיה מופנה נגד סינוואר – הוא מופנה כלפי ממשלת ישראל.

סינוואר יושב בבונקר ומחכך ידיו בהנאה ושמח שעושים בשבילו את העבודה.

חברי הכנסת, אזרחי ישראל, את הלחץ צריך להפעיל נגד חמאס. אנחנו עושים את זה, נלחמים בעוצמה במרכז הרצועה, בצפון הרצועה ובדרום הרצועה. אני אמשיך להילחם עד שנניף את דגל הניצחון".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי