התחיל תהליך השיקום בשב"כ מכישלון ה-7 באוקטובר

ראש השב"כ רונן בר עדיין לא החליט על עיתוי פרישתו מהארגון אחרי שקיבל את האחריות המלאה לכישלון המודיעיני ב-7 באוקטובר. בינתיים, השב"כ החל בתהליך פנימי של הפקת לקחים ומינוי תפקידים בצמרת הארגון של מפקדים שאינם קשורים למחדל המודיעיני.

שירות הביטחון הכללי נמצא בימים אלה בעיצומם של תחקירים מבצעיים ומודיעיניים, במקביל לפעילות השוטפת שלו, בעוד המלחמה נמשכת, להפקת הלקחים הדרושים מהכישלון של ה-7 באוקטובר.

חלק מהמסקנות המידיות מיושם כבר בשטח והחלק האחר יוטמע ביחידות השונות של הארגון במהלך הזמן ובמערכת ההדרכה של הארגון למגוייסים חדשים.

חלק מהבדיקה הפנימית מתבצע בתיאום מלא עם משרד מבקר המדינה.

על פי מקורות יודעי דבר, תהליך הפקת הלקחים החל כבר ב-8 באוקטובר בשנה שעברה בניגוד לאמ"ן אשר  עדיין מקרטע בנושא ובמיוחד ביחידה 8200 שיש לה חלק גדול בכישלון המודיעיני ומפקדה תא"ל יוסי שריאל והחבורה הקרובה המקיפה אותו ממשיכים להיאחז בקרנות המזבח וטוענים בחוצפתם כי אין להם שום אחריות לכישלון המודיעיני הגדול ביותר מאז הקמת המדינה.

ראש השב"כ רונן בר עדיין לא החליט על עיתוי פרישתו, הוא קיבל על עצמו, כבר בתחילת המלחמה, את האחריות המלאה על הכישלון המודיעיני, מועד פרישתו איננו קשור למועד הפרישה של הרמטכ"ל הרצי הלוי, הוא ממוקד כעת בנושאים הדחופים של השבת החטופים וחיסול הצמרת הצבאית של חמאס ומלחמה נגד הטרור ביהודה ושומרון.

ראש מרחב דרום בשב"כ, שהיה לו חלק גדול בכישלון ה-7 באוקטובר מסיים את תפקידו ויפרוש בקרוב מהשירות.

ראש מרחב דרום החדש  מגיע מזירת השב"כ ביהודה ושומרון שם היה בתפקיד ראש חטיבה, הוא מכיר היטב את ארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי ואת הפוטנציאל הנפיץ של הזירה הזו.

הוא דובר את השפה הערבית על בוריה ויש לו ניסיון רב בהפעלת סוכנים.

בין היתר הוא היה אחראי על עשרות סיכולים של פיגועים ביהודה ובירושלים והאחראי על המאמצים למנוע התלקחות ביטחונית במהלך חודש רמדאן.

המינוי שלו לראש מרחב דרום נועד  להנחיל מבחינה אסטרטגית את המתודולגיה של סיכול הטרור ביהודה ושומרון ברצועת עזה בדגש על חופש פעולה לשב"כ ולצה"ל ברצועה.

במקביל, מונו לתפקידים שונים דמויות חדשות בשב"כ שאינן קשורות למחדל המודיעיני של ה-7 באוקטובר.

המינויים נעשו באישור ראש הממשלה נתניהו שהוא האחראי ישירות על השב"כ, מדובר בתפקידים הבאים: ראש זירת מעצמות, ראש אגף חקירות, ראש אגף טכנולוגיה וראש מטה תפעול.

מדובר בתפקידים בכירים בדרגות שמקבילות לדרגת אלוף בצה"ל.

מינוי עוד 3 בכירים באותה הרמה שהינם ראשי אגפים, אושר היום במגעים שהיו בין לשכת ראש הממשלה לבין לשכת ראש השב"כ.

גם פה מדובר במינויים של בכירים שאינם קשורים לכישלון של ה-7 באוקטובר.

עדיין לא ברור מה מתכנן ראש הממשלה נתניהו לגבי זהות ראש השב"כ הבא,יש במערכת הפוליטית הטוענים כי הוא רוצה למנות את מקורבו מאיר בן שבת, שהיה בכיר בשב"כ ומכיר היטב את רצועת עזה ואת ארגון חמאס, שמועות אחרות מדברות על כך שהוא יבקש מיורם כהן, ראש השב"כ  לשעבר לחזור לתפקידו לתקופה קצובה כדי לשקם את הארגון.

אבל הכל עשוי להשתנות וייתכן שנתניהו יביא מועמד חדש לתפקיד שאיננו מוכר לציבור.

מה שחשוב הוא שראש הממשלה לא יעשה טעויות שעשו הרמטכ"לים בצה"ל כשמינו לתפקיד ראש אמ"ן קצינים שאין להם  שום רקע מודיעיני, זה מתכון לכישלון ולקונספציות, כמו אביב כוכבי, תמיר היימן ואהרון חליווה, אסור לחזור על הטעות הזו.

רצוי מאוד שראש השב"כ הבא יהיה בכיר מתוך הארגון עצמו שמכיר אותו היטב ויידע לתקן את הליקויים או בכיר מהמוסד שיש לו נסיון בהפעלת סוכנים, אולי ראש אגף "הצומת" לשעבר.

אחד הכשלים שניתן להצביע עליו בבירור, שגרם למחדל של ה-7 באוקטובר היה מתן העדיפות בשב"כ לנושא המודיעין הטכנולוגי, את זה חייבים לשנות במהירות , לשמור על האיזון ולחזק את תחום היומינט ( המודיעין האנושי).

והחשוב מכל, אסור לשפוך את התינוק עם המים, אין לנו שב"כ אחר, צריך עכשיו להסתכל קדימה, להפיק את הלקחים ולחזק אותו, למדינת ישראל יש אתגרי ביטחון עצומים בתקופה הקרובה והיא זקוקה לשב"כ מקצועי, יעיל וחזק.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי