ההשלכות של החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג על הפעולה ברפיח

הדרג המדיני בישראל החליט להמשיך את המבצע הצבאי באזור רפיח תוך התחשבות בפסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. בעולם הערבי רואים בהחלטת בית הדין הבינלאומי צעד סמלי וחסר שיניים שלא ישפיע על המבצע ברפיח.

בעולם הערבי מפחיתים מחשיבות ההחלטה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שישראל תעצור את הפעולה הצבאית שלה באזור רפיח ותאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה ומעריכים כי המבצע יימשך בשבועות הקרובים.

מומחים משפטיים וצבאיים רואים בהחלטה "צעד סמלי" שלא ישפיע על הלחימה של צה"ל נגד הזרוע הצבאית של חמאס.

ישראל הסכימה לפתיחת מעבר רפיח לאחר שכבשה את הצד הפלסטיני שלו, אך מצרים היא זו שמסרבת להכניס דרכו את הסיוע ההומניטרי, אומרים פרשנים ערבים, למרות שהיא יודעת היטב שישראל לא תסכים שתנועת חמאס תחזור לשלוט במעבר.

ההערכה היא שישראל תמשיך במבצע כל עוד בית הדין הבינלאומי לא קבע  באופן מפורש כי עליה להפסיק את המבצע הצבאי לאלתר ויעביר את ההחלטה למועצת הביטחון של האו"ם וידרוש ליישם אותה על פי פרק 7 של אמנת האו"ם, גם אז ייתכן שארה"ב תטיל וטו על החלטה כזו.

עם זו ההחלטה של בית הדין הבינלאומי נתפסת בעולם הערבי כהחלטה שפוגעת בתדמיתה של ישראל בקהילה הבינלאומית וגם במעמדה של ארה"ב שתומכת בה, ומחזקת את "הזכויות הפלסטיניות".

בהחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג חסרים מנגנונים שיאכפו על ישראל את הפסקת הפעולה ברפיח, אומר פרשן מצרי בכיר וקיימת כעת בעיה כיצד אפשר עוד להגביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל.

ישראל החליטה לחדש מבחינתה את המשא ומתן על שחרור החטופים והפסקת האש ובינתיים היא ממשיכה בפעולה הצבאית ברפיח, היא משאירה את הערוץ המדיני פתוח ומנסה לגלגל את הכדור למגרשה של תנועת חמאס.

בעולם הערבי רואים בהודעת ישראל על נכונותה לחדש את המשא ומתן העקיף עם חמאס תרגיל תקשורתי שנועד להרוויח זמן כדי לסיים בינתיים את הפעולה הצבאית ברפיח.

משרד החוץ והמל"ל  בישראל פירסמו בסוף השבוע הודעה רשמית שבה דחו את ההאשמות של דרום אפריקה נגד ישראל, בהודעה נאמר כי האשמותיה "הן שקריות, מקוממות ומעורות שאט נפש".

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי המבצע של צה"ל  באזור רפיח יימשך, גם הלחימה בשאר חלקי רצועת עזה תימשך אך "ישראל לא תקיים במרחב רפיח פעילות צבאית שיוצרת תנאי מחייה שעלולים להביא להשמדת האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית".

ישראל גם מתחייבת להמשיך במאמציה להכניס סיוע הומניטרי לרצועה, לשמור על מעבר רפיח פתוח ולמנוע השתלטות של ארגוני הטרור על המעבר.

צוות משפטי בראשות היועצת המשפטית של הממשלה גלי בהרב מיארה והיועץ המשפטי של משרד החוץ טל בקר ייעץ לממשלה כיצד לפרש את פסיקת בית הדין.

ההערכה בישראל כרגע היא שהצווים שפירסם בית הדין הבינלאומי לא מחייבים את ישראל להפסיק באופן מיידי את המבצע ברפיח ואת פעולת צה"ל בשאר חלקי הרצועה, אבל ישראל תצטרך להתנהל בזהירות באזור רפיח עם דגש על פעולות ממוקדות על יעדי טרור ספציפיים ולהגביר את  הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

ישראל תצטרך גם לומר כל העת באופן פומבי כי היא פועלת בהתאם לפסיקת בית הדין ואיננה מפרה אותה.

השאלה שנותרה פתוחה היא מה יקרה אם מדינות יפנו למועצת הביטחון של האו"ם וידרשו ממנה לאכוף על ישראל את הפסקת המבצע ברפיח, האם ישראל יכולה לסמוך על ארה"ב שתטיל וטו על ההחלטה? אין ודאות שזה יקרה בגלל המצב שבו נמצא הנשיא ביידן מבחינה פוליטית בארה"ב  לקראת הבחירות בנובמבר,יש עליו לחצים של האגף הפרוגריסיבי במפלגה הדמוקרטית ושל הקהילה הערבית, ייתכן שהממשל יסכים להטיל וטו אך ידרוש מישראל תמורה מדינית על כך.

בסופו של דבר צריך לזכור שהממשל האמריקני השתכנע  בשבוע שעבר שישראל פועלת בזהירות באזור רפיח ונתן לה אור ירוק להמשיך במבצע אחרי שישראל הצליחה בתוך כשבועיים לפנות כמיליון עקורים פלסטינים מאזור רפיח לאזורים אחרים ברצועה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי