מי התנקש בחיי הנשיא אברהים ראיסי?

הציבור באיראן איננו משוכנע כי מותו של נשיא איראן אברהים ראיסי היה כתוצאה מתאונה בגלל מזג האוויר הקשה. העיתונות האיראנית שואלת שאלות קשות וברשתות החברתיות מופצות ידיעות שמטילות את האחריות למותו על המוסד הישראלי וממשל ביידן.

צבא איראן פירסם בסוף השבוע את התוצאות הראשוניות של תחקיר התאונה, לפיהן המסוק של נשיא איראן, איברהים ראיסי ושר החוץ, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, לא סטה ממסלולו המקורי ונשרף לאחר שהתנגש בצלע ההר, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית "טאס".

אבל, באיראן יש רבים שעדיין משוכנעים שהתרסקות המסוק לא נבעה מתאונה.

העיתונות האיראנית מתחה בימים האחרונים ביקורת על המידע הבלתי מדוייק, לדבריה, שמסרו השלטונות על נסיבות התרסקות מסוקו של נשיא איראן אברהים ראיסי.

עיתונים איראנים שאלו שאלות קשות, כמו למשל מדוע דווקא המסוק של הנשיא ראיסי, שהיה מסוק אחד מתוך שלושה מסוקים שטסו במבנה, התרסק?

הם דחו את האפשרות שסיבת ההתרסקות הייתה תנאי מזג אוויר קשים והעלו את הסברה לקנוניה וכי מדובר בהתנקשות.

השלטונות האיראנים עדיין חוקרים את סיבת התרסקות המסוק, אבל תיאוריית הקונספירציה תופסת תנופה.

מדוע מתחזקת תיאוריית הקונספירציה  להתנקשות בחיי הנשיא ראיסי?

רוב המומחים הטכניים גורסים שהמסוק התרסק באוויר בראש ובראשונה ורק אחר כך נפל,ייתכן שהפיצוץ אירע כתוצאה מ"התערבות חיצונית" וצריך לבדוק זאת.

התובע הכללי האיראני מוחמד מוודחי הזהיר כי יש כאלה שמשחקים במוחות הציבור האיראני והבטיח כי משרדו ירדוף כל מי שמנסה לעשות לוחמה פסיכולוגית באמצעות פירסום תוכן שקרי כדי לשבש את דעת הקהל.

ההודעה הרשמית הראשונה מפי מקור איראני דיברה על מסוק אחד שנעדר מתוך שלושה מסוקים שהובילו את הפמליה הנשיאותית מבלי לציין את זהות הנוסעים, דבר שעורר תקווה כי ייתכן והנשיא האיראני ניצל.

ההודעה הרשמית הראשונה דיברה על נחיתת  חירום ולא על התרסקות המסוק, בגלל שהחיפוש אחר המסוק הנעדר התארך, החלו לצוץ ברחבי האינטרנט שמועות שונות על סיבת התרסקות המסוק.

ידיעות הסרק שהופצו ברשתות החברתיות דיברו על קשר אמריקני-מערבי שהביא להפלת המסוק באמצעות טיל מתוחכם ושליטה מרחוק באמצעי הקשר באזור ההתרסקות.

בשבוע שעבר התקיימו בנסיכות עומאן, שיחות חשאיות בין בכירי המשטר האיראני לבין בכירים אמריקנים בנושא פרוייקט הגרעין האיראני שהסתיימו  במבוי סתום והתעקשות שני הצדדים על עמדותיהם.

ידיעות אחרות שהופצו ברחבי הרשת טענו שהמוסד הישראלי היה מעורב בפעילות ריגול מורכבת, שמתחילה בבאקו בירת אייזרביג'אן ואיננה מסתיימת בתל אביב, וטענו שידו של המוסד הישראלי הייתה מעורבת בהתנקשות והיא שתלה פצצת זמן במסוק שהתפוצצה מאוחר יותר.

מפיצי שמועות הקשר האיראניים פירסמו גם כי איראן הסתפקה בהפצצה סמלית על ישראל באמצעות טילים וכטב"מים לאחר חיסולו של הגנרל מוחמד מהדאווי על ידי ישראל בבית השגרירות האיראנית בדמשק, וממשלת ישראל הנוכחית הגיבה באיפוק,

לכן, מותו של נשיא איראן ראיסי היה פרי מבצע של המוסד הישראלי בלחץ של מדינות המערב ופעולת נקם בדם קר.

האליטה האיראנית שמתגוררת בחו"ל והמתנגדת למשטר ההיאתולות מתקשה להבין את המצב שבו נמצאת איראן והיא רואה בהתרסקות המסוק חלק בלתי נפרד מהמאבק הארוך והמתיש נגד אברהים ראיסי כדי למנוע ממנו את האפשרות להפוך בעתיד למנהיג המדינה הראשון בהיראכיה אחרי לכתו של עלי ח'מינאי.

בעלי תאוריית הקונספירציה טוענים כי מי שתכנן את ההתנקשות באברהים ראיסי הם חלקים מהממסד האזרחי האיראני.

יש עדיין כמה שאלות בלתי פתורות.

האם גורמים מהאופוזיציה האיראנית הצליחו לחדור לזירת האירוע ולחסל את אברהים ראיסי?

השאלה הגדולה היא כמובן מי הכי הרוויח מחיסולו של אברהים ראיסי? מי היה לו המניע לחסל את הנשיא? האם היה זה מוג'תבא ח'מינאי, בנו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי, שרצה להיפטר מאברהים ראיסי כדי שהוא יהיה המעומד היחיד לרשת את תפקידו של אביו?

אולם, קודם כל צריך לקבוע שאכן היייתה כאן באמת פעולת התנקשות , הנשיא ראיסי המריא במסוק אמריקני ישן מסוג "בל 212", המסוק הזה התמודד עם מזג האוויר הסוער, למסוקים הישנים האלה, חסרי חלקי חילוף.

חברת "בל" האמריקנית מיהרה להתנער מאחריותה לתאונת המסוק והודיעה כי  היא לא קשורה לאירוע מותו של הנשיא ראיסי וכי היא לא פועלת באיראן ואיננה מעניקה סיוע לצבא ארה"ב שמחזיק מסוקים מהסוג הזה. האיראנים מצליחים להשיג חלקי חילוף למסוקים האלה בשוק השחור למרות הסנקציות שהטיל המערב.

בשורה התחתונה, תיאוריית הקונספירציה שעדיין לא הופרכה ומהדהדת ברחבי איראן והעולם הערבי היא כי מותו של אברהים ראיסי היה פשע נוסף בשורת הפשעים שארה"ב עושה נגד העם האיראני בצל משטר הסנקציות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי