האם הפעולה ברפיח מחזקת את סירוב יחיא סינוואר לעסקה?

יחיא סינוואר איננו מעוניין כעת בעסקת שחרור חטופים אבל הוא מנצל את הפעולה ברפיח כדי לטעון שישראל מטרפדת את המשא ומתן. לצה"ל יש הישגים חשובים באזור רפיח אך מצרים טוענת כי ישראל משקרת ואין שום מנהרות פעילות שמובילות מרפיח לשטח מצרים.

גורמים בחמאס אומרים כי ההצעה הישראלית המשופרת לעסקת חטופים והפסקת אש נבחנת כעת על ידי הנהגת התנועה בחו”ל, ועל ידי יחיא סינוואר ומוחמד דף ברצועת עזה, אבל המשא ומתן העקיף נמצא במבוי סתום.

תנועת חמאס לא מוכנה לזוז מעמדתה כי התנאי לעסקה הינו הפסקת המלחמה ונסיגה מלאה של כוחות צה”ל מהרצועה. עכשיו יש לחמאס תנאי חדש: המשא ומתן לא יחודש עד שלא תופסק פעולת צה”ל באזור רפיח.

אמש פרסמה חמאס הודעה רשמית בה נאמר: “לא נשוב למשא ומתן אלא אם ישראל תעצור את המלחמה. ב-6 במאי אישרנו את הצעת המתווכות ובתגובה ישראל פלשה לרפיח”.

סינוואר מאשים את ישראל כי היא זו שמטרפדת את המשא ומתן על עסקת החטופים.

לצה”ל יש הישגים חשובים באזור רפיח. הוא השיג שליטה מלאה על “ציר פילדלפי”, צינור החמצן של הברחות הנשק ממצרים לחמאס. אבל הפעולה גם מספקת לסינוואר תירוץ להתחמק מהמשא ומתן ולטעון כי הוא אינו מוכן לנהל משא ומתן תחת אש.

לכן, נכון לשעה זו לא צפויה כל פריצת דרך בנושא. תנועת חמאס ממתינה ללחץ אמריקני כבד על ישראל להפסיק את הלחימה באזור רפיח, כדי שניתן יהיה לחדש את המשא ומתן.

סינוואר מנסה לקנות זמן ולהמשיך לסחוט מישראל ויתורים בשיטת הסלאמי. הוא מנסה להביא להפסקת הלחימה כדי שיקבל זמן יקר לארגן מחדש את כוחותיו.

שלושת גדודי הזרוע הצבאית של חמאס באזור רפיח אינם יכולים לעצור את מכונת המלחמה הישראלית המשומנת היטב, וזה רק עניין של זמן עד שהם יפורקו לחלוטין.

מצרים דוחה על הסף את הטענות של ישראל כי המנהרות שצה”ל איתר באזור רפיח משמשות כעת את חמאס להברחות. מקורות מצריים טוענים כי מדובר במנהרות ישנות שפתחיהן בצד המצרי חסומים. לטענתם, ישראל מעלילה על מצרים את עלילת ההברחות כדי להפעיל עליה לחצים לשתף עמה פעולה בכל הקשור לחידוש פעילות מעבר רפיח, המושבת מזה כשבועיים לאחר שצה”ל כבש את צידו הפלסטיני.

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי חמאס והג’יהאד האסלאמי יגבירו בימים הקרובים את הפצת סרטוני הלוחמה הפסיכולוגית שהכינו, שבהם נראים חטופים ישראלים שתוקפים את ממשלת ישראל. האסטרטגיה של יחיא סינוואר היא לנסות ולהגביר בינתיים עוד יותר את המחלוקות הפנימיות בתוך ישראל, במקביל ללחץ הבינלאומי.

בשבוע הבא יפוג האולטימטום שנתן בני גנץ לראש הממשלה נתניהו, וצפויה פרישת מפלגת “המחנה הממלכתי” מהקואליציה. גורמי הביטחון מעריכים שחמאס יגביר את הלוחמה הפסיכולוגית בעיתוי הזה, כדי להעצים עוד יותר את המחלוקות הפנימיות בתוך ישראל.

צחי הנגבי, היועץ לביטחון לאומי, נפגש אתמול עם משפחות חטופים ואמר להן: “אינני מאמין שהממשלה הזו תצליח להשלים את העסקה כולה”. הוא הודה כי לממשלה אין תוכנית חלופית למקרה שהחטופים לא יחזרו תוך זמן קצר יחסית.

גורמים מדיניים בירושלים טוענים כי הכישלון המודיעיני של אמ”ן והשב”כ נמשך, וכי הם לא מביאים שום פיסת מידע על מקום מסתורו של יחיא סינוואר שיאפשר להגיע אליו ולחסלו, ולאתר את החטופים שהוא מחזיק עמו כ”מגן אנושי”.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי