נאום הנשיא ביידן – הפעלת לחץ על ישראל במקום על חמאס

נאום הנשיא ביידן על המלחמה ברצועה ממקד את הלחץ על ישראל במקום על חמאס, נאומו משקף השלמה עם המשך שלטון חמאס ברצועה ואי הסרת האיום של חזבאללה על הישובים בצפון. חמאס טוען כי הוא מתייחס בחיוב לנאום אך בפועל מציב את אותם התנאים לעסקת חטופים והפסקת האש.

ארגון חמאס הופתע מנאומו של הנשיא ביידן וכדי להראות שהוא כביכול מוכן לגלות גמישות שתביא לסיום המלחמה ברצועת עזה הוא פרסם הודעה כי "הוא רואה בחיוב את דבריו של הנשיא ביידן".

עם זאת מתוכן ההודעה של חמאס עולה בבירור שארגון הטרור לא שינה את התנאי הבסיסי שלו מאז תחילת המלחמה ועד היום לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש שהוא התחייבות מפורשת של ישראל לעצור לגמרי את המלחמה ברצועת עזה ולהסיג את כל כוחות צה"ל מהרצועה.

חמאס מציג מצג שווא כי הוא לא פוסל את ההצעה הישראלית ואת דברי הנשיא ביידן  אבל בפועל הוא לא שינה את עמדותיו.

חמאס הציב בהודעתו שורה של תנאים:

א.סיום המלחמה באופן מוחלט עם התחייבות ישראלית שלא לחדש אותה.

ב.נסיגה מלאה של כל כוחות צה"ל מהרצועה.

ג.חזרת כל העקורים לצפון הרצועה.

ד. שחרור מחבלים מבתי הכלא בישראל.

ה. שיקום הרצועה מנזקי המלחמה.

בפועל, ארגון חמאס חושש מכך שקבלת ההצעה הישראלית החדשה היא מלכודת שתאפשר לישראל לחדש את הלחימה בכל עת ותאפשר גם חתימה על הסכם נורמליזציה עם סעודיה, חמאס חושש מכך וגם איראן נחושה לטרפד הסכם כזה בכל מחיר.

מעל ראשו של הדרג המדיני בישראל

נאום הנשיא ביידן הפתיע גם את הדרג המדיני בישראל, הנשיא נאם מעל ראשו של ראש הממשלה נתניהו הישר אל עם ישראל בערב שבת, בפריים טיים של שידורי הטלוויזיה,לפני פרישת בני גנץ מהממשלה ובעוד צה"ל נלחם ברפיח ועדיין לא  השלים את הלחימה שם וההשתלטות על השטח והריסת התשתיות הצבאיות של חמאס.

גורמים מדיניים בירושלים רואים בנאומו של הנשיא ביידן צעד שנועד לעורר את דעת הקהל בישראל ללחוץ על ראש הממשלה נתניהו להסכים להפסקת המלחמה, נאום חלש שמתעלם מהסכנה בהמשך שלטון חמאס ומהסרבנות של חמאס, הנשיא ביידן בעצם מוכן להשלים עם הישארות חמאס בשלטון תוך לקיחת הסיכון שהוא ישוב ויתעצם בעתיד מבחינה צבאית ושוב יהווה איום על ישראל  ובראש ובראשונה על ישובי עוטף עזה.

הנשיא ביידן מעריך שהפסקת אש ברצועה תביא גם להפסקת אש  בגבול הצפון אבל היא לא מסירה את האיום של חזבאללה שימשיך לשבת על הגבול עם ישראל תוך הפרה של החלטת האו"ם 1701.

נאום הנשיא ביידן נועד בעיקר להפעיל לחץ על ישראל במקום על חמאס, למרות שהוא יודע שיחיא סינוואר הוא זה שאיננו מעוניין בהסכם.

ראש הממשלה נתניהו פירסם באופן חריג ביום שבת תגובה על נאומו של הנשיא ביידן וניסה שלא להתעמת עמו, בהודעה נאמר:

"הממשלה מאוחדת ברצון להחזיר את החטופים, המתווה (הישראלי) מאפשר להשיב את החטופים ולחסל את יכולות חמאס".

במהלך השבת הוא פירסם הודעה נוספת באנגלית שבה הוא חידד את הודעתו הראשונה, בהודעה  נאמר כי "הפסקת אש קבועה לפני קיום התנאים של ישראל היא נון סטארטר".

הנאום של ביידן משקף תסכול גדול מאוד של הנשיא האמריקני מהמבוי הסתום במשא ומתן ומהקיפאון שנוצר, הדבר מרחיק את האפשרות להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, מטרפד את החזון החדש של הנשיא האמריקני למזרח התיכון ופוגע בקמפיין הבחירות שלו לנשיאות.

ישראל איננה יכולה לקבל את הישארות חמאס בשלטון והאפשרות שהוא יתחמש מחדש ויאיים על ישובי עוטף עזה ועל מדינת ישראל, הנשיא ביידן דורש מישראל בעצם להיכנע לחמאס, הוא חי בסרט של עצמו וזה לא יקרה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי