עסקה מסוכנת לישראל שתחזק את אידיאולוגיית הג'יהאד במזרח התיכון

חמאס עדיין לא השיב רשמית על מתווה העסקה שהציג הנשיא ביידן שמקובלת על ישראל. ניצחון לחמאס והישארותו של יחיא סינוואר כשליטה של רצועת עזה פירושם ניצחון לאידיאולוגיית הג'יהאד ויש לזה השלכה מסוכנת על המצב בכל המזרח התיכון.

ממשל ביידן מפעיל לחצים אדירים על כל גורם מדיני שיכול להשפיע על חמאס כדי שיקבל את המתווה לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש.

אמש פירסמו ארה"ב, מצרים וקטאר הודעה משותפת שבה הן קראו לישראל ולחמאס ליישם את ההסכם שהוצג על ידי הנשיא ביידן בנאום שנשא בערב שבת.

הנשיא ביידן נתון בלחץ רב להשיג הישג מדיני שאותו יוכל למנף במערכת הבחירות לנשיאות נוכח מצבו הקשה בסקרי דעת הקהל ולמרות ההרשעה של הנשיא לשעבר דונלד רטאמפ במשפטו, הוא רואה בעסקת החטופים והפסקת אש בין ישראל לחמאס מפתח חשוב להשיג גם הפסקת אש בין ישראל לחזבאללה בדרום לבנון וחתימה על הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, עם ההישג הזה הוא רוצה לבוא לבוחרים האמריקנים ולהציג הישג לאחר המדיניות הכושלת שלו כנשיא במזרח התיכון.

בינתיים, לשכת ראש הממשלה מתדרכת את התקשורת בישראל, בעקבות האיומים של השרים סמוטריץ' ובן גביר לפרק את בקואליציה אם ישראל תלך למתווה המוצע של העסקה, כי מבחינת ראש הממשלה תנאי ישראל לסיום המלחמה לא השתנו, דהיינו: שיחרור כל החטופים, השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס ווידוא שרצועת עזה לא תהווה עוד איום על ישראל.

הדרג המדיני הסכים למתווה העסקה שהציג הנשיא ביידן בערב שבת, למרות שהיא לא אושרה עדיין בקבניט המורחב, ולטענת ראש הממשלה נתניהו המתווה הזה מאפשר לישראל לתבוע שכל התנאים הללו יתממשו בטרם תיכנס לתוקף הפסקת אש קבועה.

גורם מדיני בכיר בירושלים המקורב לנתניהו טוען כי על פי ההסכם לישראל שמורה הזכות לחדש את הלחימה בכל עת, אם חמאס יפר את התחיבויותיו בהסכם, לרבות אי שחרור חטופים במספר שעליו יוסכם וככל שישראל תעריך כי המשא ומתן הוא עקר ומשמש רק למשיכת זמן.

המתווה שהציג הנשיא ביידן לעסקה הוא אכן המתווה הישראלי שאושר בקבינט המלחמה, אם חמאס יסכים למתווה הזה ויקיים אותו במלואו ממשל ביידן יקבל הפסקת אש עד לתאריך הבחירות בארה"ב, זה מה שהנשיא ביידן כל כך רוצה, חמאס עדיין בוחן את העסקה וצפוי להודיע רשמית על עמדתו בימים הקרובים.

כך או כך, העסקה המוצעת מתפרשת בעולם הערבי ככניעה של ישראל לחמאס, לחזבאללה ולאיראן.

זהו מהלך מסוכן מאוד לישראל, ניצחון לחמאס והישארותו של יחיא סינוואר כשליטה של רצועת עזה פירושם ניצחון לאידיאולוגיית הג'יהאד ויש לזה השלכה על המצב בכל המזרח התיכון.

הדבר יתפרש כמתן רוח גבית להתקפה על ישראל מכמה חזיתות בדרך להשמדתה על פי החזון האיראני.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים כי כניעה כזו תעודד ארגוני טרור לחטוף ישראלים בכל מקום בעולם כדי לסחוט את ישראל.

הדרג המדיני חייב לקחת זאת בחשבון ולראות את האינטרסים של כל תשעת מיליון האזרחים שחיים במדינת ישראל.

כניעה לדרישות חמאס והישארותו בשלטון ברצועה תאפשר לו לשקם את יכולותיו הצבאיות ושוב לאיים על ישובי עוטף עזה ועל מדינת ישראל.

מה יהיה גורל אזור החיץ ברצועה אם ישראל תיסוג ממנה במסגרת העסקה? מי ישלוט ב"ציר פילדלפי" וימנע הברחות נשק עבור חמאס?

מי ירחיק את כוחות רדואן של חזבאללה מגבול הצפון?

המצב הנוכחי הוא מסוכן ביותר לעתידה וקיומה של ישראל באזור הזה, אם היא תיחלש בעמידתה מול חמאס וחזבאללה היא תשלם מחיר הרבה יותר יקר בעתיד כבר בעתיד הקרוב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי