מערכת הביטחון התריעה על חשש מפגיעה בתיאום הביטחוני עם הרש"פ

צה"ל והשב"כ הזהירו את ראש הממשלה נתניהו כי הפסקת העברת כספי המיסים לרש"פ עלולה להביא להפסקת התיאום הביטחוני של הרש"פ עם ישראל.

גורמים בכירים בירושלים מסרו בסוף השבוע כי צה"ל והשב"כ התריעו בפני הדרג המדיני על התנגדותם למהלכים  שמקדמים שרים בקבינט הביטחוני, כמו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הכוללים הפקעת כספים מהרש"פ ואי העברת כספי המיסים שישראל גובה עבורה בגלל תמיכתה בטרור.

במערכת הביטחון חוששים שמהלכים כאלה מצד ישראל  יביאו להפסקת התיאום הביטחוני כצעד תגובה מצד הרש"פ.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכנן עיכוב של העברת כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ, בסך של 200 מיליון שקלים.

ממשל ביידן דרש מישראל לפני שבועיים להעביר את כספי המיסים שהיא חייבת לרש"פ, גורמים בממשל הזהירו כי אי העברת הכספים תגרום למשבר כלכלי חריף ברש"פ שעלול להבעיר את שטחי יהודה ושומרון.

הרש"פ נמצאת  במצוקה כספית קשה, היא שילמה החודש משכורות חלקיות ל-145 אלף פקידיה עבור חודש מרץ, יש לה גם חובות חיצוניים לבנקים שמהם היא לקחה הלוואות.

כ-150 אלף פועלים פלסטינים המתגוררים ביהודה ושומרון כבר לא עובדים בישראל שמונה חודשים, מאז שפרצה המלחמה, רובם מפרנסים משפחות ותופעת העוני והמרירות החלה להתפשט ברחבי יהודה ושומרון, בשב"כ חוששים שעשרות פועלים כאלה עלולים להצטרף לארגוני הטרור תמורת בצע כסף.

ג'ק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי, ביקר לפני שבועיים ברמאללה ונפגש עם בכירים ברש"פ.

על פי גורמים ברש"פ הוא הבטיח ללחוץ על ממשלת ישראל להעביר לרש"פ את הכספים שהיא הקפיאה,  מתוך כספי המיסים שהיא גובה עבור הרש"פ, בגלל שהרש"פ ממשיכה לשלם משכורות למחבלים.

ג'ק סאליבאן הבטיח כי ארה"ב מחוייבת להמשיך בהעברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

מוחמד מוצטפא, ראש הממשלה הפלסטיני החדש ביקר בחודש שעבר בסעודיה ואלג'יריה כדי לנסות ולקבל סיוע כספי עבור הרש"פ אך הוא לא קיבל אפילו דולר אחד, ממשל ביידן הוא שמונע העברת סיוע כספי לרש"פ שנמצאת במצוקה כספית כדי לאלץ את מחמוד עבאס שימנה לעצמו סגן בתפקידו כיו"ר הרש"פ וגם בתפקידו כיו"ר הועד  הפועל של אש"פ.

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי ממשל ביידן הבהיר ליו"ר הרש"פ כי הוא לא יוותר וכי הממשלה הפלסטינית החדשה חייבת לשנות את אופייה של הרש"פ ואת משימותיה ובראשן המלחמה בטרור ובשחיתות ואם זה לא יקרה הרש"פ לא תקבל סיוע כספי.

בשורה התחתונה, ממשל ביידן איננו מעוניין שהרש"פ תקרוס הוא רק מנסה לכופף אותה כדי שתקבל את תכתיביו, גם ראש הממשלה נתניהו איננו מעוניין בקריסת הרש"פ משיקולים מדיניים וביטחוניים, ישראל נלחמת בכמה חזיתות והוא לא רוצה שביהודה ושומרון תפרץ אינתיפאדה חמושה כוללת, צה"ל מנסה להכיל את  הטרור המשתולל בצפון השומרון ולמנוע ממנו להתפשט דרומה לאזורי רמאללה וחברון.

לכן, סביר להניח שראש הממשלה נתניהו ימצא בינתיים איזו שהיא דרך ביניים שתמנע את קריסתה של הרש"פ עד שיתבררו תוצאות המלחמה ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי