מי ישלוט במעבר רפיח?

היום יתקיים בקהיר מפגש משותף של ממשל ביידן עם נציגי ישראל ומצרים במטרה להביא להפעלה מחדש של מעבר רפיח. גורמים מצרים בכירים הדגישו כי מצרים דבקה בהסכם השלום עם ישראל וכי היא איננה מעוניינת בהסלמה ביחסים עם ישראל.

כיבוש הצד הפלסטיני של  מעבר רפיח ע"י צה"ל  הוא אחת הסיבות למתיחות הקשה ביחסיה של ישראל עם מצרים, בתגובה הודיעה מצרים כי היא לא תאפשר מעבר משאיות עם סיוע הומניטארי מתוך שטחה, דרך המעבר, לתוך רצועת עזה כדי להגביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל.

גורמים מצרים טוענים כי כיבוש מעבר רפיח על ידי ישראל העמיק מאוד את המשבר בין שתי המדינות מאז פרוץ המלחמה.

ממשל ביידן נכנס לתמונה כדי לתווך בין ישראל למצרים ולדון בסידורי הפעלת המעבר ואבטחתו.

גורמים מצריים מסרו כי היום תתקיים בקהיר  פגישה בין נציגי ישראל לנציגי מצרים, בחסות אמריקנית, בנושא מעבר רפיח.

בראש הצוות האמריקני לשיחות יעמוד טרי וולף, מנהל אגף המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי.

הפגישה אמורה לגבש תוכנית להפעלת המעבר ללא נוכחות צבאית ישראלית בצד הפלסטיני של מעבר רפיח.

בפגישה תידון ההצעה המצרית לפתיחה מחדש של מעבר רפיח בפיקוח של האו"ם ונציגים פלסטינים מרצועת עזה שאינם קשורים לחמאס.

בשנת 2007 השתלטה חמאס בכוח על רצועת עזה  וגירשה ממנה את הרש"פ, במסגרת הפעולה הזו היא גם גירשה ממעבר רפיח את פקידי הרש"פ שעבדו שם וגם את הפקחים של האיחוד האירופי שפעלו במקום בהתאם להסכם המעברים משנת 2005.

ממשל ביידן מפעיל לחץ  כבד על ישראל ומצרים לחדש את הפעילות השוטפת של המעבר ולהכניס דרכו סיוע הומניטארי לרצועת עזה, הנשיא ביידן שוחח בנושא טלפונית עם נשיא מצרים א-סיסי, ישראל מוכנה להפעלת המעבר בתנאי שתנועת חמאס לא תשלוט בו.

המודיעין המצרי מרוויח כסף רב מהפעלת מעבר רפיח ובאחרונה ירדו הכנסותיו, המצרים זועמים על ישראל בגלל השתלטותה על המעבר וגם על המנהרות לאורך "ציר פילדלפי" באזור רפיח, כל זה פגע קשה בתעשיית ההברחות של סחורות ואמצעי לחימה שפקידים בכירים וקצינים בצבא מצרים מעורבים בהן.

אחד הרעיונות לפתור את המשבר הינו שכירת שירותיה של חברת אבטחה אמריקנית שתפעיל את מעבר רפיח או בניהול מצרי-ישראלי-אירופי משותף, אולם מצרים עומדת על כך שהסכם המעברים יכובד והרש"פ תחזור לשלוט בצד הפלסטיני של המעבר.

בינתיים, נשיא מצרים א-סיסי הסכים, אחרי שיחת טלפון שקיבל מהנשיא ביידן, להכניס סיוע הומניטרי לרצועת עזה באופן זמני דרך מעבר כרם שלום עד שתיפתר סוגיית מעבר רפיח.

המתיחות בין ישראל למצרים נמשכת גם בגלל התקרית החמורה שבמהלכה נהרג לפני כמה ימים חייל מצרי באזור מעבר רפיח מירי כוחות צה"ל אשר הגיבו לעבר ירי של כוחות של הצבא המצרי שירו לעברם.

גורמים מצרים בכירים הדגישו כי מצרים דבקה בהסכם השלום עם ישראל וכי היא איננה מעוניינת בהסלמה ביחסים עם ישראל.

אולם מצרים הבהירה כי היא  מודאגת מהמשך הפעילות הצבאית של צה"ל באזור רפיח ומההתבטאויות של שרים קיצוניים בממשלת נתניהו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי