הקבינט דן בפיילוט אזרחי להנהגה מקומית ברצועת עזה

ישראל ממתינה לתשובת חמאס על ההצעה הישראלית לעסקת חטופים שחשף הנשיא ביידן בנאומו האחרון, אך גורמים בכירים בירושלים מביעים פסימיות מהאפשרות שחמאס יסכים לה. קבינט המלחמה דן בפיילוט ראשון שיזמה מערכת הביטחון לניהול מקומי באזורים ברצועת עזה שבהם שלטונו של חמאס חלש.

קבינט המלחמה התכנס אמש כדי לדון בהצעה הישראלית לעסקת החטופים והפסקת אש שהנשיא ביידן חשף בנאומו האחרון בערב שבת.

ישראל ממתינה לתשובה של חמאס על ההצעה, גורמים מדיניים בכירים ביורשלים העריכו כי הסיכויים שחמאס יסכים להצעה הישראלית הם נמוכים.

הציפייה היא שהמתווכות, מצרים וקטאר ,ילחצו על חמאס להסכים להצעה הישראלית.

דובר המועצה לביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר אמש כי אם חמאס יסכים לעסקה, "ארה"ב מצפה שגם ישראל תקבל אותה".

בריאיון לרשת ABC אמר קירבי כי "זו הייתה ההצעה הישראלית. יש לנו כל ציפייה שאם חמאס יסכים להצעה , כפי שהועברה אליהם , אזי ישראל תגיד 'כן'".

הכדור עבר למגרש של חמאס ויחיא סינוואר הוא זה שיקבע אם לקחת את ההצעה הישראלית או לדחות אותה.

שוב ישראל וארה"ב משחקות לידי מכונת הסחטנות של יחיא סינוואר שפועלת בשיטת הסלאמי ולא יוצא ממנה שום דבר מלבד ויתורים נוספים של ישראל.

בתרחיש האופטימי, יתחדשו הדיונים של צוות המשא ומתן הישראלי עם המתווכות בקהיר או בקטאר, שם תידרש ישראל להסכים לדרישות נוספות של חמאס.

ניסיון ישראלי להקים הנהגה מקומית ברצועה

קבינט המלחמה דן גם בתוכנית שגיבשה מערכת הביטחון הישראלית לשלטון האזרחי שאמור להחליף את חמאס ברצועת עזה.

התוכנית הישראלית היא לשלב בהדרגה הנהגה פלסטינית אזרחית מקומית באזורים ברצועת עזה שבהם חמאס איננו מהווה יותר גורם שלטוני.

שר הביטחון יואב גלנט אמר אתמול בעת שביקר בפיקוד דרום כי "במקביל לפעולה הצבאית החשובה, מערכת הביטחון מכינה את החלופה השלטונית לחמאס, כאשר אנחנו נבודד אזורים, נוציא מתוכם את אנשי החמאס ונכניס אליהם כוחות אחרים אשר יאפשרו שלטון אחר שמאיים על החמאס״.

גורמים ביטחוניים בכירים מסרו כי הגורמים המקומיים שייבחרו על ידי מערכת הביטחון, כנראה אנשי תנועת פת"ח, יפעלו בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים לחלוקת הסיוע ההומניטארי וכי צה"ל יבודד את השטח כדי למנוע מחמאס לפגוע בהם.

מדובר באתגר ביטחוני גדול עבוור ישראל, גורמים מקומיים שישראל בחרה לפני כמה חודשים וניסתה לעבוד עמם בחשאי, למשל מחמולת דורמוש, נרצחו באכזריות על ידי חמאס.

הזרוע הצבאית של חמאס מאיימת על חיי כל גורם מקומי ברצועה שמנסה לגלות עצמאות ולהשתתף בניהול האזרחי בעזה כי דינו יהייה מוות.

למרות שהפיילוט הוכן על ידי מערכת הביטחון, יש גורמים ביטחוניים בכירים שמטילים ספק גדול בסיכויים שלו להצליח ואומרים כי ניסיון העבר מעיד שללא שליטה צבאית ישראלית מלאה ברצועת עזה שתגן על הגורמים המקומיים, הם יחוסלו על ידי חמאס ויוקעו כמשתפי פעולה עם ישראל.

נראה שהמהלך הזה מיועד יותר להראות לקהילה הבינלאומית ולממשל ביידן שישראל איננה מעוניינת בממשל צבאי ברצועה ועושה הכל למצוא חלופות מקומיות לשלטון חמאס.

גורמים בחמאס מלגלגים על הניסיון הישראלי ואומרים כי הוא נדון לכישלון מראש וכי כל פלסטיני שישתף פעולה עם ישראל יחוסל ויוקע כבוגד.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי