אסור לצה"ל לשקוע בחולות של רצועת עזה

המלחמה באזור רפיח תסתיים בעוד כחודש וישראל תצטרך להחליט על אופן המשך המערכה ברצועת עזה ועל הגוף שאמור לשלוט בה. הדרג המדיני חייב לאמץ פתרון יצירתי ומעשי לשליטה ביטחונית ברצועה מבלי שהדבר יביא להתבוססות כוחות צה"ל בחולות של עזה.

הלחימה של צה"ל באזור רפיח מתקדמת בצורה טובה, צה"ל פינה בהצלחה כמיליון עקורים מאזור רפיח לאזורים בטוחים ברצועה והשתלט על כל "ציר פילדלפי" בגבול עם מצרים.

מתחת לציר הזה חשף צה"ל עשרות מנהרות הברחה שדרכן הועבר לחמאס ברצועה נשק איראני שהוברח לחצי האי סיני.

גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי בתוך חודש ימים עד חודשיים, כל אזור רפיח יהיה תחת שליטה מלאה של כוחות צה"ל, במקביל צה"ל פועל במחנה הפליטים ג'באליה להשמדת כוחות חמאס והתשתיות הצבאיות שלו.

צה"ל רושם התקדמות רבה בדרך לפירוק המלא של צבא החמאס האדיר שהוקם בהדרגה מאז  2007 ועד היום.

שלב המלחמה העצימה עומד להסתיים בקרוב ואז יעובר צה"ל לשלב הפשיטות הממוקדות המבוססות על מידע מודיעיני מדוייק, דבר שיאפשר השגת המטרות הצבאיות עם פגיעה מינימלית בבלתי מעורבים.

ראש המל"ל צחי הנגבי העריך אתמול כי הלחימה ברצועת עזה תימשך לפחות עוד 7 חודשים.

יחיא סינוואר קורא את תמונת המצב והחליט לשנות את הטקטיקה של הלחימה של הזרוע הצבאית של חמאס ולעבור למלחמת גרילה במטרה לגרום למקסימום נפגעים בקרב חיילי צה"ל, באמצעות התקפות פתע של ירי טילי נ"ט, מילכוד פירי מנהרות ובתים בממטעני חבלה, שימוש בצלפים ועוד.

גורמים בזרוע הצבאית של חמאס אומרים כי תהייה זו מלחמת התשה ארוכה נגד כוחות צה"ל.

הזרוע הצבאית של חמאס איבדה כבר את מרבית היכולת הצבאית שלה לשגר רקטות לעבר ישראל והיא מנסה כעת לחדש את ייצור הרקטות ואת טילי הנ"ט שלו מייצור עצמי מסוג "יאסין 105"  בסדנאות שהוקמו בתוך המנהרות.

בחמאס טוענים כי יש עוד אלפי מחבלים שמסתתרים במנהרות ברחבי הרצועה והם אלה שינהלו את מלחמת ההתשה נגד כוחות צה"ל.

יחיא סינוואר לא העריך שהמלחמה תימשך כל הרבה זמן והוא נערך עכשיו למלחמה שתימשך שנה לפחות, בזרוע הצבאית אומרים כי מלחמת ההתשה תהייה לטובת חמאס מכיוון שהוא שולט היטב בשטח וכי לישראל אין תוכניות ברורות להמשך שהייה ברצועת עזה גם אחרי 8 חודשים של לחימה.

צה"ל אמור להעתיק את המודל של הלחימה ביהודה ושומרון לרצועת עזה, שמעמדה יהיה מעמד של שליטה ביטחונית של צה"ל כמו שטחי B ביהודה ושומרון, וכוחות צה"ל יוכלו לפעול בה בכל מקרה של סכנה ביטחונית.

ממשלת ישראל עדיין לא החליטה בנושא השאלה מי ישלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, אבל אסור לתת לכוחות צה"ל לשקוע בחול העזתי ולהפוך לברווזים במטווח.

ישראל עלולה לשלם מחיר יקר בחיי אדם וגם מחיר כלכלי גבוה, ההערכה היא כי ממשל צבאי ישראלי ברצועה יעלה 6 מיליארד דולר בשנה, לכן, הקבינט הביטחוני המורחב מתקרב לרגע ההכרעה והוא ייצטרך להחליט בקרוב מאוד מי ישלוט ברצועה וינהל את חיי היום יום של תושביה.

המלחמה ברצועת עזה תעבור בקרוב למלחמה בסגנון "חתול ועכבר" בעוד ישראל עלולה להיקלע גם לחזית חדשה ונרחבת מול חזבאללה בגבול הצפון.

אין שום פתרון מדיני באופק שמקובל על ישראל, יחיא סינוואר רוצה להכניע אותה באמצעות קלף החטופים שהוא מחזיק בידיו, אבל זה לא יקרה, הסיכוי לעסקת חטופים והפסקת אש נראה כרגע נמוך מאוד.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי