להרוס את התשתיות האזרחיות של לבנון

חזבאללה נוקט בשיטת "האדמה החרוכה" להשמדת התשתיות האזרחיות של ישובי הצפון במסגרת מלחמת ההתשה נגד ישראל. ישראל חייבת להרוס בתגובה את התשתיות האזרחיות של מדינת לבנון, אלה כללי המשחק במזרח התיכון.

חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, עבר בשבועות האחרונים למדיניות התקפה שאותה הוא מכנה מדיניות "האדמה החרוכה" של הריסה שיטתית של התשתיות האזרחיות  של ישובי הצפון במסגרת מלחמת ההתשה שהוא מנהל נגד ישראל.

האחריות לכך איננה מוטלת רק על חזבאללה אלא גם על מדינת לבנון, ממשלת לבנון היא הריבון והיא אחראית לכל פעולת טרור או תקיפה משטחה.

לכן, גם לבנון חייבת לשלם את המחיר כמדינה.

גורמים אמריקנים בכירים מסרו כי וושינגטון הזהירה את ישראל כי מלחמה מוגבלת נגד לבנון, אפילו מבצע צבאי יבשתי קרוב לגבול הבינלאומי,יגרום לאיראן להתערב במלחמה.

ממשל ביידן הזהיר כי יהיה קשה לעצור את התרחבות המלחמה במקרה כזה.

האזהרות הישראליות האחרונות לחזבאללה של ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי עוררו פחד גדול בקרב האוכלוסיה הלבנונית כי ישראל מתכננת להנחית בקרוב מכה צבאית חזקה על חזבאללה וחלק גדול מהם החל אפילו באגירת מזון.

חזבאללה מנסה להרגיע את החששות האלה ומתדרך את התושבים כי מדובר בלוחמה פסיכולוגית וכי ישראל איננה יכולה לפתוח במלחמה נגד לבנון ללא אור ירוק מממשל ביידן ואספקת תחמושת ממנו לישראל.

הנחת העבודה של חזבאללה היא שישראל מורתעת מפני הארגון בגלל הארסנל הגדול של הרקטות, הטילים והכטב"מים שיש ברשותו שיכול לפגוע בעומק העורף הישראלי.

ארסנל גדול בעשרות מונים שהיה בידי חמאס בתחילת המערכה.

למרות מצבה המדיני הרעוע של ישראל בעולם והחשש שהוא יחריף ובידודה הבינלאומי יתגבר,אין לישראל ברירה אלא לפנות לדרך הצבאית כדי להרחיק את חזבאללה מקו הגבול עם ישראל ומהאיום שלו לעשות מעשי טבח , דוגמתה טבח של  חמאס ב-7 באוקטובר, בישובים הישראלים הסמוכים לגבול.

חזבאללה דחה עד כה את כל ההצעות של המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין למציאת פתרון מדיני למחלוקות בין ישראל לחזבאללה ויישום החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם.

כאמור,חזבאללה כבר החל במדיניות "האדמה החרוכה" והוא מאיים ברחבתה לעומק הישראלי, כולל למוטט את הכלכלה הישראלית באמצעות התקפות טרור, ארגון הטרור הזה משוכנע כי כל האזהרות של ישראל על ידי בכיריה נועדו לצריכה פוליטית מקומית ואינן רציניות.

לכן, ישראל חייבת לשקם את ההרתעה שלה, היא נמצאת כבר בנקודת האל-חזור ,אין לה ברירה אחרת, לאחר שחזבאללה דחק אותה לפינה.

הדרג המדיני בוחן בעצם ימים אלה את האפשרות שישראל תיקח את היוזמה לידיה ותתחיל בתקיפת תשתיות אזרחיות של מדינת לבנון כדי להעביר לממשלתה את המסר כי היא הריבון בארץ הארזים וחובתה למנוע כל הסלמה.

במערכת הביטחון קיימות שתי אסכולות בעניין הזה, האחת גורסת כי אין שום הבדל בין חסן נצראללה לבין מדינת לבנון ולכן היא חייבת להיות חלק מבנק המטרות הישראלי, האסכולה השניה גורסת כי אין טעם בתקיפות אלה מכיוון שלבנון כבר סובלת מתשתיות רעועות ותקיפתן לא תשנה בהרבה את המצב הביטחוני.

תקיפה כזו, של תשתיות, תיתן לחזבאללה לגיטימציה בינלאומית ותציג אותו כמי שאוהב את הפלסטינים, מעמדו של חסן נצראללה כ"מגן לבנון" יתחזק והוא יקבל לגיטימציה מהעולם הערבי.

הטענה הזו איננה נכונה, ישראל חייבת לחשוב על האינטרסים שלה ולא על התדמית של חזבאללה בעולם הערבי.

ממשלת לבנון משחקת משחק כפול ומלוכלך כאילו הדבר אינו נוגע לה בזמן שישראל מותקפת משטחה, זה חייב להשתנות, במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ישראל הרסה במהלך המלחמה את שכונת א-דאחייה שהיא המעוז הגדול של הארגון  אבל נראה שזה אינו מספיק.

הפעם ישראל חייבת להשתמש בבנק המטרות שהכינה ולתקוף את כל התשתיות של מדינת לבנון: תחנות חשמל, מערכת המים, מערכת הכבישים והגשרים וכל מתקן רגיש של מדינת לבנון וחזבאללה.

היא חייבת לעשות זאת באופן מפתיע באמצעות הנחתת מכת מנע מפתיעה על חזבאללה ועל התשתיות האזרחיות של לבנון, אין מנוס מכך.

חזבאללה בכל מקרה מתכנן לתקוף קשות את העומק הישראל באלפי רקטות וטילים , לזרוע הרס וחורבן ולפגוע באלפי ישראלים.

ישראל חייבת לצרוב את התודעה הלבנונית לעשרות השנים הבאות, הלבנונים צריכים לדעת כי  חסן נצראללה מייצג אותם בכל עימות צבאי עם ישראל ולרסן אותו, אחרת הם ישלמו מחיר כבד, לבנון הפכה לבסיס צבאי גדול של איראן נגד ישראל, בידיעה של ממשלת לבנון ושתיקתה, לכן, כל לבנון צריכה לשלם את המחיר לא רק ארגון חזבאללה  והעומד בראשו, אלה הם כללי המשחק של המזרח התיכון ויש לשחק בהם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי