הנשיא ביידן חושש ממלחמה בצפון ומשגר לישראל שליח מיוחד

ממשל ביידן מנסה לעצור את ההסלמה בין ישראל לחזבאללה ומשגר את שליחו המיוחד עמוס הוכשטיין לישראל. שר הביטחון גלנט תוקף את צרפת על כך שהיא מנסה להידחף ולתווך בין חזבאללה לישראל, גורמים בכירים בירושלים מבהירים כי ארה"ב הינה המתווכת היחידה.

הנשיא ביידן מודאג מאוד מההסלמה בימים האחרונים בדרום לבנון בין ישראל לחזבאללה והוא משגר לאזור את שליחו המיוחד עמוס הוכשטיין שיגיע לישראל ביום שני הקרוב.

ביקורו לא היה מתוכנן והוא מסמל את המאמץ האמריקני לנסות ולעצור את ההסלמה בגבול הצפון.

הנשיא בייידן חושש שהמצב בדרום לבנון ייצא מכלל שליטה ויגיע עד למצב של מלחמה, ההערכה האמריקנית היא שאיראן עלולה גם כן לקחת חלק במלחמה הזו והוא רוצה להגיע להסדר מדיני בין ישראל לחזבאללה, בינתיים, עסקת החטופים נמצאת במבוי סתום וישראל ממשיכה את המבצע הצבאי באזור רפיח.

במקביל למאמץ האמריקני להשיג הסדר מדיני בין ישראל לחזבאללה, גם צרפת מנסה להידחף לסיפור הזה, למעשה המעורבות הצרפתית הזו איננה חדשה והיא קיימת מתחילת המלחמה, לצרפת יש קשר היסטורי ללבנון והנשיא מקרון משגר מדי כמה שבועות שליח מיוחד ללבנון כדי להביע את דאגתו מהמצב ולנסות ולמצוא הסדר מדיני.

הוא סבור שיש ביכולת צרפת לתרום לרגיעה וגם מחפש קרדיט לקראת בחירות הבזק שעליהן הוא הכריז באחרונה, כך אומרים גורמים ביטחוניים בישראל.

ישראל וממשל ביידן מסתייגים מאוד מהמעורבות הצרפתית, לפני כמה חודשים, ישראל הבהירה לצרפת כי מבחינתה עמוס הוכשטיין הוא האדם הנכון והיחידי לטפל בהסלמה בדרום לבנון.

נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע שלשום על הקמת פורום משולש ישראלי-צרפתי-אמריקני כדי להביא להרגעת המתיחות בצפון, בתגובה על כך הודיע שר הביטחון גלנט כי "לא נהיה שותפים לוועדה להסדרת המצב הביטחוני בגבול הצפון אם צרפת תיקח בה חלק".

לדברי גלנט, "בשעה שמדינת ישראל נלחמת במלחמה הצודקת ביותר בתולדותיה, צרפת הוכיחה עוינות ואיבה נגדנו, תוך התעלמות בוטה ממעשי הזוועה שביצעו מחבלי החמאס נגד ילדים ונשים – רק בשל היותם יהודים".

התגובה החריפה של שר הביטחון נובעת מכך שצרפת ביטלה לפני שבועיים את השתתפותן של 74 חברות ביטחוניות מישראל בתערוכת הנשק "יורוסטורי 2024 " בצרפת  בגלל הפעילות הצבאית של ישראל ברפיח.

יואב גלנט סיבך עוד יותר את היחסים בין ישראל לצרפת, ושר החוץ ישראל כ"ץ ניסה למתן את המשבר עם צרפת, משרד החוץ בירושלים פירסם הודעה בשם גורמים בכירים שבה נאמר כי " אנו מסתייגים מההתקפות של שר הביטחון גלנט על צרפת. מעבר לחילוקי הדעות הקיימים בין ישראל לצרפת, האמירות נגד צרפת אינן נכונות ואינן במקומן. רק לפני מספר שבועות צרפת השתתפה באופן פעיל בהגנה על שמי מדינת ישראל ואזרחיה, ולקחה חלק במבצע לסיכול מתקפת הטילים האיראנית".

עוד נאמר בהודעה כי " מתחילת המלחמה צרפת הובילה קו ברור של גינוי וסנקציות נגד החמאס, ומובילה קו תקיף בכל הקשור לסנקציות נגד איראן ופרויקט הטילים והכטב"מים שלה באיחוד האירופי, והייתה שותפה להחלטה במועצת הנגידים של סבא"א לקידום תהליך הסנקציות נגד תוכנית הגרעין של איראן. השלטונות בצרפת אף נלחמים בצורה אקטיבית בנגע האנטישמיות ובהגנה על הקהילות היהודיות בשטחה."

שר הביטחון גלנט לא ויתר ומתח גם ביקורת על משרד החוץ הישראלי, לשכתו פירסמה הודעה שבה נאמר  כי"כדאי שהגורמים הבכירים ידברו בשמם ולא יסתתרו. ישראל לא תיתן לצרפת מעמד בדיון על צרכיה הבטחוניים בלבנון. עמדה זו משותפת לארה"ב ולישראל".

גורמים בכירים בארמון הנשיאות בצרפת הביעו זעם רב על דברי שר הביטחון והעבירו מסרים לירושלים כי בעוד צרפת נלחמת נגד האנטישמיות, שר הביטחון הישראלי מתנהג באופן לא ראוי וכפוי טובה.

בשורה התחתונה, הסיכוי שישראל תאפשר לצרפת להתערב בנסיונות להסדרה בין ישראל לחזבאללה שואפים לאפס, גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל פועלת להרגיע כעת את היחסים עם צרפת והיא מתמקדת במאמצים של השליח האמריקני עמוס הוכשטיין להפחית את המתיחות מול חזבאללה, עמוס הוכשטיין הוא שמטפל בנושא הזה מתחילת המלחמה ומבחינת ישראל, אומרים גורמים בכירים בירושלים, ארה"ב היא המתווכת היחידה בינה לבין לבנון וחזבאללה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי