המשבר בין צמרת צה"ל לדרג המדיני פוגע במאמצי המלחמה

המשבר החמור בין צמרת צה"ל לדרג המדיני הוא מסוכן מבחינה ביטחונית, פוגע בחברה הישראלית ומונע מצה"ל להשיג את מטרות המלחמה. הגיעה העת שראש הממשלה ושר הביטחון יחליפו את כל צמרת צה"ל והעומד בראשה שהיו אחראים למחדל של ה-7 באוקטובר.

 ראש הממשלה בנימין נתניהו פירק את קבינט ניהול המלחמה בעקבות פרישתם של השרים בני גנץ וגדי איזינקוט מהקואליציה והגיעה העת  גם לשנות את מערכת קבלת ההחלטות בקואליציה הנוכחית בכל הקשור למלחמה ברצועת עזה ובדרום לבנון.

הקמת מטבחון מצומצם של ראש הממשלה בנושאים מדיניים וביטחוניים רגישים היא מהלך נכון, מטבחון כזה היה קיים גם בממשלות קודמות.

זוהי גם העת להחליף את צמרת צה"ל ואת הרמטכ"ל הרצי הלוי שאחראית למחדל הגדול של ה-7 באוקטובר.

בשבועות האחרונים הלך והחריף המשבר בין הדרג המדיני לבין צמרת צה"ל, בדרג המדיני חושדים כי הרמטכ"ל הרצי הלוי תידרך בסוף השבוע שעבר פרשנים בכירים בתקשורת הישראלית  כי צה"ל נמצא על סף הכרעת המלחמה ברצועת עזה ואפשר לעצור אותה כדי להשיג עסקת חטופים בניגוד לעמדת ראש הממשלה נתניהו שסבור כי צה"ל לא הצליח עד כה להשיג את יעדי המלחמה שאותם קבע הדרג המדיני.

לכך יש להוסיף את תקרית ההפוגה הטקטית לצורך הכנסת סיוע הומניטרי באזור רפיח שעליה הכריז צה"ל השבוע ונאלץ לבטלה על פי הנחיית הדרג המדיני.

צה"ל לא עדכן מראש את שר הביטחון וראש הממשלה על ההחלטה, הסתיר אותה מהתקשורת הישראלית ותדרך רק את התקשורת הזרה.

הדרג המדיני הופתע לחלוטין וביטל את ההפוגה הטקטית, אחר כך מתח ראש המממשלה נתניהו ביקורת על צמרת צה"ל בישיבת הממשלה הוא אמר כי שצע על כך באמצעי התקשורת והוסיף:

"כדי להגיע לחיסול היכולת של חמאס, קיבלתי החלטות שלא תמיד היו מקובלות על הדרג הצבאי. יש לנו מדינה עם צבא ולא צבא עם מדינה".

הדרג המדיני חי בתחושה כי צמרת צה"ל שכשלה ב-7 באוקטובר איננה מספקת את התוצאות הצבאיות שהדרג המדיני דורש ממנה במהלך המלחמה ומצפה שהיא תשיג אותן, התחושה של ראש הממשלה היא כי  צה"ל מתערב בעניינים מדיניים שהם לא התחום שלו אלא של הדרג המדיני.

המצב הזה הינו מסוכן מאוד בתקופה של מלחמה שבה נמצאת ישראל מול 7 חזיתות ויש לעצור את התופעה הזו לאלתר.

הרמטכ"ל כבר הודיע לפני כמה חודשים כי הוא נושא באחריות לכישלון הצבאי של ה-7 באוקטובר ומקורביו הודיעו כי הוא יפרוש מצה"ל.

שר הביטחון יואב גלנט החל כבר בשורה של מינויים בצמרת צה"ל, כולל החלפת ראש אמ"ן האלוף אהרון חליווה.

אבל, נראה כי הרמטכ"ל הרצי הלוי נאחז בקרנות המזבח וגם עוד כמה קצינים בכירים נוספים וביניהם מפקד יחידה 8200 תת אלוף יוסי שריאל שיש לו חלק גדול בכישלון המודיעיני.

לכן טוב יעשו ראש הממשלה ושר הביטחון אם יפעלו לאלתר למנות רמטכ"ל חדש לצה"ל ולהשלים את סבב המינויים במטה הכללי, שמו של האלוף אייל זמיר, שמשמש כיום כמנכ"ל משרד הביטחון, מוזכר במערכת הפוליטית כמועמד הראוי לתפקיד הרמטכ"ל החדש, לכן, שר הביטחון גלנט  צריך להודיע לרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי כי סיים את שירותו בצה"ל ולמנות במקומו את אייל זמיר כדי שיתחיל להצעיד בדרך חדשה את צה"ל ולשקם אותו.

לאחר מינוי רמטכ"ל חדש אפשר יהיה להשלים את סבב המינויים בצמרת צה"ל והרמטכ"ל החדש יוכל לעצב את הצמרת החדשה של צה"ל ביחד עם שר הביטחון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי