ההערכה בישראל: ממשל ביידן לא יכול להרחיק את חזבאללה מהגבול, יש להיערך למלחמה

פסימיות גדולה בישראל לאחר הפגישות של הדרג המדיני עם עמוס הוכשטיין לגבי האפשרות של השגת הפסקת אש בלבנון. ההערכה בישראל היא כי מלחמה עם חזבאללה היא בלתי נמנעת.

גורמים בכירים בירושלים הביעו אמש אכזבה גדולה מהפגישות עם השליח  האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין בדבר האפשרות להשגת הפסקת אש בדרום לבנון.

עמוס הוכשטיין ייצא היום לשיחות בלבנון עם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי, עם שר החוץ עבדאללה בו סעיד ועם יו"ר הפרלמנט נביה ברי שהינו איש הקשר שלו לארגון חזבאללה.

המסר שהביא עמו עמוס הוכשטיין לדרג המדיני בירושלים היה כי ללא הסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס ברצועת עזה לא ניתן יהיה להגיע להסכם הפסקת אש בין ישראל לחזבאללה בלבנון.

לדברי גורמים יודעי דבר, עמוס הוכשטיין אמר לראש הממשלה נתניהו כי הוא רוצה להעביר לחזבאללה התחייבות ישראלית כי היא מוכנה לנהל משא ומתן על 13 נקודות המחלוקת בינה ובין לבנון על הגבול היבשתי, כולל על חוות שבעא, במסגרת המשא ומתן על הפסקת אש, עד כה  ישראל נמנעה מלתת הסכמה כזו וגם עכשיו היא שומרת על עמימות בנושא.

השליח האמריקני המיוחד הביע ההערכה כי גם אם תושג הפסקת אש בין ישראל לחמאס, המשא ומתן של ישראל עם ממשלת לבנון ייארך זמן רב ועלול להימשך כשנה, לדבריו, הוא עובד כרגע על העקרונות של ההסכם העתידי.

ההתרשמות של הדרג המדיני מהשיחות עם עמוס הוכשטיין הייתה שהוא שואף להשיג הסכם שירחיק את כוחות חזבאללה למרחק של 10 ק"מ מהגבול ולא דווקא את יישום החלטה 1701 של האו"ם שעל פיה יתמקמו כוחות חזבאללה מעבר לנהר הליטאני.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, עמוס הוכשטיין הביע מחאה על כך שכוחות צה"ל נכנסו לרפיח, למרות התנגדות ממשל ביידן, ושאל מהי התוכנית של ישראל לאחר כיבוש רפיח.

הוא הדגיש כי ישראל חייבת לגבש אסטרטגיה של  היום לאחר כיבוש רפיח אחרת יהיה קשה מאוד להגיע להסדר הפסקת אש בגבול הצפון.

הציפייה האמריקנית היא שישראל  תמתן את ההסלמה הביטחונית בדרום לבנון כדי שניתן יהיה למנוע עימות צבאי כולל עם חזבאללה שעלול להתדרדר למלחמה אזורית.

ארה"ב חוששת שבמקרה של מלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה, איראן עלולה להתערב באופן מעשי במלחמה וגם לשלב בה את המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה.

בחזית הצפון שורר שקט יחסי בגלל חג הקורבן המוסלמי, אך בצה"ל מעריכים כי חזבאללה יחדש את ההתקפות ביום חמישי הקרוב, צה"ל המשיך אתמול בתקיפות של מטרות של חזבאללה וחיסל פעיל שטח של חזבאללה שעסק בשיגור רקטות לעבר ישראל.

נראה כי חזבאללה מתואם באופן הדוק עם חמאס והוא מנסה לסייע לחמאס לכפות על ישראל הפסקת אש קבועה ונסיגה מכל רצועת עזה.

לכן, ישראל  מתכוונת לגבש אסטרטגיה של מלחמה ארוכה ואינטנסיבית בדרום לבנון להדיפת כוחות חזבאללה מהגבול במקביל לניהול הלחימה ברצועת עזה על אש נמוכה כפי שהיא עושה ביהודה ושומרון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי