ישראל בצומת הכרעה חשוב במלחמתה נגד ציר ההתנגדות בראשות איראן

הדרג המדיני יצטרך להחליט בעוד כשבועיים לאן פניה של ישראל בגבול הצפון, האם להמשך הכלת המצב או למלחמה נרחבת מול חיזבאללה שמסרב להסיג את כוחותיו מהגבול. גורם ישראלי בכיר:"אם חזבאללה ימשיך לתקוף את ישראל, דרום לבנון כולה תיראה כמו עזה, לביירות לא תהייה חסינות".

גורמים בחמאס אומרים כי ממשל ביידן ממתין לסיום הפעולה הצבאית של צה"ל ברפיח כדי לחדש את המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס על עסקת החטופים.

ממשל ביידן מנסה בכך לדחות את האפשרות של מלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה, אם תושג עסקת חטופים, תהייה הפסקת אש ברצועה וגם חזבאללה יפסיק את האש בגבול הצפון והשטח יירגע לכמה שבועות.

בממשל ביידן מעריכים כי ניתן לגשר על כמה מהמחלוקות בין ישראל לחמאס, יחיא סינוואר משתעשע ורוצה להמשיך לסחוט את ישראל אשר מגלה פסימיות רבה מהסיכוי להגיע להסכם, היא כבר הבינה כי הוא אינו מעוניין בעסקה אלא בכניעה מוחלטת של ישראל לדרישותיו.

השליחות של עמוס הוכשטיין לאזור בניסיון למנוע הסלמה בין ישראל לחזבאללה מעידה על כך שמבחינת ממשל ביידן החלה כבר הספירה לאחור והוא מעריך שישראל מתכננת פעולה צבאית רחבה בדרום לבנון כדי להרחיק את כוחות חזבאללה מהגבול ולאפשר את חזרתם של עשרות אלפי העקורים הישראלים לבתיהם.

הממשל האמריקני חושש שישראל תרחיב את הלחימה ושאיראן תתערב במלחמה בלבנון מייד לאחר הבחירות לנשיאות בסוף החודש  ביחד עם מליציות שיעיות מעיראק ומסוריה.

עמוס הוכשטיין אמר ליו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי כי להערכת ארה"ב ישראל תנצח במערכה ברצועת עזה ולכן צריך להגיע לפיתרון מדיני כדי למנוע מלחמה בגבול ישראל לבנון.

נביה ברי מצידו הבהיר כי רק הפסקת המלחמה ברצועת עזה יכולה לעצור את התקפות חזבאללה על ישראל.

עמוס הוכשטיין הסביר לראש הממשלה נתניהו כי חזבאללה מסרב לנתק את הלינקג' בין ההסלמה בדרום לבנון לבין הקשר למלחמה ברצועת עזה וכי עמדתו של חסן נצראללה בעניין הזה לא השתנתה מאז חודש אוקטובר שעבר.

במצב הזה, ישראל איננה יכולה להגיע לשום הסכם עם חזבאללה או מדינת לבנון בדבר הפסקת האש ברצועת עזה, הממשל מקווה שעם סיום הפעולה הצבאית של צה"ל ברפיח הוא יוכל לשכנע את חזבאללה, באמצעות המתווכים, לעצור את האש שלו על ישראל, לא כדאי לסמוך על הדבר הזה, חמאס דורש הפסקת אש מלאה ונסיגה של כל כוחות צה"ל מהרצועה.

נכון לעכשיו עמוס הוכשטיין איננו יכול לגשר על פערי העמדות בין ישראל לחזבאללה ואפשרות פרוץ מלחמה כוללת בלבנון הולכת ומתקרבת.

חזבאללה, בהוראת איראן, סיבך את המצב של לבנון, מלחמת ההתשה שלו נגד ישראל כ"תמיכה" ברצועת עזה הביאה את מדינת לבנון ההרוסה כלכלית ושסועה מבחינה חברתית ועדתית, לסף מלחמה חדשה עם ישראל שתהייה הרת אסון עבורה, לא רק באזור דרום לבנון, אלא לבנון כולה.

אם עסקת החטופים והפסקת האש עם חמאס ברצועת עזה לא תצא לפועל, הסכנה למלחמה כוללת בלבנון גוברת, מלחמה שתחליש את חזבאללה ותהרוס את התשתיות האזרחיות של מדינת לבנון.

גורם מדיני בכיר בישראל אומר כי "אם חזבאללה ימשיך לתקוף את ישראל, דרום לבנון כולה תיראה כמו עזה, לביירות לא תהייה חסינות".

לדבריו, "הספירה לאחור לתגובה ישראלית עוצמתית של ישראל נגד חזבאללה החלה ורק הסכמה של חזבאללה להצעות של השליח עמוס הוכשטיין יכולה לעצור את השעון המתקתק".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי