הזרוע הצבאית של חמאס תמשיך לתפקד גם לאחר פירוק 24 הגדודים שלה ברצועה

ישראל שוקלת להכריז בקרוב, לאחר סיום המבצע ברפיח, כי הכריעה את הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. מדובר במהלך מוטעה שעלול לגרום נזק תדמיתי והרתעתי לישראל,למרות הישגי צה"ל הזרוע הצבאית של חמאס לא הוכרעה.

באמצעי התקשורת בישראל יש דיווחים על כך שישראל שוקלת להכריז, בתום המבצע הצבאי ברפיח, כי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה הוכרעה וכי היא עוברת לשלב ג' של  המלחמה ברצועת עזה, דהיינו, פעילות של פשיטות צבאיות ממוקדות על יעדי טרור בהסתמך על מידע מודיעיני מדוייק, כדי שהיא תוכל להעביר כוחות גדולים של צה"ל מהרצועה לגבול הצפון כדי ליצור איום על חזבאללה.

כדאי מאוד שהדרג המדיני וביטחוני ייזהרו ממהלך כזה שעלול לגרום לישראל נזק תדמיתי והרתעתי.

גם לאחר שהפעולה הצבאית באזור רפיח תסתיים בעוד כמה שבועות בפירוק ארבעת הגדודים של חמאס שפרוסים שמה, הזרוע הצבאית של חמאס תמשיך להתקיים ולהילחם נגד כוחות צה"ל.

פירוק כל המסגרות הצבאיות של חמאס, 24 גדודים במספר, ע"י צה"ל, אין פירושו כי הזרוע הצבאית של חמאס הוכרעה, פירוש הדבר הוא כי היא איננה יכולה לפעול במסגרות צבאיות גדולות נגד ישראל, אבל היא עדיין יכולה לפעול במסגרת חוליות קטנות ואף לחדור לשטח ישראל כדי לבצע מעשי טבח נוספים.

על פי הערכות בצה"ל, מאז תחילת המלחמה ועד כה, הרגו חיילי צה"ל כ-17 אלף מחבלים של הזרוע הצבאית של חמאס, קצת יותר ממחצית כוחו הצבאי של חמאס, אבל זה לא מספיק כדי להכריע מבחינה צבאית את חמאס.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי הבעיה העיקרית ברצועת עזה שישראל מתקשה להתמודד עמה היא בעיית המנהרות שחמאס בנה ברצועה מאז שנת 2007 ועד היום.

חמאס הפך למעשה את רצועת עזה למבצר תת קרקעי שמספק לו ביטחון כמעט מוחלט מפני כוחות צה"ל שמתקשים מאוד לחסל את התופעה הזו, שהפתיעה את ישראל באופן אסטרטגי.

צה"ל העריך בתחילת המלחמה כי מדובר ב-400 ק"מ של מנהרות אבל ה"ניו יורק טיימס" טוען מפי מקורות מודיעין אמריקנים כי מדובר בכ-560-720 ק"מ של מנהרות עם כ-5,700 פירים שונים, כל זאת ברצועה שאורכה עומד על כ-40 ק"מ.

צה"ל הרס מאז פרוץ המלחמה חלק קטן בלבד של המנהרות האלה, בשטח נותרו עוד כמה מאות ק"מ של מנהרות שבהם מסתתרים אלפי מחבלים חמושים של חמאס.

מדי פעם הם מגיחים מהמנהרות ומנהלים מלחמת גרילה נגד כוחות צה"ל באמצעות נשק נ"ט או הצבת מארבים לכחות צה"ל בשטח הבנוי.

בתוך המנהרות מסתתרת גם ההנהגה הצבאית של תנועת חמאס בראשה יחיא סינוואר, אחיו מוחמד סינוואר ומוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית.

כמו כן במנהרות מסתתרים מאז פרוץ המלחמה כמה מח"טים של הזרוע הצבאית, חברי מועצת השורא של התנועה וחברי הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, מדובר בעשרות בכירים שלמודיעין הישראלי אין שום מושג היכן הם מסתתרים, חיסולם יכול להוות מכה קשה לחמאס ולשלטונו ברצועת עזה.

גם חלק מהחטופים הישראלים, כנראה מקרב חיילי צה"ל, מוחזק בתוך המנהרות וצה"ל מתקשה לאתר אותם ולחלצם.

הגורם הביטחוני הבכיר אומר כי אי השמדת מאות הק"מ של המנהרות האלה תהווה תבוסה אסטרטגית של ישראל במערכה ברצועת עזה, ישראל מתקשה לאתר את כל תוואי המנהרות בשטח ולהשמידן, יש לה גם מחסור גדול בחומרי נפץ להרוס את כל המנהרות.

התוצאה בשטח תהייה רעה לישראל, חמאס ימשיך לשלוט ברצועת עזה כשהוא מסתתר מתחת לקרקע ומחבליו מגיחים מדי פעם כדי לבצע פעולות טרור שישחקו את הישגי צה"ל.

לדברי הגורם הביטחוני הבכיר, צה"ל חייב למקד מחדש את הפעילות שלו נגד המנהרות כדי למוטט את שלטון חמאס ולתת למשימה הזו את כל המשאבים הדרושים, כולל התמקדות מבחינה מודיעינית.

צה"ל מטפל במנהרות באמצעים שונים: סריקות באמצעים טכנולוגיים שונים, באמצעות כלי טיס וכלבים שנעים בתוך המנהרות, מילוי מנהרות במי ים שנכשל ועל פי גורמים זרים גם בעזרת חומר נפץ נוזלי.

בצה"ל שוקלים להשתמש גם בשיטה של החדרת סם הרדמה למנהרות. אבל בשורה התחתונה ישראל ניצבת בפני כישלון אסטרטגי ברצועת עזה אם היא לא תטפל ברצינות בנושא המנהרות ששם מסתתרים אלפי מחבלים חמושים של חמאס מפני כוחות צה"ל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי