סיום התמרון הצבאי ברצועת עזה יהיה טעות גדולה

הדרג המדיני שוקל ברצינות להכריז על סיום הלחימה העצימה ברצועת עזה ומעבר לשלב ג' הכולל פשיטות ממוקדות על יעדי טרור. סיום התמרון הצבאי ברצועה הוא טעות גדולה, הוא יעצור את מומנטום הלחימה ויפחית את הלחץ הצבאי לשחרור החטופים ויאפשר לחמאס להשתקם.

הדרג המדיני שוקל ברצינות להכריז בקרוב על סיום שלב ב' ברצועת עזה, שפירושו סיום המלחמה העצימה ברצועה ומעבר לשלב ג' של פשיטות צבאיות ממוקדות על יעדי טרור בהתבסס על מידע מודיעיני מדוייק.

עם זאת, צה"ל ימשיך להחזיק ב"ציר פילדלפי" ברצועת עזה כדי למנוע הברחת נשק ממצרים לחמאס וגם ב"מסדרון נצרים", שמבתר את הרצועה לשני חלקים, כדי למנוע חזרת מעבר של מחבלים מחמאס מדרום הרצועה לצפונה, וגם באזור החיץ החדש שצה"ל מקים להגן על ישובי עוטף עזה הנקרא "הפרימטר".

שלשום השתתפו ראש הממשלה נתניהו , שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בדיון הערכת מצב בפיקוד הדרום שם שמעו דיווחים על הלחימה של כוחות צה"ל ברצועה, בדגש על אזור רפיח ואת המלצות הצבא על המשך הלחימה.

יש לומר את האמת, ישראל לא הכריעה את הזרוע הצבאית של חמאס ויחיא סינוואר ממשיך לשלוט ברצועת עזה ממקום מסתורו במנהרות.

צה"ל חיסל כמחצית מכוחה של הזרוע הצבאית של חמאס, אבל, יש עדיין כ-15 אלף מחבלים חמושים של חמאס שמסתתרים עמוק באדמה בתוך מאות ק"מ של מנהרות שצה"ל לא איתר וגם לא הרס, במקביל, הזרוע הצבאית של חמאס מנסה להשתקם, לבנות מחדש את המסגרות הגדודיות שצה"ל פירק, לגייס מחבלים חדשים לשורותיה ולחדש את ייצור הרקטות בסדנאות שהוקמו בתוך המנהרות.

גורמים בצה"ל אומרים כי הצבא זקוק להתרעננות מהלחימה ברצועת עזה, גורמים אחרים טוענים כי

מרבית הכוחות שיפונו מהרצועה יעברו לגבול הצפון כדי להיערך לעימות צבאי נרחב מול חזבאללה.

הסכנה לישראל מכיוון חזבאללה היא הרבה יותר גדולה כעת מאשר הסכנה מרצועת עזה, אבל ראש הממשלה ושר הביטחון מעדיפים להגיע להסדר מדיני עם חזבאללה ולא לצאת לעימות צבאי כולל נגדו, כלל לא ברור נכון לעכשיו שישראל תצא לעימות צבאי כולל מול חזבאללה שיביא ככל הנראה למלחמה אזורית.

בכל מקרה, אסור לישראל להפסיד את מומנטום הלחימה ברצועת עזה והיא חייבת להמשיך את הלחץ הצבאי כדי למוטט את שלטון חמאס.

הדרג המדיני חייב להורות לצה"ל להיערך בחוכמה ברצועת עזה באופן שהלחץ הצבאי על ההנהגה הצבאית של חמאס יימשך, אחרת החטופים הישראלים יופקרו לגורלם.

המודיעין הישראלי צריך למסור הערכה לדרג המדיני היכן ברצועה קיימת סבירות גדולה יותר ששם מסתתרת ההנהגה הצבאית של חמאס והקבינט צריך להורות לצה"ל להשאיר כוחות ברצועה ולמקד שם את הלחץ הצבאי על חמאס בעוד שאר הכוחות יעברו לגבול הצפון.

אם ישראל תסכים להפסיק את המלחמה ברצועה כתנאי לעסקת שחרור החטופים, כפי שדורש חמאס,הרי שהיא ממלכדת את עצמה והיא לא תצליח, להערכתי להחזיר את כל החטופים.

אין לתלות תקוות רבות במאמצים של ממשל ביידן לשכנע את חמאס לקבל את הצעת הנשיא החדשה לעסקת חטופים חלקית והפסקת אש.

ההערכה בדרג הביטחוני הגבוה היא כי יחיא סינוואר איננו מעוניין כעת בעסקה.

הדרג המדיני בישראל חייב להתמקד בהחזרת החטופים והכרעת הכוח הצבאי והשלטוני של חמאס, אלו היעדים שקבעה הממשלה למלחמה ברצועת עזה אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר.

אין בפנינו קיצורי דרך ואסור לנו להתעייף, מדובר במערכה ארוכה מאוד שאנחנו עדיין בתחילתה.

יחיא סינוואר ימשיך להחזיק בחטופים כדי שתהייה לו ולהנהגה הצבאית של חמאס תעודת ביטוח מפני חיסולים ישראליים וקלף מיקוח תמידי שבו יוכל להשתמש בכל עת שירצה כדי לסחוט ויתורים מישראל.

אלו הן שיטות של מאפיה שאסור שישראל תיכנע להן.

הממשל האמריקני נתון כעת בתסבוכת פוליטית קשה הקשורה לבחירות לנשיאות אחרי העימות בין הנשיא ביידן לשנשיא לשעבר טראמפ,ייתכן שזה יפחית את הלחץ האמריקני על ישראל, לכן, ישראל חייבת לנצל זאת ולהתמקד במימוש האינטרסים הביטחוניים החיוניים שלה.

חשוב מאוד שישראל תמצא את הדרך הצבאית הנכונה לחזק את כוחות צה"ל בגבול הצפון  מול חזבאללה, אבל עדיין להמשיך ולהפעיל לחץ צבאי ממוקד על ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועה, זו איננה משימה בלתי אפשרית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי