ישראל חייבת לאמץ את מודל המודיעין האמריקני ולהוציא את אמ"ן מתוך צה"ל

המחדל המודיעיני של ה-7 באוקטובר ומחדלים נוספים של קהיליית המודיעין הישראלית מחייבים עריכת רפורמה מקיפה בה. הדרג המדיני צריך להוציא את אמ"ן מתוך צה"ל ולאזרח אותו ולאמץ את מודל קהיליית המודיעין האמריקנית.

גוף החקירה שיחקור את המחדל המבצעי והמודיעיני הגדול ביותר מאז הקמת המדינה שהוא מחדל ה-7 באוקטובר עדיין לא הוקם, אבל בשטח יש כבר הכנות להגיש לגוף הזה, אחרי שיקום ויתחיל לפעול רשמית, שורה של המלצות לשינוי מבנה מערכת המודיעין הישראלית.

השינוי הזה מחוייב המציאות נוכח הכישלונות המודיעיניים הגדולים של ישראל שמאפיינת אותם תופעת הקונספציה וגם הכישלון בהפעלה נכונה של מקורות מודיעין כפי שבאו לידי ביטוי במחדל המודיעיני במלחמת יום הכיפורים ב-1973 ובמלחמת "חרבות ברזל" ב-7 באוקטובר 2023.

קבוצה של בכירים לשעבר מקהילית המודיעין, שאי אפשר עדיין לפרסם את שמותיהם, נערכת להכין עבודת מטה יסודית לשינוי פניה של מערכת המודיעין הישראלית.

הקבוצה הזו כוללת בכירים לשעבר בחטיבת המחקר באמ"ן, המוסד, שב"כ, מל"ל, יחידה 504 ועוד.

אינני משתייך לקבוצה הזו, למרות שאני מכיר את ראשיה, מדובר באנשים מקצועיים ורציניים מאוד בתחום איסוף המודיעין והמחקר, חלקם מוכר היטב לציבור הרחב.

אני מברך על היוזמה הזו, כבר שנים רבות אני טוען שישראל חייבת לשנות את תפיסות המודיעין שלה כדי לשפר את האיסוף והמחקר ולא להיקלע לקונספציות מסוכנות שימיטו עלינו אסון לאומי כפי שקורה בעקבות מחדל ה-7 באוקטובר.

לאורך השנים קרו טעויות רבות במערכת המודיעין הישראלית ואימוץ קונספציות, כמובן שלא כולן התפרסמו.

למשל, זכור לי היטב שבשנת 2004 התריע השר לשעבר ד"ר יובל שטייניץ בפני ראש אמ"ן דאז, האלוף זאבי-פרקש, על התוכנית להקמת כור גרעיני בסוריה, שטייניץ סיפר בראיון טלוויזיוני כי ראש אמ"ן התנשא מעליו והשיב לו את התשובה הבאה:

"אדוני הפילוסוף, צריך להיות מקצוען במודיעין כדי להבין שמה שאתה אומר אין לו היתכנות-אין פרוייקט חשאי".

כמובן שיובל שטייניץ צדק וב-6 בספטמבר 2007 השמיד חיל האוויר הישראלי את הכור הגרעיני בסוריה.

ישראל חייבת להוציא את אמ"ן מצה"ל ולאזרח אותו, זהו גוף המודיעין המרכזי של ישראל שאמור לספק לדרג המדיני והצבאי את ההתרעה למלחמה, צריך להפוך אותו, על כל יחידותיו ,לגוף אזרחי על פי מודל המודיעין האמריקני.

בראש הגוף הזה צריך לעמוד אזרח שייקרא, "מנהל המודיעין הלאומי" והוא יספק לראש הממשלה, לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולמועצה לביטחון לאומי(מל"ל) את המודיעין שיסופק לו ישירות על ידי עובדי מערך המודיעין הלאומי.

לצידו ימשיכו לפעול המוסד לתפקידים מיוחדים והשב"כ באותה מתכונת שהם פועלים כיום ומדווחים ישירות לראש הממשלה שאליו הם כפופים.

איזרוח אמ"ן יהפוך אותו לארגון הרבה יותר מקצועי, הוא לא יצטרך להסתמך על אלפי חיילים צעירים שרבים מהם חסרי הכרה קרובה של המציאות המזרח תיכונית, השפה הערבית, התרבות והמנטליות הערבית.

את עבודת המחקר יעשו מזרחנים וחוקרים אקדמאיים מקצועיים עם ניסיון רב של שנים בתחום המחקר, אפשר יהיה גם להעסיק בגוף המודיעיני האזרחי החדש שיקום אלפי פנסיונרים מקהילית המודיעין שיש להם רקע וידע מודיעיני מוכח.

לדוגמא, יחידה 8200 של אמ"ן, שהיא יחידת ההאזנה המרכזית והלוחמה בסייבר, צריכה להפוך לגוף אזרחי ולפעול בדיוק באותה המתכונת שבה פועלת הסוכנות לביטחון לאומי, הנקראת יחידת ה-NSA של המודיעין האמריקני.

קהילית המודיעין האמריקנית עברה רפורמה מקיפה בשנת 2004 והגיעה העת שגם קהילית המודיעין הישראלית תעבור רפורמה כזו.

מטבע הדברים,לא אפרט כאן את כל הרעיונות המקצועיים הדרושים כדי לשפר קהילית המודיעין הישראלית נוכח המחדל הגדול של ה-7 באוקטובר, אבל אסור להמתין עד שיקום גוף החקירה הרשמי שיחקור את המחדל הזה ויגיש המלצות לדרג המדיני, זה תהליך שייקח זמן רב מאוד, אולי כמה שנים.

סבורני שעל ראש הממשלה, שר הביטחון וראש המל"ל ליזום לאלתר הקמת ועדה מקצועית שתגיש המלצות לדרג המדיני בתחום שינוי מבנה קהיליית המודיעין הישראלי, ברור לכולם שהמצב הנוכחי איננו יכול להימשך כפי שהוא כיום וישראל חייבת לעשות רפורמה משמעותית במבנה קהיליית המודיעין שלה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי