מצרים מתנגדת לשינויים שישראל רוצה לעשות במעבר רפיח ו"בציר פילדלפי"

ישראל מתכננת לבנות מכשול עילי ותחתי לאורך "ציר פילדלפי" על גבול מצרים עם רצועת עזה כדי להילחם בתופעת ההברחות וגם להעתיק את מיקומו של מעבר רפיח לאתר חדש. מצרים מתנגדת לשינויים הישראלים אך אינה יכולה למנוע אותם, ישראל עדכנה את הממשל האמריקני בתוכניותיה.

מצרים מודאגת מהפירסומים באמצעי התקשורת בישראל על השינויים שצה"ל מתכנן לעשות בקרוב במעבר רפיח וב"ציר פילדלפי" על גבול הרצועה עם מצרים.

על פי מקורות ביטחוניים בישראל, צה"ל מתכנן לבנות מכשול עילי ותחתי לאורך "ציר פילדלפי", שמתמשך לאורך של 14 ק"מ, כדי למנוע בניית מנהרות הברחה משטח מצרים לרצועת עזה.

כמו כן, צה"ל מתכנן להעתיק את מיקומו של מעבר רפיח ולבנות מעבר גבול חדש, קרוב למעבר כרם שלום, במשולש הגבולות בין ישראל, רצועת עזה ומצרים.

גורמים מצרים טוענים כי מדובר בצעד חד צדדי שנועד לחפות על  המשבר ההומניטרי הגדול שנוצר בעקבות כיבוש הצד הפלסטיני של מעבר רפיח על ידי צה"ל לפני כחודשיים, עקב כך עצרה מצרים את כל הפעילות במעבר.

עוד טוענים הגורמים המצרים כי ישראל מנסה להתחמק מהסכם המעברים שנחתם בשנת 2005 שקובע שהרש"פ תשלוט בצד הפלסטיני של מעבר רפיח ופקחים אירופיים יפקחו על התנועה בו.

גורמים מצרים רשמיים מכחישים כל מגע רשמי עם ישראל על השינויים שהיא מבקשת לעשות במעבר רפיח, גורם מצרי רשמי אומר כי מצרים עומדת על כך  שצה"ל יסוג לגמריי מהצד הפלסטיני של מעבר רפיח, לדבריו, מצרים גם מתנגדת להכנסת כוחות מצריים לרצועת עזה ,לאחר סיום המלחמה, בנימוק כי הפלסטינים צריכים לסדר בעצמם את העניינים הפנימיים שלהם.

גורמים מדיניים בישראל דוחים על הסף את הטענות המצריות ואומרים כי השינויים שייעשו יגבירו את הביטחון של ישראל ושל תושבי הרצועה ויקלו על המצוקה ההומניטרית.

על פי גורמי ביטחון ישראלים, צה"ל מתכוון לשהות באופן ממושך לאורך "ציר פילדלפי", להרוס את כל מנהרות ההברחה והמערך התת קרקעי שבנה חמאס ולבנות מכשול שיעצור אחת ולתמיד את תופעת הברחות הנשק ממצרים לידי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה.

מדובר במבצע צבאי גדול שיימשך לפחות חצי שנה או יותר.

לדבריהם, גם העתקת מעבר רפיח לאזור מעבר כרם שלום, היא חשובה, היא תאפשר בניית מעבר חדש עם אמצעי בדיקה ופיקוח משוכללים ומתקדמים שימנעו הברחות דרך המעבר.

כנראה שלמצרים יש סיבה טובה לדאגה מהשינויים שמתכננת לעשות ישראל, גורמים ברצועת עזה שבקיאים בתופעת ההברחות אומרים כי קצינים בצבא המצרי ופקידים מצרים בכירים במעבר רפיח מעורבים עמוקות בתופעת ההברחות וקיבלו סכומי עתק מחמאס, סידורי הביטחון החדשים שיוזמת ישראל פוגעים קשה בהכנסות הצדדיות שהיו להם מההברחות.

המצרים מוגבלים בדרכי התגובה שלהם, מכיוון שכל השינויים שמתכננת ישראל הם בצד הפלסטיני בתוך הרצועה ולא על אדמה מצרית, ישראל גם עירבה את ממשל ביידן ועידכנה אותו בתוכניות שלה כדי למנוע אי הבנות מדיניות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי