מדיניות החיסולים  הממוקדים של ישראל לא מרתיעה את חזבאללה

צה"ל חיסל אתמול מפקד בכיר בחזבאללה בדרום לבנון וההערכה בצה"ל היא שחזבאללה ישגר היום מטחי רקטות מוגברים לעבר ישראל. למדיניות החיסולים הממוקדים של ישראל ביחס לחזבאללה יש הישגים מבצעיים אך היא לא מרתיעה את חזבאללה מלפעול על פי ההנחיות מאיראן.

צה"ל השיג הישג חשוב אתמול במלחמה בלבנון נגד חזבאללה וחיסל את מוחמד נעמה נאצר, המכונה "אבו נעמה" , מפקד יחידת "עזיז" בחזבאללה שהינו מפקד בכיר ברמה של מפקד אוגדה בצה"ל.

"אבו נעמה" היה מעורב בשנת 2006 בחטיפתם של חיילי צה"ל אהוד גולדווסר ואלדד רגב ז"ל, שהביאה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה.

זהו החיסול החשוב השני של צה"ל בתוך חודש ימים, "אבו נעמה" היה בין המקימים של כוח "רדוואן" שיושב על הגבול עם ישראל ואמור על פי התוכניות של חזבאללה לכבוש חלקים מהגליל.

הוא שימש כמפקד יחידת "עזיז" משנת 2016 ונחשב כמי שיש לו קשרים אישיים עם חסן נצראללה וכמי שהיו לו קשרים מצויינים גם עם קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" האיראני, שחוסל על ידי צבא ארה"ב בעיראק.

גורמים בצה"ל מסרו כי החיסול אושר על ידי הדרג המדיני בגלל חשיבותו וכי ראש הממשלה נתניהו אישר את החיסול לאחר שבחן את משמעויותיו.

מדובר במכה מבצעית ומורלית לחזבאללה, הוא שיגר אתמול כמאה רקטות לעבר ישראל בתגובה על החיסול ולהערכת גורמים בצה"ל הוא ימשיך לשגר גם היום רקטות וכטב"מים לעבר ישראל בקצב מוגבר.

"אבו נעמה" היה האחראי על החזית המערבית של חזבאללה מול ישראל עד לקו של נהר הליטאני, הוא היה גם האחראי לירי טילי הנ"ט מתחילת המלחמה לעבר ישובי הצפון.

החיסול מעיד על כך שישראל הצליחה לחדור מבחינה מודיעינית ללב הצמרת הצבאית של חזבאללה ויש בו העברת מסר חשוב מישראל לחסן נצראללה על יכולותיה המודיעיניות והמבצעיות.

לפניו חיסלה ישראל את טאלב עבדאללה מפקד יחידת "נצר" של חזבאללה, השניים נחשבים לדמויות הביטחוניות החשובות ביותר של חזבאללה בדרום לבנון.

צה"ל הגביר מאוד את קצב החיסולים הממוקדים של פעילי חזבאללה בחודש האחרון,אולם, למרות האפקט המבצעי והמורלי, הדבר איננו משפיע על חסן נצראללה שממשיך, למרות האבידות בהתקפות הרקטות והכטב"מים על ישראל בהתאם לאסטרטגיה שמוכתבת לו מטהראן.

בתגובה לחיסולים הממוקדים מגביר חסן נצראללה את כמות שיגורי הרקטות וההתקפות על ישראל אך לא זז אפילו סנטימטר אחד מדרישותיו להפסקת אש על פי תנאיו.

ישראל מעוניינת בהסדר מדיני בדרום לבנון שיאפשר את חזרת עשרות אלפי המפונים לבתיהם ולא במלחמה אזורית עם חזבאללה, אולם, גורמים מדיניים בכירים מדגישים כי מדיניות החיסולים הממוקדים של ישראל תימשך ולא תיפסק.

בסופו של דבר, רגע ההכרעה מתקרב, וישראל תצטרך להכריע האם פניה למערכה צבאית רחבה בדרום לבנון או הסדר מדיני גרוע עבורה מבחינה ביטחונית כפי שזה נראה כעת.

קשה עדיין להעריך לאן פני הדברים כל עוד לא הוכרע נושא עסקת החטופים בין ישראל לחמאס שנמצא עכשיו בבחינה על ידי ישראל ועשוי להביא לעסקת שחרור חטופים ולהפסקת אש, הפסקת אש ברצועת עזה תביא להפסקת אש מיידית בדרום לבנון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי