צה"ל חייב בנוכחות קבועה ב"ציר פילדלפי" הנחשב לנכס אסטרטגי

המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס יתחדש מחר בקטאר במפגש פסגה מרובע בהשתתפות ראש המוסד דוד ברנע. ראש השב"כ רונן בר דן אמש במצרים בדרישת חמאס לנסיגה ישראלית מ"ציר פילדלפי", גורמים ביטחוניים בכירים מזהירים כי מדובר בנכס אסטרטגי שצה"ל חייב להחזיק בו כדי להשיג את מטרות המלחמה.

 ישראל פועלת כעת בשני צירים כדי להגיע לעסקת חטופים עם חמאס, הדרך האחת היא משא ומתן מדיני באמצעות המתווכות קטאר ומצרים, והדרך השנייה היא באמצעות הגברת הלחץ הצבאי על חמאס ברצועת עזה.

ההערכה בדרג המדיני והצבאי היא כי הגברת הלחץ הצבאי של ישראל על חמאס בעיקר באזור רפיח, שהתבטאה בכיבוש מעבר רפיח ו"ציר פילדלפי", היא שהחזירה את חמאס לשולחן המשא ומתן.

ראש המוסד דוד ברנע אמור לצאת לקטאר כדי להשתתף מחר במפגש פסגה עם ראש ממשלת קטאר, ראש ה-CIA וויליאם ברנס וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל בניסיון לקדם את עסקת החטופים והפסקת האש ברצועת עזה.

אתמול דן ראש השב"כ רונן בר במצרים עם בכירים במערכת הביטחון המצרית בדרישה של חמאס שישראל תיסוג ממעבר רפיח ומ"ציר פילדלפי" ששימשו כציר הברחות עיקרי של אמצעי לחימה מחצי האי סיני לחמאס ברצועת עזה.

הדרישה של חמאס היא כי תנאי לביצוע העסקה היא העברת השליטה בעבר רפיח וב"ציר פילדלפי" למצרים.

כדי לשכנע את ישראל, המצרים הציעו כי מייד לאחר נסיגת ישראל מ"ציר פילדלפי" הם יקימו, ביחד עם ארה"ב, מכשול תת קרקעי מתקדם עם חיישנים כדי למנוע חפירת מנהרות הברחות שחוצות משטח מצרים לרצועת עזה.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי תהייה זו טעות גדולה מצד ישראל לסגת מ"ציר פילדלפי" ולהסתפק בהקמת מכשול קרקעי למניעת הברחות בפיקוח של מצרים וכי צה"ל חייב לקיים נוכחות קבועה על הציר הזה.

"כבר הוכח כי מצרים איננה יכולה למנוע הברחות דרך "ציר פילדלפי"", אומר אותו גורם ביטחוני," כך הגענו למצב הזה של ארסנל נשק אדיר שנמצא בידי חמאס ושהוברח ממצרים דרך המנהרות מתחת לציר הזה, נסיגת כוחות צה"ל  מהציר תביא לחידוש הברחות הנשק לרצועה, זה רק עניין של זמן, כנראה שיש גורמים בכירים בצבא המצרי שמעלימים עין מתופעת ההברחות ומקבלים שוחד מחמאס",העריך הגורם הביטחוני הבכיר.

בין עשרות המנהרות החוצות בין עזה למצרים שצה"ל חשף בשבועות האחרונים ב"ציר פילדלפי" התגלו גם מנהרות בנות לא פחות משלושה מפלסים.

בימים אלה צה"ל פועל להרחיב את שטח החיפושים סביב הציר כדי לחשוף את המנהרות החוצות מתוך הנחה שעד כה לא כולן נחשפו.

לפני כשלושה שבועות פורסם ב"וושינגטון פוסט" כי ישראל איתרה 20 מנהרות חוצות למצרים בציר פילדלפי וכי הצבא השמיד 14 מהן. בעיתון דווח כי ההערכה היא שישנן עוד כ-20 מנהרות שטרם התגלו בין מצרים לרצועה.

מעבר רפיח ו"ציר פילדלפי" נחשבים לנכסים אסטרטגיים שישראל השיגה במלחמה הנוכחית ושילמה על כך בחיי אדם, אסור לוותר עליהם בשום מצב , מזהירים גורמים ביטחוניים בכירים.

"בלי אחיזה ישראלית בנכסים האלה לא יושגו יעדי המלחמה", הם הזהירו.

חמאס בלחץ

חמאס בלחץ מהקווים האדומים שקבע שלשום ראש הממשלה נתניהו למשא ומתן על עסקת החטופים, הוא פירסם אמש הודעה שבה האשים את ישראל, ובפרט את ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקשיים במגעים לעסקת שחרור החטופים, זאת במטרה להעמיק את המחלוקת בישראל.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה פנה למתווכות כדי "להתערב כדי לשים גבול לטריקים של נתניהו", וקרא לקהילה הבינלאומית ולאו"ם "למלא את האחריות המשפטית שלהם, ולבוא חשבון עם מנהיגי הכיבוש".

הלחץ בחמאס גובר על רקע התקיפות האינטנסיביות של צה"ל בעיר עזה ביממה האחרונה. במקביל, ניכרת עלייה בביקורת הפנימית נגד הארגון בקרב תושבי הרצועה.

בשורה תחתונה, צריך כנראה להנמיך ציפיות מהתוצאות הצפויות של המשא ומתן, גם ממשל ביידן זהיר מאוד בהערכת המצב שלו,יש עדיין פערים גדולים בין ישראל לחמאס בדרך לעסקה, הדרך לצמצם אותם היא להגביר את הלחץ הצבאי על חמאס ברצועת עזה ולא להרפות, בוודאי שלא לסגת מהעקרונות שקבע ראש הממשלה בעניין המשא ומתן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי